Claudiu Zamfir
De la 1 iulie 2024, a început o nouă etapă a obligațiilor privind utilizarea sistemului eFactura de către firme, persoane fizice autorizate (PFA) și alte persoane juridice pe relația business to business (B2B) - în raport cu alte persoane juridice.
De la 1 iulie 2024, a devenit obligatorie transmiterea facturii electronice prin sistemul RO e-Factura (facturare), în termen de 5 zile calendaristice de la data emiterii facturii. Practic, de luni, 1 iulie 2024, facturile pe hârtie sau primite pe e-mail nu mai pot fi înregistrate în contabilitate. Acum, firmele (inclusiv PFA) mai pot înregistra doar facturile primite în Spațiul Privat Virtual (SPV), cu semnătură electronică. Pot fi descărcate apoi din SPV sau puteți folosi un soft de facturare de pe piață.
Termenul pentru transmiterea facturilor în sistemul naţional RO e-Factura este de 5 zile calendaristice de la data emiterii facturii.
Se va aplica amendă de 15% din valoarea facturii pentru:
Se va aplica amendă pentru încălcarea termenului de transmitere a facturii electronice prin e-Factura în termenul de 5 zile calendaristice:
La aplicarea acestor amenzi, un expert consultat de StartupCafe a remarcat că furnizorul poate fi sancționat de doua ori pentru aceeași faptă, contrar principiului „non bis in idem”. La rândul său, cumpărătorul poate fi sancționat (cu 15% din valoarea facturii) deși poate că are motive legitime, legate de desfășurarea activității sale si de gestionarea patrimoniului său, să înregistreze în contabilitate o factură primita prin e-mail, de exemplu, de la furnizor, în condițiile în care el nu poate controla obiectiv trimiterea facturii electronice de către furnizor.
După prima zi de aplicare a acestor obligații, o serie de contabili și antreprenori s-au plâns pe grupurile de Facebook de întreruperi în funcționarea sistemelor ANAF și ale Ministerului Finanțelor.
„Cât de mai târziu, că de la ora 2 tot incerc? Furnizorul trebuie să încarce factura pentru ca apoi clientul sa îi plătească, pentru că furnizorul are de plătit contribuții urgente pentru că așteaptă certificat fiscal de la ANAF, pentru a i se plati subvenția de la șomaj. Toate urgente! Și Boloș apasă pe un buton!” - scria cineva pe grupul de FB eFactura Romania, marți dimineața.
Sursa foto: captură de ecran postată de un utilizator pe Facebook (cu scopul de a proteja utilizatorul, nu menționăm numele său).
„Începând de aseară (1 iulie) în jurul orei 22:00, nu mai merg API-urile e-Factura” - a scris un alt membru al aceluiași grup de FB. Ulterior a revenit: „LATER EDIT: API-urile E-Factura au redevenit funcționale în jurul orei 8:07”.
Potrivit HotNews.ro, una dintre companiile care oferă un astfel de soft de facturare a postat pe Facebook faptul că marți dimineață, la ora 8:15, „funcționează serviciile ANAF: și-au revenit”.
Legal, dacă sistemul național RO e-Factura nu este funcţional minimum 24 de ore, obligaţia de transmitere se suspendă până la repunerea în funcţiune a sistemului.