Claudiu Zamfir
Românii care vor să mai facă un ban pe Uber, Bolt sau alte platforme de ridesharing trebuie să îndeplinească o serie de condiții, impuse prin ordonanța de urgență 49/2019, reamintește o echipă de consultanți, într-un raport remis StartupCafe.ro.
OUG 49/2019 are ca obiect organizarea, autorizarea şi controlul activităților de transport alternativ cu autoturism şi conducător auto, intermediate prin platforme digitale, arată Alexandra Smedoiu, Silvia Axinescu, Anca-Elena Ghizdavu și Andreea Bîră, cunsultanți Deloitte.
Conform acestei ordonanțe, românii care mai făceau și eu un ban pe Uber sunt considerați acum „operatori de transport alternativ” și trebuie să îndeplinescă anumite condiții pentru a face activitatea asta.
Operatorul de transport alternativ nu poate desfășura această activitate fără obținerea următoarelor documente:
Documentele enumerate mai sus sunt eliberate de agenția teritorială Autoritatea Rutieră Română („ARR”) din județul în care își are sediul/domiciliul operatorul de transport alternativ (sau după caz, zona București – Ilfov) și atestă îndeplinirea de către conducătorul auto și de către autovehiculul utilizat pentru desfășurarea activității de transport alternativ a condițiilor prevăzute de OUG 49/2019.
Din punct de vedere fiscal, toate veniturile obținute în urma efectuării de transport alternativ sunt impozitate în conformitate cu legislația în vigoare din România.
De asemenea, este reglementată obligația de a utiliza aparat de marcat electronic de către operatorii de transport alternativ (deținătorii auto), în cazul în care se încasează contravaloarea serviciilor direct de la pasager, în numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit, iar, în cazul în care serviciile de transport alternativ sunt achitate exclusiv online prin intermediul platformei digitale, este obligatorie emiterea unei facturi către pasager.
Persoanele fizice și juridice care derulează operațiuni ce intră sub incidența OUG 49/2019 beneficiază de o perioadă de tranziție până la 1 noiembrie 2019.
Evident, pe lângă aceste condiții din OUG 49/2019, cei care „fac Uber” trebuie să îndeplinească și condițiile generale de legsilație rutieră, precum și condițiile impuse de fiecare platformă de ridesharing șoferilor parteneri.
Activitatea de transport alternativ este definită ca deplasarea persoanelor, cu ajutorul unui autoturism, în baza unui contract de transport alternativ încheiat între pasager şi operatorul de transport alternativ deținător al autoturismului, care este intermediat de un operator al platformei digitale printr-o platformă digitală, cum sunt Uber, Bolt, Clever, Yango.
OUG 49/2019 prevede o serie de obligații atât pentru operatorii de transport alternativ, cât și pentru operatorii platformelor digitale.
Obligațiile pe care operatorii platformei digitale trebuie să le îndeplinească includ:
OUG 49/2019 se referă în mod specific la sucursală ca o formă a prezenței în România a operatorilor platformei digitale, limitând opțiunile acestora cu privire la alegerea oricărei alte forme de organizare potrivit legislației societare.
Amenzi pentru platformele digitale de ridesharing. Intermedierea transportului alternativ de către o persoană fizică sau juridică, printr-o platformă digitală neavizată tehnic de către MCSI, constituie contravenție și se sancționează cu:
„Impunerea unei asemenea interdicții pare a fi excesivă și disproporționată, îngrădind în mod semnificativ operatorului în cauză dreptul de a desfășura orice activități comerciale care implică un program software” - scriu consultanții Deloitte.
Pentru a fi avizată tehnic de către MCSI, platforma digitală trebuie să îndeplinească o serie de condiții de ordin tehnic și organizatoric, și anume:
Platformele digitale trebuie să furnizeze informații privind tariful aplicabil, numărul de înmatriculare al mașinii și traseu. Toate informațiile, precum și toate documentele disponibile pe platforma digitală trebuie să fie disponibile și în limba română.
Operatorii de platforme digitale trebuie să asigure pasagerilor o interfață de comunicare disponibilă şi accesibilă non-stop pentru incidente privind efectuarea cursei și posibilitatea de a raporta orice astfel de incident direct către operatorul platformei digitale.
TLA 18 iulie RO by Claudiu on Scribd