Claudiu Zamfir
Înainte de Black Friday 2018, patronii de magazine online și offline, precum și cumpărătorii au la dispoziție un ghid succint realizat de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) prin intermediul Centrului European al Consumatorilor România (ECC Romania), pentru a ști să respecte legea, respectiv să-și apere drepturile.
Ghidul ANPC pentru perioada de reduceri comerciale 16-30 noiembrie 2018 trece în revistă reguli care privesc prețurile afișate, contractele , garanțiile și alte aspecte importante pentru magazinele online și cele fizice:
Cum trebuie afișat prețul?
Indiferent că este vorba de un magazin online sau de unul clasic, prețul trebuie întotdeauna afișat clar, lizibil, în lei și cu toate taxele incluse (TVA și alte taxe suplimentare, dacă este cazul).
Care sunt regulile privind reducerea de preț?
Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă. Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus.
Orice anunţ de reducere de preţ exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice:
Când se consideră contractul încheiat?
Pentru magazinele clasice, contractul este considerat a fi încheiat în momentul în care plătești și primești produsul. În cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat în momentul confirmării, pe suport durabil, de către profesionist, a acceptării comenzii tale.
Pot clienții la achiziție după ce au încheiat contractul?
Comerciantul este obligat să-i ramburseze clientului prețul plătit (inclusiv costurile de livrare a produsului la tine) în termen de maxim 14 zile de la momentul în care a renunțat la contract.
Atenție! Există anumite cazuri în care clientul nu se poate retrage din contract, cum ar fi pentru produsele care sunt realizate după specificațiile sale sau înregistrările audio, video ori programele informatice.
Profesionistul poate reține, în anumite cazuri, din prețul plătit de tine valoarea diminuată a produselor in cazul in care ai folosit produsul mai mult decât pentru a-i testa funcționalitatea.
Mai multe informații privind dreptul de retragere poți găsi în Infograficul ECC Romania.
În cât timp trebuie clientul să primească produsele comandate online?
Comerciantul trebuie să-și îndeplinească obligațiile contractuale în termen de cel mult 30 de zile de la data la care ai transmis comanda sau într-un termen mai scurt care ți-a fost comunicat. Dacă vânzătorul nu a livrat produsele în termenul stabilit, trebuie să îi soliciți să livreze cat mai repede posibil. În cazul în care livrarea nu se face nici în termenul suplimentar, ai dreptul să soliciți banii înapoi în termen de 7 zile.
Ce se întâmplă dacă produsul este deteriorat în timpul transportului?
Dacă produsul ajunge la tine deteriorat sau distrus vânzătorul este cel care suportă pierderea. Poți solicita în acest caz un nou produs sau poți renunța la contract.
Prin urmare, ai dreptul de a verifica, la momentul primirii coletului, dacă produsul din interior este în cea mai bună stare, astfel încât ulterior să nu existe probleme, chiar dacă există unii comercianți care nu permit acest lucru.
Se aplică regulile privind garanțiile și în privința produselor achiziționate în perioadele de reduceri?
Regulile privind garanțiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziționate produsele și de prețul acestora, online, din magazinul clasic, la preț redus sau la preț întreg.
Care sunt regulile privind garanția?
Legea 449/2003 este cea care reglementează garanțiile produselor. De fapt, stabilește că există două tipuri: garanția legală de conformitate și garanția comercială, care pot coexista pentru un singur produs:
Ce se întâmplă dacă produsul se defectează sau nu respectă specificațiile?
Clientul are dreptul dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a prețului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificațiile.
Ca regulă, inițial, clientul poate alege între reparare și înlocuire, dar vânzătorul se poate opune măsurii alese dacă are costuri mai mari pentru punerea în practică a acesteia în comparație cu cealaltă. De aceea, în practică, repararea este prima măsură care se ia de pentru a asigura funcționalitatea produsului.
Înlocuirea poate interveni în cazul în produsul nu mai poate fi reparat și se va face numai cu un produs identic.
În ceea ce privește produsele de folosință îndelungată, cum ar fi dispozitivele electronice, dacă, în cursul perioadei de garanție, totalul intervalelor în care produsul nu a funcționat din cauza defectelor depășește 10% din respectiva perioadă de garanție, poți solicita înlocuirea sau o rambursare a prețului.
Anularea contractului poate interveni în trei cazuri:
Anularea contractului are ca efect punerea părților în situația anterioară contractului. Prin urmare, vei primi suma plătită pentru produs, iar comerciantul produsul înapoi.
Clientul să conacteze vânzătorul, dacă are probleme cu un produs!
Ce este foarte important, chiar dacă în practică li se spune clienților să ia legătura direct cu service-ul în cazul unui defect, responsabilitatea va aparține întotdeauna vânzătorului, potrivit legii. Clientul nu are niciun fel de contract încheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanția. Prin urmare, chiar dacă merge clientul la service cu produsul, informează întotdeauna vânzătorul despre problemele apărute.
Produsul reparat/înlocuit este acoperit de o nouă garanție?
În cazul produselor de folosință îndelungată, cum ar fi dispozitivele electronice, produsul înlocuit este acoperit de o nouă garanție care începe din momentul înlocuirii.
În cazul produselor reparate, garanțiile legale și comerciale se prelungesc cu o perioadă egală cu timpul scurs din momentul în care ai notificat vânzătorului defectul sau i-ai predat produsul, până în momentul în care produsul a fost reparat și ai fost înștiințat cu privire la acest lucru sau până în momentul în care produsul ți-a fost livrat.
Dreptul de Retragere Din Contract by Claudiu on Scribd