CZ

Afacerile mici si relatiile de munca si colaborare: angajati, PFA, firme - avantajele si dezavantajele

Imagine principala
Afacerile mici si relatiile de munca si colaborare: angajati, PFA, firme - avantajele si dezavantajele
Micii antreprenori din Romania au diferite avantaje atunci cand aleg sa angajeze salariati cu contrat de munca sau sa incheie contracte cu persoane fizice autorizate sau chiar cu firme. StartupCafe a stat de vorba cu un avocat si cu un specialist in resurse umane pentru a identifica  bunele si relele din cele mai intalnite relatii de munca practicate in afacerile mici.

Angajati cu contracte individuale de munca

Ca antreprenor, cand te hotarasti sa angajezi pe cineva cu contrat individual de munca, stii ca salariatul se va bucura de protectie si va fi favorizat in relatia de munca.

"Dificultatea de a termina o colaborare cu un angajat neperformant este unul din motivele care au condus la migrarea firmelor catre alte forme de colaborare - Codul muncii favorizeaza angajatul in relatia cu angajatorul", explica Roxana Morozan, co-fondatoare a companiei de resurse umane Aqua Consulting Group .

"Daca iti doresti oameni loiali si implicati, asta nu vine la pachet odata cu incheierea unui contract individual de munca pe perioada nedeterminata, ci daca stabilesti o relatie corecta care sa fie in avantajul ambelor parti. Ce este corect si apreciat, insa, difera foarte mult de la caz la caz, fiecare trecand-o prin prisma sa, prin asteptarile si nevoile sale", avertizeaza Morozan.

Pentru a putea "scapa" mai usor de angajatii neperformanti, patronii folosesc contractele individuale de munca pe perioada determinata, insa aceasta este o exceptie, nu regula. Cand exista o relatie de munca bazata pe mai multa incredere intre angajator si angajat, se creeaza premisele pentru contractele de munca pe perioada nedeterminata.

Contractul pe perioada determinata poate fi folosit, insa, cu anumite restrictii:

- Poate fi încheiat pe o perioadă de maximum  36 de luni, conform articolului 84 din Codul muncii. Daca un  patron ia un angajat pe durată determinată pentru a înlocui un salariat al cărui contract individual de muncă este suspendat (din diverse motive, cum ar fi concediu de crestere a copilului etc), contractul pe perioada determinata al noului angajat va expira la momentul încetării motivelor ce au determinat suspendarea contractului individual de muncă al salariatului titular.

- Contractul de munca pe perioada determinata poate fi incheiat, de exemplu, pe 3 luni, 6 luni sau 12 luni, cu posibilitate de prelungire, insa relatia de munca intre acel angajat si acel angajator nu poate depasi cele 36 de luni in total, in acest fel.

- In schimb, se pot incheia contracte de munca pe perioada determinata succesive. Insa intre aceleaşi părţi se pot încheia succesiv cel mult 3 contracte individuale de muncă pe durată determinată, iar fiecare contract succesiv nu poate depasi 12 luni.

- Utilizand la maximum aceasta practica, de exemplu, se poate incheia un contract pe perioada determinata pe 36 de luni, la care se pot adauga inca maximum doua contracte de acest fel de cate 12 luni. In total: 60 de luni pe baza de contracte pe perioada determinata intre acelasi angajat si acelasi angajator.

- Contractul de munca intre acelasi angajat si acelasi angajator, incheiat in termen de 3 luni de la expirarea contractului anterior, se considera contract succesiv.


Potrivit avocatului Marius Coltuc, contractul individual de munca implica urmatoarele aspecte:

"Aceasta presupune in primul rand respectarea restrictiei cu privire la salariul minim pe economie (1.050 de lei brut, in prezent) si achitarea taxelor precum si retinerea si achitarea urmatoarelor taxe:

Contributii angajator :

- contributia de asigurari sociale pentru conditii: normale de munca: 20,8%;
- deosebite 25,8%;speciale: 30,8%;
- contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale,
- diferentiata in functie de clasa de risc, intre 0,15 si 0,85%,
- contributia de asigurari de sanatate: 5,2%;
- contributia pentru concedii si indemnizatii: 0,85%;
- contributia datorata la bugetul asigurarilor pentru somaj: 0,5%;
- contributia datorata la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale: 0,25%.
Total : minimum 27,27 %



