Tehnici de manipulare a clienților: Booking.com, forțat de UE să-și schimbe practicile

Site-ul de rezervări de camere la hoteluri Booking.com s-a angajat să-și modifice o serie de practici în afișarea anunțurilor, la presiunea Comisiei Europene, în cadrul unei ofensive a Uniunii Europene împotriva tehnicilor de manipulare a consumatorilor pe platformele online care activează în blocul comunitar.

 
 


„Ca lideri de piață, este vital ca firme precum Booking.com să-și îndeplinească responsabilitățile în acest domeniu, asigurându-se că sistemele de rezervare online a cazărilor sunt lipsite de tehnici manipulative, cum ar fi ascunderea influenței anunțurilor sponsorizate asupra clasamentului afișărilor,  presiunea nejustificată asupra utilizatorilor sau reprezentarea eronată a reducerilor de preț. Comisia Europeană și autoritățile naționale de protecție a consumatorilor vor continua să monitorizeze toate platformele online de călătorie pentru a asigura un mediu onest pentru consumatori”, a avertizat, vineri, comisarul european pentru justiție și protecția consumatorilor, Didier Reynders, într-un comunicat remis StartupCafe.ro.

În urma dialogului cu Comisia Europeană și autoritățile naționale de protecție a consumatorilor, Booking.com s-a angajat să schimbe modul în care prezintă ofertele, reducerile de prețuri și în general prețurile.

 
 

Comisia Europeană se așteaptă ca utilizatorii aplicațiilor de mobil și website-ului Booking.com să fie în măsură să facă informat comparații între ofertele de pe site, după ce platforma va termina de implementat măsurile la care s-a angajat.

Booking.com s-a angajat să efectueze următoarele modificări ale practicilor sale până pe 16 iunie 2020:

  • Va preciza clar pentru consumatori că afirmații gen „ultima cameră disponibilă” se referă doar la oferta de pe platforma Booking.com.
  • Nu va prezenta o ofertă ca fiind limitată în timp dacă același preț va fi disponibil și ulterior.
  • Va clarifica modul cum sunt ordonate în clasament rezultatele afișate în urma cătărilor pe site, precum și dacă tarifele plătite de hotelul respectiv către Booking.com au influențat poziția sa în lista de rezultate.
  • Se va asigura că este clar când o comparație între prețurile la cazările afișate pe site se bazează pe circumstanțe diferite (de exemplu, datele de ședere), și nu va prezenta această comparație ca pe o reducere de preț.
  • Se va asigura că comparațiile de prețuri prezentate ca reduceri reprezintă economii reale pentru consumator (de exemplu prin furnizarea detaliilor despre prețul standard luat ca referință).
  • Va afișa prețul întreg pe care consumatorii vor trebui să îl plătească (inclusiv toate taxele, tarifele și impozitele inevitabile care pot fi calculate în mod rezonabil în avans) într-un mod clar și evidențiat.
  • Va prezenta cazările epuizate (vândute în totalitate) pe o poziție corespunzătoare criteriilor de căutare.
  • Va indica limpede dacă o cazare este oferită de o gazdă privată sau de un profesionist.

Booking.com este una dintre cele mai mari platforme de rezervări de camere la hoteluri din toată lumea. Afacerea a fost deschisă de antreprenorul Geert-Jan Bruinsma, în anul 1996, în Olanda, sub domeniul bookings.nl.

Brandul Booking.com propriu-zis a apărut însă în anul 2000, prin fuziunea afacerii bookings.nl cu o altă platformă, Bookings.org, fondată de antreprenorii Sicco și Alec Behrens, Marijn Muyser și Bas Lemmens.

În anul 2005, grupul american Priceline Group a cumpărat Booking.com pentru suma de 133 de milioane de dolari.

Începând cu anul 2018 Priceline Group, specializat în afaceri de marketplace online, și-a schimbat numele în Booking Holdings.

Booking Holdings a ajuns la venituri anuale de aproape 15 miliarde de dolari, din mai multe platforme online de rezervări de camere la hotel, bilete de avion, vacanțe, închirieri auto.

Citește și: