INTERVIU Cum vezi momentul cand un startup risca sa-si piarda agilitatea?
vlad.barza

INTERVIU Cum vezi momentul cand un startup risca sa-si piarda agilitatea?

Imagine principala
INTERVIU Cum vezi momentul cand un startup risca sa-si piarda agilitatea?
​Unele companii care stagneaza pot fi "invatate" sa inoveze, insa principala conditie este ca fondatorii sa vrea acest lucru, a spus intr-un interviu pentru HotNews.ro. Domenico Ventura, consultant specialist pe inovare. El a explicat cand un startup isi pierde acest statut, cat de importanta este cultura unei companii si ce ar trebui sa faca o multinationala care vrea sa fie agila precum un startup. Interviul a fost realizat la Innovation Summit, eveniment la care HotNews.ro s-a numarat printre partenerii media.

Domenico Ventura este un italian care traieste in Marea Britanie si are o meserie mai speciala: consultant pentru inovare. Practic el sfatuieste companiile care se plafoneaza, incercand sa le traseze planuri prin care sa vina cu noutati care sa le deosebeasca de concurenta.

Ventura a absolvit universitatea comerciala Bocconi din Milano, a activat la mai multe startup-uri si a lucrat 18 ani la British American Tobacco unde a ajuns sa fie unul dintre directorii globali pe inovare.

In prezent este consultant pe inovare la Foxtrot Hotel, o agentie de comunicare si design din Marea Britanie.

La British American Tobacco, Ventura a contribuit la lansarea unor sortimente de tigari si, desi vorbim de o industrie daunatoare sanatatii, parcursul nu a fost usor din cauza numeroaselor restrictii impuse tigarilor in multe tari. In aceste conditii, diferentierea fata de concurenta se poate face tot mai greu.

Ventura a vorbit la Innovation Summit si despre obstacolele ce stau in calea capacitatii unei companii de a dezvolta lucruri cu adevarat noi. E vorba de directori negativisti, de lipsa dorintei de colaborare si de structuri extrem de "stufoase" de management ce fac imposibila luarea rapida a deciziilor.

Interviul acordat HotNews.ro de Domenico Ventura


Rep: Cum este raspandita inovatia in lume? De exemplu cele mai multe dintre ideile tehnologice interesante au venit din SUA in ultimii zeci de ani, mult mai putine au venit din Europa si mai putine din China.

Domenico Ventura: Nu cred ca ar trebui sa gandim inovatia in functie de spatiul geografic. Daca va ganditi la Apple, Steve Jobs a fost american, iar designerul Ive este britanic. Ar trebui sa privim inovatia ca fiind o prabusire geografica a tuturor barierelor. Nu exista doar America, doar Europa, doar Africa sau doar Asia. Sigur ca exista superputeri, un exemplu este China unde sunt produse majoritatea tigarilor electronice, de exemplu. Insa China sta atat de bine fiindca, daca e vorba de tigari, SUA si Europa sunt stigmatizate.

Rep: Spuneti stigmatizate din cauza numeroaselor interdictii impuse fumatului?


Domenico Ventura: Da, din cauza riscurilor medicale legate de fumat.

Vlad Barza: Dar nu credeti ca tigarile vor disparea intr-o zi?


Domenico Ventura: Nu cred, pentru ca lucrurile s-au schimbat. In trecut fumatul era un obicei, multi fumau din instinct, era ceva normal si foarte raspandit. Acum, mai ales ca este interzis in multe locuri, fumatul reprezinta o alegere constienta, oamenii stiu ca exista riscuri, dar considera fumatul o placere. La fel este si cu alcoolul: stii ca nu e bun, insa daca il consumi moderat poate reprezenta o placere.

Rep: Sunteti consultant pe inovare, insa chiar puteti "preda" inovatia unor oameni de afaceri? Cat de mult puteti influenta parcursul unei companii?


Domenico Ventura: Daca acea companie isi doreste sa inoveze, insa este confuza si nu stie cum sa faca asta, pot interveni si facem intai o evaluare corecta pentru a intelege gandirea leaderilor companiei. Insa intai trebuie sa inteleg nivelul de maturitate al companiei in ceea ce priveste inovatia. Daca sefii companiei nu sunt deschisi sa inoveze, nici nu are rost sa incerc sa schimb ceva, fiindca deciziile conducerii "ucid" din start orice posibilitate. Insa lucrurile stau bine daca un lider spune ca vrea sa investeasca in inovatie in urmatorii 5-10 ani si sa dedice poate 20-30% din resursele companiei.

Rep: Oamenii reprezinta cel mai mare obstacol in calea inovarii intr-o companie?


Domenico Ventura: Da, iar cultura este cel mai important lucru. Poti cumpara procedee de management, dar nu o intreaga cultura de companie.

Rep: La inceputul carierei ati lucrat in startup-uri, insa cum ati defini un startup si mai ales care este limita la care un startup inceteaza a mai fi startup si devine companie mare?

Domenico Ventura: Nu mai esti startup cand te preia o companie mare. Un startup e format din cativa oameni, pot fi 2, 10 sau chiar 80. Eu consider ca modul de lucru este definitoriu pentru un startup. Daca oamenii isi pot vorbi informal si daca nu exista sedinte, regulamente sau procedee complicate. Exista o familiaritate, este o mentalitate specifica de stqrtup. In momentul in care esti preluat de o companie mare, lucrurile se schimba.  

Rep: Bun, dar o companie mare se misca mai greu, mai ales la luarea deciziilor.

Domenico Ventura: Da, iar daca as fi la o companie mare si as dori sa inovez, as cumpara startup-uri si le-as lasa sa se dezvolte liber, le-as trata ca pe niste sateliti insarcinati cu inovatia. Nu i-as prelua ca sa le impun cultura intregii companii. as cumpara acele companii, le-as spune ce astept de la ele, le-as ruga sa raporteze progresele si sa spuna de cati bani au nevoie.
Parallax

Vizualizari
21
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 

  Ultimele știri