Contributii sociale angajat:

- contributia individuala de asigurari sociale: 10,5%, indiferent de conditiile de munca;
- contributia individuala de asigurari de sanatate: 5,5%;
-contributia individuala datorata la bugetul asigurarilor pentru somaj: 0,5%.
- Impozit: 16%
Total : 16.5 % + impozit 16% "

Persoana fizica autorizata

Ca relatie de munca, multi antreprenori prefera sa "nu se lege la cap" cu angajati si atunci opteaza sa incheie contracte cu persoane fizice autorizate, manati si de anumite facilitati fiscale favorabile angajatorilor (daca le putem spune astfel).

"Conteaza foarte mult cum isi doreste construita afacerea fiecare antreprenor: daca urmareste proiecte pe termen scurt/ mediu si financiar nu isi permite sa investeasca intr-un cost fix constant si destul de ridicat pentru un angajat, atunci va alege alte tipuri de colaborare: contracte cu freelancers care se pot organiza ca PFA, SRL etc. Este o alegere pe care fiecare o face in functie de prioritati, strategie etc.  si este valabila si pentru angajat, si pentru angajator", crede head-hunter-ul Roxana Morozan.

In privinta taxelor, daca se lucreaza cu o PFA , toate declaratiile si contributiile revin in sarcina acesteia, spune avocatul Coltuc. Beneficiarul inregistreaza si plateste factura primita de la PFA. Foarte important este sa se tina cont daca acea PFA are si un contract individual de munca sau nu.

Daca are contract de munca la alta alta companie, PFA respectiva va trebui sa achite:

- contributie de asigurari de sanatate de 5,5% calculata la diferenta dintre totalul veniturilor incasate si cheltuielile efectuate in scopul realizarii acestor venituri, exclusiv cheltuielile reprezentand contributii sociale, sau valoarea anuala a normei de venit raportata la cele 12 luni ale anului in functie de situatie.

Atentie : nu poate fi mai mica decat un salariu de baza minim brut pe tara, daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia.

- impozit pe venit de 16% ¬ aplicat la venitul net, care se determina ca diferenta dintre incasari efectuate de PFA si platile efectuate in scopul realizarii veniturilor.


Daca PFA nu are contract de munca nicaieri, atunci aceasta va plati contributia la sanatate 5,5%, CAS 31.3% (20,8% + 10,5% ) si impozit 16% (pe ce ramane din venit dupa plata contributiei).

O alta situatie, spune avocatul Coltuc, este cea in care o firma lucreaza pur si simplu cu o persoana fizica (neautorizata), pe baza de contract. Atunci exista anumite obligatii care cad in sarcina beneficiarului serviciilor (firma).

Persoanele fizice nu emit factura, plata se efectueaza pe baza de contract.

Daca persoana fizica nu are contract de munca, beneficiarul serviciilor va retine la sursa, din venitul brut:

- contributiile  de asigurari sociale: 10,5%,
- contributia  de sanatate:  5,5%, impozit pe venit de 10% sau 16%, dupa caz, conform optiunii exprimate in contractual incheiat.


Daca persoana fizica are si contract individual de munca la alta companie, atunci beneficiarul serviciilor retine si plateste doar contributia de asigurari de sanatate de 5,5%, precizeza avocatul Marius Coltuc.

Firma sau PFA?

Unii dintre patroni isi pun salariatii sa-si faca ei, la randul lor, firma, urmand sa incheie contracte intre cele doua firme.

Avocatul Marius Coltuc a facut un sumar al avantajelor si dezavantajelor intre relatiile firma-PFA si relatiile firma-firma:

Persoana Fizica Autorizata

Avantajele acestei forme juridice sunt:

