Seful Google Europa: Cand eram copil, doar cele mai mari companii aveau acces la tehnologia de varf. Acum, companiile pot deveni globale inca din nastere - Idei si antreprenori - StartupCafe.ro
vlad.barza

Seful Google Europa: Cand eram copil, doar cele mai mari companii aveau acces la tehnologia de varf. Acum, companiile pot deveni globale inca din nastere

Imagine principala
Seful Google Europa: Cand eram copil, doar cele mai mari companii aveau acces la tehnologia de varf. Acum, companiile pot deveni globale inca din nastere
​Termenul micro-multinationale suna paradoxal, dar se refera la o realitate interesanta. In anii 80' doar companiile cele mai mari aveau acces la tehnologie de varf si la cei mai buni oameni din piata, insa acum, chiar si cele mai mici firme pot ajunge inca de la infiintare sa faca business in tari indepartate, a spus intr-o discutie cu presa, Matt Brittin, seful Google Europa. Cum arata un startup reusit, de ce "barierele" digitale trebuie eliminate si cum ar trebui sa gandasca antreprenorii puteti citi in materialul realizat la deschiderea Google Campus Varsovia. "A fi startup inseamna sa gandesti in stil mare, sa risti, sa incerci diverse si sa te misti repede", spune Matt Brittin.

Foarte multi spun ca Europa sta rau in comparatie cu SUA la capitolul startup-uri fiindca prea putine au depasit un miliard de dolari si investitorii nu sunt generosi precum in America. Matt Brittin, care de noua ani lucreaza la Google si de aproape un an este sef al companiei pentru regiunea Europa, nu considera ca ar trebui sa fim negativisti

"Sunt optimist cand vine vorba de Europa. Cu talentul chiar nu este problema, vedem ca in Berlin, in Stockholm, in Londra si in tot mai multe locuri startup-urile obtin finantare. Au aparut si startup-uri de peste un miliard de dolari si deci nu trebuie sa privim cu un aer negativ lucrurile, insa trebuie ca oamenii sa caute mai mult ocaziile propice pentru afaceri"
, spune oficialul Google.

Traim vremuri cu totul diferite fata de ce era acum 30 de ani, iar asta se reflecta si in usurinta cu care poti avea succes in afaceri, daca ai o idee buna si stii sa o pui in practica ajutandu-te si de internet.

"Este uimitoare diferenta intre ce pot face antreprenorii acum si ce puteau face cand eram eu copil. Atunci, doar cele mai mari companii puteau fi multinationale si doar cele mai mari puteau vinde pe plan mondial si puteau avea acces la talente si tehnologie la nivel global. Trebuia sa fii o companie mare precum Siemens ca sa ai cea mai buna tehnologie. Ei bine, in prezent, oricine are un smartphone are acces la marketing global, distributie globala si cele mai bune unelte tehnologice. Daca esti creator de continut poti sa fii important la nivel global prin YouTube, de exemplu."

Brittin spune ca exista multe platforme ce permit unor mici business-uri sa devina din start afaceri globale. "Eu le numesc micro-multinationale.  Avem multe companii care devin mutinationale inca din nastere si asta e grozav. Un startup de succes este creat de cineva cu o idee buna, cu pasiune si cu deschidere catre lume. Apoi tehnologia il poate ajuta sa-si creasca afacerea mai repdede"

Europa are talente, are startup-uri de succes, insa pune obstacole in calea cresterii afacerilor.

"Cred ca pericolul in Europa este ca oamenii isi spun: vreau sa am succes in Varsovia sau in Polonia sau in Europa de Est, insa ei nu vad oportunitatea de a avea succes la nivel global. Eu incurajez politicienii sa inlature barierele din calea antreprenorilor digitali pentru a avea o piata digitala comuna. Daca esti antreprenor in ziua de azi trebuie sa faci fata la 28 de regulamente diferite de protectie a datelor, iar aceasta este o bariera serioasa pentru un antreprenor"


Companii mari precum Facebook, Google sau YouTube pot face fata acestui lucru, desi cu costuri mari, insa pentru un antreprenor este o problema, mai spune seful Google Europa.

"Daca un antreprenor incepe un business in SUA sau in China deja pleaca de la o piata de 300 milioane oameni, respectiv peste un miliard. In Europa antreprenorii trebuie sa uite de bariere si sa nu gandeasca la nivel de oras sau de tara, ci global. Sa nu uitam ca numarul de utilizatori de internet se va dubla pana in 2020 si daca de astazi gandesti la nivel global, in cinci ani iti dublezi numarul de clienti la care poti ajunge"

Google incearca sa indeparteze barierele cu ajutorul unor spatii colaborative precum Campus-urile (in Europa exista trei: Londra, Madrid si - mai nou - Varsovia). Astfel de locuri pot inspira antreprenorii fiindca ei pot afla de exemple de companii care au reusit si pot capata incredere. "Am facut sport in tinerete, iar profesorul care lucra cu noi s-a dus la Jocurlle Olimpice si a obtinut medalia de aur. Ei bine, vazand asta, m-am gandit ca intr-o zi si eu pot ajunge sa iau medalie."

Fata de alte industrii, in "tech" chiar se face schimb de idei si lucrurile se misca mult mai repede datorita acestui lucru. Afacerile care se folosesc de internet cresc mai repede si creeaza locuri de munca mai multe.

"Google nu este doar un motor de cautare, ci si un motor de crestere. De fiecare data cand cineva cauta pantofi de sport de exemplu, este o ocazie pentru cineva care-i produce sa isi creasca afacerea si sa vanda. Putem, prin tehnologia noastra, sa ajutam un startup sa devina global prin Google, YouTube sau magazinul de aplicatii din Android", spune Brittin. El da ca exemplu si faptul ca Google poate ajuta companii traditionale sa se dezvolte: de exemplu un procesator de carne polonez a ajuns sa exporte in nordul Europei datorita Google.

Interesant e ca Google se considera in multe privinte un startup, chiar daca are 55.000 de angajati. "Google este o companie tanara si avem antreprenoriatul in ADN. Incercam sa ne comportam precum un startup, chiar daca suntem o companie mare, fiindca a fi startup inseamna sa gandesti in stil mare, sa risti, sa incerci diverse si sa te misti repede".

Cum arata un startup cu adevarat bun? Brittin spune ca enorm de mult conteaza antreprenorul care trebuie sa fie dedicat ideei si sa stie exact de ce ideea este cu adevarat valoroasa pentru clienti.

Google are 9.000 de angajati in tarile UE si numarul total pentru zona EMEA este de 11.000. In Dublin sunt 4 - 5.000, iar restul sunt raspandiiti in aproape toate tarile, in functie de marimea econmiei digitale din fiecare tara. Dupa Irlanda, cei mai multi angajati sunt in Marea Britanie, Franta si Germania. In Romania sunt peste 15 angajati, iar in Polonia sunt 400. Pe plan mondial Google are peste 50.000 de angajati, iar numarul a crescut rapid fiindca in 2009 erau sub 20.000.
Parerea ta despre articol
Vizualizari
18
Conţinut
Adauga comentariu

Atrage clienți noi

Google AdWords Express

Primești 200 de lei bonus pentru promovare online.