Inginer + designer = ceasuri de mana in lemn, ”made in Romania”
Ovidiu D. Popica

Inginer + designer = ceasuri de mana in lemn, ”made in Romania”

Imagine principala
Inginer + designer = ceasuri de mana in lemn, ”made in Romania”
​Cand spui cuiva ceasuri din lemn cei mai multi se gandesc la ceasuri de
perete. Iosif si Ruben, doi tineri antreprenori din Suceava, s-au
gandit insa la ceva putin diferit: ceasuri de mana. Iosif - inginerul si
Ruben - designer-ul s-au pus pe treaba si, dupa trei ani de
documentare au scos pe piata NOAH, ceasul in montura din lemn pretios
pe care il prezinta mandri ca ”made in Romania”. Ar fi, spun ei, singurii
care produc asa ceva iar ”puiutul lor”, cum isi alinta Iosif proiectul, e
deja un startup in toata regula. I-am intalnit recent la Suceava si, in
pauza unei conferinte am aflat cum au pornit si incotro vor sa se
indrepte.


In lumea pasionatilor de ceasuri de mana, NOAH nu este (inca?) un mare brand. La scara traditiei apasatoare din lumea buna a ceasornicariei, cei doi suceveni, Iosif Harasemiuc si Ruben Perju, abia au ridicat pe umeri bolovanul. S-au apucat de treaba cu convingerea ca, daca isi pun in cap ceva, trebuie sa poata face ce si-au propus. S-au apucat de ceasuri fara sa stie mai nimic. Au facut, refacut, rasfacut, cale de 6 versiuni pana  la primul ceas cu care sa convinga primii clienti.



Va pricepeti la ceasornicarie?


Ruben Perju, designer, co-fondator NOAH:
  • Nu, chiar deloc! Eu un domeniu in care am intrat cu capul inainte chiar daca nu aveam cunostinte in domeniu, insa combinatia dintre designer (Ruben) si inginer (Iosif) functioneaza foarte bine, noi ne setam un tel, un standard si nu ne adaptam standardul la conditia noastra ci stim ca avem resursele necesare, in noi, sa ajungem la orice rezultat dorim.
  • Bineinteles, despre ceasornicarie am invatat foarte mult de la ceasornicari, am navigat foarte mult pe internet si am invatat foarte multe.
  • Acum suntem foarte stapani pe ceea ce facem si cunoastem foarte bine domeniul nostru.

Iosif Harasemiuc, inginer, co-fondator HOAH:
  • Am lansat provocarea in primul rand pentru noi insine, in prima faza..Am luat ideea si am dus-o in prototip, din prototip acum e in vanzare
  • In momentul de fata echipa s-a largit; avem trei colaboratori care lucreaza deja pe productie si asamblare, noi stam mai mult in birou acum si ne ocupam de business



Ruben Perju
:
  • Pasiunea mea este sa creez lucruri. Si inainte sa face NOAH, faceam toto felul de produse..corpuri de iluminat, tot din lemn. Am o afinitate pentru lemn..
  • Noi nu am vrut sa copiem concurenta. Produsele noastre sunt originale prin mai multe elemente pe care le puteti observa la proiect. Prind foarte bine la oameni, produsele noastre sunt apreciate prin minimalism.
Cat de greu a fost pana la un prototip?

Iosif Harasemiuc:
  • N-a fost greu :), trei ani de zile! Am muncit foarte mult. Stiti povestea Apple...terminam un lucru si ne apucam din nou...exact asa am facut si noi. De ce? Pentru ca ceasurile care-s expuse (n.r. - la standul conferintei Afaceri.ro, de la Camera de Comert Suceava), sunt la versiunea 9.
  • Versiunea 1 a fost buna, a fost superba, a fost ”mind blowing” pentru noi. Wow! Ce am reusit sa facem! De acolo am ajuns ”uite aia nu-i buna”, ”mai trebuie schimbat”, ”facem mai bine”, ”se poate si mai bine”...Am ajuns la versiunea 6 si am inceput sa vindem. Versiunea 6 era pentru oameni. Au intrat in contact cu versiunea 6 si au zis: wow!
  • Am ajuns la 9 tocmai pentru ca totul se poate imbunatati, absolut orice se poate imbunatati, si mergem mai sus, de ce nu, peste 2 ani va fi versiunea 15.
  • Procesul nu a fost foarte greu, sa ne plangem, dar ce am reusit sa facem este extraordinar.
  • Documentarea a fost intensa pe toata perioada celor 3 ani. Tot am schimbat stilul de a crea, am folosit masinarii care la inceput nu au fost bune am mers spre mai bune, altele noi, nici alea n-au fost bune, poate, iarasi le-am schimbat, dar documentarea a fost intr-adevar constanta timp de 3 ani de zile.


Cu cati bani au plecat la drum?

Ruben Perju:
  • Poate cu 2000 de euro...In 2012, am castigat 10.000 de lei si i-am pus la bataie, dupa care imediat am observat ca nu ne descurcam cu utilajele pe care le avem si trebuie sa facem o schimbare in directia aceasta.
  • Dupa cateva luni am ajuns la o investitie de 10.000 de euro, apoi constant am tot investit. Am imprumutat banii de la familie, prieteni, frati, oameni apropiati noua.
Iosif Harasemiuc:
  • Cand am mers la familie nu au fost neaparat incantati pentru ca ideea de ceasuri de lemn, duce mai degraba la ceasuri de perete. Toti asta zic in prima faza: cand le povestesti ca sunt easuri de lemn, de mana, deja se schimba: ”ma, esti un pic nebun, e cam mult!”
  • Nu au fost: ”bai, dati-i tare!” Dar ne-au sustinut, ne-au imprumutat banii, ok o sa ni-i dati daca o sa mai puteti, luati, incepeti ceva! Erau incantati ca facem ceva, cu adevarat!
Cum se poate scala afacerea?

Iosif Harasemiuc
:
  • Pentru noi, scalarea afacerii incepe cu magazine-concept. Nu ne-am gandit sa francizam, sau sa lasam pe altii sa produca pentru noi...vrem sa facem totul in Romania, vrem sa avem controlul calitatii.
  • Cel mai greu lucru pentru noi este sa controlam ceea ce ajunge la utilizator, lucrul care ajunge la utilizator sa fie perfect. Problema scalarii se loveste de acest lucru!   
Cum e finantata dezvoltarea afacerii?

Ruben Perju:

  • Partea financiara este o provocare pentru orice startup. Noi am fost gasiti de niste investitori, am avut mai multe variante, a trebui sa discernem, sa decantam informatia, sa vedem pe cine alegem sa colaboram.
  • Am batut palma cu doi investitori care sunt deja parteneri de afaceri si avem sustinerea lor pe plan financiar si nu numai. Este una sa gasesti un om cu bani care sa investeasca si alta sa gasesti un om cu bani si cu viziune si pasionat de domeniul acesta, care vrea sa duca afacerea la un business de milioane de euro.


  • Finantarea prin banca a facut parte din plan?


    Iosif Harasemiuc
    :
  • Acum nu ne mai gandim. Inainte da, ne-am gandit, nu am studiat foarte bine dar stiam ca era un pic complicat si atunci am lasat-o moale...Desi nu am cautat, pentru noi lucrurile s-au intamplat de la sine.
  • Nu recomandam ca alti antreprenori sa faca la fel, dar, pentru ca produsul nostru a fost foarte bun, pentru noi lucrurile au decurs de la sine.

    Cum va arata afacerea peste 5 ani?

    Iosif Harasemiuc:
  • Brandul (”puiutul nostru” :) il vad impanzit in Europa si America, prezent cu concept store-uri in fiecare capitala, chiar in pietele principale din fiecare capitala iar productia o vad in Romania, in continuare, cu controlul calitatii asigurat de noi doi in birou acolo vazand si punandu-ne amprenta pe tot ce se face acolo.

    Nota Redactiei:
    Iosif Harasemiuc si Ruben Perju au participat la conferinta Afaceri.ro Suceava unde echipa StartupCafe.ro a fost gazda workshop-ului pentru antreprenori ”Ce poate face internetul pentru afacerea ta”.
    Urmatorul workshop va avea loc la Brasov, pe 11 mai 2016.
Vizualizari
519
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu
poza de profil
(Editat)<br> Se fac si in China si costa 2$ bucata. O sa aveti voi concept store cand o sa ninga in Sahara. Sunt pe toate drumurile.
poza de profil
comentarii Ca si prostii ce comenteaza inept pe forumuri. PS ti se potriveste perfect aliasul (editat), in consonanta cu modul de a gandi

- Ultimele știri -

Cookie Settings