- costurile infiintarii sunt mai reduse (aproximativ 250 RON taxe percepute de Registrul Comertului);
- cheltuieli mici de administrare;
- contabilitatea se poate tine chiar si de persoana care a solicitat infiintarea PFA-ului si nu este nevoie de un contabil autorizat. In situatia in care optati pentru angajarea unui contabil costul serviciilor de contabilitate este mult mai redus decat in cazul unui SRL;
- se vor depune numai cateva declaratii la ANAF
- o persoana fizica autorizata poate avea angajati;
- PFA-urile pot beneficia de profitul realizat oricand fara a imparti dividendele sau a trece anul in documentele oficiale, dar bineinteles sa ia in calcul taxele ce vor trebui platite catre stat pentru acel profit
- procesul de desfiintare a unui PFA este mult mai simplu si necesita costuri mai mici
- un PFA are doar trei obligatii catre bugetul de stat: impozit 16% pe venitul net, 5,5% din venitul brut pentru sanatate si 31,3% din venitul lunar declarat de asigurat (adica venitul pentru care doresc sa se asigure) contributii la sitemul de pensii CAS.
- Exista si anumite categorii de PFA care nu datoreaza contributii la pensii.


Dezavantajele unei PFA:

- pentru a putea infiinta o PFA este obligatorie depunerea unor documente care atesta pregatirea si experienta profesionala a solicitantului in domeniul de activitate solicitat: diplome, atestate, carte de munca din care rezulta experienta profesionala etc;
- se pot alege doar codurile CAEN ce privesc activitatea in care se doreste autorizarea PFA-ului; asta inseamna ca nu in orice domeniu poti functiona ca PFA
- Contributiile pentru sanatate si CAS se vor plati si in situatia in care PFA-ul nu realizeaza venit in cursul unui an, iar in aceasta situatie stabilindu-se ca baza de calcul venitul minim pe economie.
- in situatia unor datorii ale PFA raspunderea persoanei fizice este maxima. Pentru a achita toate datoriile antreprenorii pot ajunge chiar sa-si sacrifice si bunurile personale;
- posibilitati mai reduse de dezvoltare a afacerii in unele situatii.

Recent, Guvernu si Parlamentul a modificat criteriile dupa care o activitate este considerata independenta si poate fi derulata ca PFA. Astfel, PFA-urile si alti profesionisti independenti trebuie sa intruneasca cel putin 4 din urmatoarele 7 criterii:

1. persoana fizica dispune de libertatea de alegere a
locului si  a modului de desfasurare a activitatii precum si a
programului de lucru;
2. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti;
3. riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea;
4. activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara;
5.
activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea     
capacitatii intelectuale si/sau a prestatiei fizice a acesteia, in
functie de specificul activitatii;
6. persoana fizica face parte
dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare si
supraveghere a profesiei desfasurate, potrivit actelor normative
speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei
respective;
7. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura
activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte
persoane in conditiile legii.

In cazul reconsiderarii unei activitati ca activitate dependenta, impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii vor fi recalculate si virate, fiind datorate solidar de catre platitorul (firma) si beneficiarul (PFA) de venit, ii avertizeaza Fiscul pe contribuabili.

Mai multe despre noile prevederi legale, StartupCafe a scris AICI.

Societate cu Raspundere Limitata

Avantajele acestei forme juridice sunt:

- nu este obligatorie depunerea unor documente care atesta pregatirea si experienta profesionala a fondatorilor firmei in domeniul de activitate;
- se pot alege mai multe coduri CAEN pentru a putea desfasura mai multe activitati economice din domenii diferite; nu exista limite de activitate,
- in cazul datoriilor, raspunderea fiecarui asociat este limitata la capitalul social pe care l-a depus in momentul infiintarii firmei;
- SRL-urile au acces si pot participa la licitatii private sau publice;
- incepand cu data de 1 februarie 2013 toate firmele care realizeaza venituri sub 65.000 de euro, indiferent de numarul de salariati, plateasc un impozit de doar 3% pe venituri (care-l inlocuieste pe cel de 16% profit). Avantajul este clar pentru firmele cu cheltuieli mai mici si, in unele cazuri acest impozit pe micro, poate face un SRL mai avantajos fiscal chiar decat un PFA.
- intreprinzatorii tineri (sub 35 de ani) pot descoperi beneficiile programului de infiintare a societatilor de tip SRL-D, in cadrul caruia pot solicita sprijin nerambursabil de la stat (in limita sumei de 10.000 euro) si pot beneficia de diferite reduceri de taxe, cum ar fi cele de infiintare percepute de Registrul Comertului;


Dezavantajele SRL sunt:

- infiintarea unui SRL necesita o investitie mai mare decat in cazul unui PFA. Taxele percepute de Registrul Comertului sunt de 550 lei (in cazul infiintarii unui SRL cu asociat unic) ;
- la infiintarea unui SRL este obligatorie depunerea capitalului social minim de 200 de lei;
- contabilitatea se va tine de un contabil autorizat care va intocmi si va semna toate declaratiile si raporturile depuse la organele de inspectie fiscala. Costurile pentru contabilitate sunt mai mari decat in cazul unui PFA si in general cheltuielile de administrare sunt mai mari.
- Pe langa impozitul de 16% pe profit (sau 3% pe venit in cazul unei microintreprinderi) asociatii SRL-urilor vor fi obligati sa plateasca inca 16% impozit pe dividende. Este singura modalitate legala de a scoate bani din firma (spre deosebire de PFA). "Mai mult, daca un asociat nu are si alte surse de venit de natura salariala, statul va aplica si va retine contributia de asigurari sociale din dividende", adauga avocatul Coltuc.
- desfiintarea unui SRL presupune o procedura complicata, dureaza mult timp (aproximativ 2 luni) si necesita costuri mai mari.

Zilierii - avantajele principale pentru angajator

Zilierii pot presta munci necalificate, cu caracter ocazional pentru orice persoana juridica, persoana fizica autorizata, intreprinderea individuala, intreprinderea familiala.

De cele mai mai multe ori, la zilieri se apeleaza in agricultura. Plata zilierului se va face prin orice mijloc de plata admis de lege, la sfarsitul fiecarei zile ori cel mai tarziu la sfarsitul saptamanii sau al perioadei de desfasurare a activitatii daca exista un acord exprimat in scris in acest sens de catre zilier si beneficiar (patron).

Principalele caracteristici ale lucrului cu zilierii:
- In primul rand, NU se datoreaza asigurari sociale sau asigurari de sanatate si, implicit, zilierul nu are calitate de asigurat in sistemele de asigurari publice (pensii sau sanatate). Facultativ, zilierul se poate inscrie el, cotizand, in sistemele de pensii si sanatate.
- Durata de munca pentru un zilier nu poate depasi 12 ore/zi.
- Zilierul poate fi platit cu o remuneratie bruta minima pe ora egala cu valoarea pe ora a salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata. Asta inseamna ca la salariul minim brut actual, de 1050 de lei pe luna, un zilier nu poate primi mai putin de 6 lei si 18 bani pe ora.
- Nu necesita angajarea in baza unui contract de munca, ci necesita inregistrarea persoanelor in Registrul zilierilor.
- Angajatorul trebuie sa aiba un registru al zilierilor, care trebuie completat in fiecare zi in care se angajeaza zilieri. Angajatorul va transmite la Inspectoratul Teritorial de Munca (ITM) pana cel tarziu in data de 5 a lunii urmatoare, un extras din Registrul zilierilor.

Mai multe despre zilieri, AICI.

Legile care reglementeaza munca zilierilor sunt: Legea 52/2011, completata cu Legea 18/2014.

Resurse utile:

Codul muncii
Legea 52/2011, a zilierilor
Legea 18/2014, privind zilierii

Parallax

Vizualizari
12108
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu
poza de profil
Ati omis un aspect esential Sa discutati despre riscul reconsiderarii activitatii in activitate dependenta in cazul colaborarii cu PFA-uri.
poza de profil
Ovidiu D.
Popica
Intr-adevar exista si acest risc Vom reveni asupra subiectului in materialele viitoare. Multumim pentru sugestie!
poza de profil
srl vs pfa la banci Ne spuneti si ce comisioane percept bancile, in medie, pentru srl-uri vs pfa-uri?
poza de profil
Cont bancar PFA Ca PFA nu trebuie sa ai cont special la banca, poti sa folosesti contul de persoana fizica unde comisioanele sunt mult mai mici.
poza de profil
PFA sunteti siguri ca cei care sunt PFA si nu sunt angajati au de plata CAS 31.3% (20,8% + 10,5% )? Intelesesem din Noul Cod Fiscal ca e vorba doar de 10,5%...
poza de profil
Pfa Intrebarea mea am contract de munca la alta firma sunt in cresterea copilului pana la un an pot baga contractul pe pfa daca fac

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri