Luminita Pirvu

De la pasiune pentru berea homemade la microfabrica. Cum fermenteaza un business cu bere artizanala

Dan Stratulat si Laurentiu Iancu sunt doi tineri care au lansat pe piata o noua bere artizanala in trei sortimente. Din pasiune pentru berea de calitate, Dan si Laurentiu fac totul de la A la Z: au construit si montat singuri o fabricuta, au gandit retetele si gestioneaza procesul tehnologic pana la produsul finit - imbuteliere, etichetare si distributie. Cei doi au in continuare joburi, iar de business se ocupa in timpul liber.  

Dan Stratulat lucreaza in publicitate, este grafician pe computer la o firma din Bucuresti, iar Laurentiu Iancu, fost corporatist, are un site prin care comercializeaza ingrediente si echipamente pentu facut bere acasa. In 2014, cand le-a venit ideea de a deschide o fabrica de bere artizanala, erau deja veterani in prepararea bauturii pentru uz propriu.
 




Dan Stratulat


Foto: StartupCafe.ro





"In 2014, prin iunie, eram in avion impreuna cu prietenul meu, mergeam spre Bruxelles, discutam si mi-a venit ideea sa facem o fabrica de bere. Noi faceam bere acasa de vreo 5-6 ani, aveam experienta si am zis hai sa incercam", povesteste Dan Stratulat.

Pana la sfarsitul anului cei doi au infiintat firma, au inchiriat un spatiu in Bucuresti de 160 metri patrati si au demarat procedura de autorizari. Dan povesteste ca nu au avut bani suficienti sa cumpere un echipament full option pentru fabricarea berii si l-au facut singuri.

"Am combinat echipamentul de acasa si am cumparat vase de fermentare mai mari. Am vorbit cu un sudor inox care a venit si ne-a sudat vasele, toate sunt full inox. Am cumparat o parte din echipament din Europa si o parte din Romania", explica Dan.

Pornind de la banii investiti pana la obtinerea avizelor cei doi recunosc ca au intampinat o serie de obstacole, dar au reusit sa le depaseasca. Au avut probeleme cu obtinerea autorizatiei de vanzare de la Ministerul de Finante. "Ne-au intarziat cu autorizatia vreo sase luni. Am depus actele undeva in iunie 2015 si am obtinut la finalul anului. Am prins o perioada de vara cand lumea intra in concediu, iar in sistemul de stat toata activitatea este blocata", sustine Laurentiu.
 
O alta problema a aparut in momentul cand au incercat sa acceseze o linie de creditare pentru IMM-uri, insa s-au lovit de refuz din partea acestora. In final cei doi au facut investitia in fabrica treptat, din ce castigau cu joburile.



Berea Perfektum are trei sortimente: Pale Ale, Red Ale si Black Ipa iar retetele sunt originale, concepute de cei doi. Berea Perfektum este o bere nepasteurizata si nefiltrata. Este ambalata in sticle de 0,5l cu o eticheta simpla si un design minimalist.

"Perfektum - numele si logo-ul le-am ales pentru ca vrem sa aratam ca ne dorim si tindem spre un produs perfect. Nu suntem inca acolo, dar asta ne dorim sa oferim. Pentru noi este indeplinirea unui vis si este o satisfactie extraordinara. A fost un drum lung si anevoios, presarat cu multe provocari, dar este un drum care poate fi realizat daca iti doresti cu adevarat. In viata daca crezi in ceva, urmeaza-ti pana la capat crezul si vei vedea ca pana la urma se va indeplini",considera Laurentiu.

Ingredientele si le cumpara din Germania, nu folosesc aditivi, iar retetele sunt concepute de cei doi ca rezultat al experientei fabricarii berii acasa. Procesul de productie este de doua ori pe luna in sarje de 850 de litri si este realizat si supravegheat de cei doi parteneri.

Un week-end o data la doua saptamani muncesc la fabricuta impreuna cu familia. Programul de week-end incepe la 8 dimineata si se termina la ora 22:00. Dupa ce ambaleaza si eticheteaza cei doi fac curatenie si pregatesc echipamentul pentru a doua zi. Duminica este ziua in care pregatesc si amesteca ingredientele pentru bere.

 "La noi se face totul manual: amestecarea maltului in apa astfel incat sa nu se faca cocoloase, masurarea temperaturii, supravegherea, etc. Eu si Dan suntem acolo si urmarim evolutia materiilor pana la produsul finit, pentru noi este ca si cum am creste un copil, iar satisfactia este pe masura in momentul in care primesti laude la adresa produsului final", explica Laurentiu.


Cum si unde comercializeaza

Cele trei sortimente de bere au intrat pe piata din Bucuresti la inceputul anului. Nu au investit niciun leu in marketing, ci au plasat produsele in barurile si magazinele care promoveaza berea artizanala. Potrivit lui Dan, in prezent au 20 de clienti In Bucuresti (Centrul Vechi, in Piata Romana, Piata Lahovari, bulevardul Vasile Lascar) si in cateva orase din tara (Timisoara, Cluj, Sibiu si Brasov). Saptamanal vand intre 9-18 lazi de bere.

"Oamenii ne stiau, stiau ce beri facem si ne-au primit cu bratele deschise. Nu ne-am asteptat sa vindem atat de bine produsele, feedback-ul este foarte bun. Am putea sa vindem tot ce avem pe stoc, dar vrem sa ne onoram comenziile pentru barurile pe care le avem. Politica noastra este sa pastram rezerve ca in cazul in care clientul vrea sa faca o noua comanda sa o putem onora", explica co-fondatorul Perfektum .

Planuri de viitor
Dan si Laurentiu au in plan ca pana la sfarsitul anului sa dubleze productia si sa scoata alte doua noi sortimente de bere. "Cu un nou vas de fermentatie pe care vrem sa-l achizitionam, putem mari productia, putem creste volumul productiei, dar nu luam din calitate. Sarja ramane aceeasi de 850 de litri, dar o sa facem mai des, o data pe saptamana", explica Dan. 

De asemenea, pe viitor pentru reducerea cheltuielilor cu recipientele vor sa mearga pe imbutelierea berii in sistem draft pentru cantitati mari destinate barurilor.
 
Piata producatorilor de craft in asccensiune
In toata tara exista aproximativ 20 microberarii. Potrivit lui Laurentiu, publicul iubitor de bere artizanala este in crestere si asta pentru ca oamenii incep sa prefere un produs natural si special. Acesta precizeaza ca pe piata de craft nu exista o concurente intre cei care au fabrici artizanale, ci mai degraba colaboreaza pentru educarea consumatorului.

"Piata industriala a berii este foarte rigida si foarte departe de noutati, iar schimbarea dureaza foarte mult din cauza acestor proceduri. La tipurile de beri care se pot face, noutatea vine din partea de craft pentru ca o microberarie isi poate permite sa aiba in portofoliu 10 retete din care face cate una in fiecare saptamana sau luna si exista o anumita flexibilitate in a schimba retetele. In zona de bere artizanala, noi colaboram pe diferite teme si atunci as spune ca nu suntem concurenti ci mai degraba o parte a sistemului de educare a pietei"
Parallax

Vizualizari
6317
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri