Cum iti faci un magazin pe Facebook. Plus: capturi foto

Daca vrei sa incepi o afacere de comert online, o buna metoda de a testa ce produs merge si ce nu si sa incepi sa iti cunosti clientii este sa iti faci un mic magazin pe Facebook. Poti incepe testele cu cateva produse inainte sa investesti intr-un magazin online de sine statator gaduit pe un domeniu ales de tine. Despre cum poti sa-ti faci un magazin pe Facebook, care sunt avantajele acestuia si la ce tip de afacere merita sa-ti faci unul plus bonus de sfaturi practice si utile - despre toate astea scrie Alexandra Coroian, content creator la agentia de marketing digital AdLemonade, partener Google. 

Ce este un fshop

Fshop sau magazinul online pe Facebook nu e altceva decat o sectiune de “shop” adaugata paginii tale de business (asadar nu pe pagina personala). Iti poti vinde produsele si serviciile direct de pe Facebook dar feature-urile sunt diferite pentru paginile din US fata de paginile din afara US.

Sectiunea e gratuita si se adauga simplu, din Settings. Incarci produse cu poze si descriere, apoi le promovezi catre publicul tinta. Acesta viziteaza magazinul, vizualizeaza produsele, interactioneaza cu vanzatorii si fac decizia de cumparare.
Pentru Romania sunt 2 modalitati de exprimare a intentiei de cumparare :
  • Printr-un mesaj privat catre pagina de business
  • Prin redirectionare catre website-ul firmei/ shop-ul online al firmei
Care sunt diferentele: avantaje si dezavantaje in comparatie cu un magazin online
Fshop ofera utilizatorilor de pe Facebook posibilitatea de a face cumparaturi in timp ce navigheaza pe aceasta platforma. In general, oamenii prefera o abordare de vanzare mai personala, mai prietenoasa.

Sunt trei feluri in care un Fshop poate ajuta la construirea unui business:
  • Cresterea brand awareness-ului folosind indicatorii Facebook (like-uri, share-uri etc.).
  • Cresterea vanzarilor prin adaugarea de produse acolo unde clientii / potentialii clienti sunt deja. Ambele parti fiind pe aceeasi platforma, relatia dintre vanzator si client e mai stransa. Poti comunica si interactiona cu ei intr-un mod mai intim, mai social.
  • Crearea unui magazin online cu mai putine resurse si mai putin timp decat daca a-i construi un website customizat.
Dezavantajul unui Fshop este acela ca, spre deosebire de website, nu esti tu owner-ul, ci Facebook. Daca iti construiesti tu site-ul, esti owner-ul principal. Tu iei decizii, tu hotarasti ce directie strategica abordezi. Pagina de Facebook, insa, este “inchiriata”. Daca Facebook decide sa iti inchida pagina/Fshop-ul din orice motiv, este alegerea lor.

Cu toate ca in Romania nu se poate cumpara direct de pe Facebook, dar in viitor sigur va fi implementat acest tool, s-ar putea ca oamenii sa se obisnuiasca sa cumpere de pe Facebook, (sau Amazon), iar magazinele online (website-urile) sa se vestejeasca in timp.

Comunitatea Facebook este intr-o continua crestere, deci e ideal sa incorporezi strategia de social media in strategia generala de marketing. Creste-ti comunitatea pe Facebook, deoarece e cea mai buna cale sa iti faci cunoscut business-ul.

Numarul maxim de produse pentru un fshop

In fshop poti vinde orice dar cele mai multe magazine pe Facebook prezinta produse din e-commerce. Nu exista un numar maxim de produse. Se pot adauga cate produse se doreste, insa trebuie sa se tina cont de anumite cerinte impuse de Facebook.

Daca esti producator poti vinde fara restrictii. Care este regimul si ce trebuie sa faci in aceste cazuri.

Producatorii pot vinde produsele proprii fara restrictii. Cand vine vorba de distribuitori totul tine de intelegerea comerciala dintre distribuitor si producatorii brand-urilor comercializate. Exista branduri care nu accepta alte canale de vanzare decat cel oficiale sau autorizate in prealabil prin aceste metode ei protejandu-si imaginea de brand.

Un magazin pe Facebook este un canal de vanzare, asadar, inainte de a-ti activa shop-ul, asigura-te ca ai pus la punct o intelegere comerciala cu firma ale carei produse le reprezinti. Atentie la brand-urile cu marci inregistrate care beneficiaza de protectia marcii. Titularul unei marci poate cere ca marca respectiva sa fie vanduta prin anumiti distribuitori sau magazine si chiar sa nu se vanda online. (vezi legea 84/1998 Art 36)

Exista mai multe solutii de fshop. Care sunt cele mai utilizate, eficiente

Vanzarea directa de pe Facebook este disponibila momentan exclusiv in US.
In Romania produsele se pot solicita:
  • In cadrul unui mesaj
  • Poti cere ajutorul unui developer pentru a crea un formular de comanda/cos pe Facebook. 
  • Prin redirectionarea catre website. Redirectioneaza produsele din shop-ul tau de pe Facebook catre magazinul tau de pe site unde vizitatorii pot afla mai multe detalii si ideal ar fi sa aiba si optiunea de achizitiona online. 
  • Printr-o solutie de magazin online.
Daca nu ai website si iti doresti totusi sa vinzi online, poti apela la solutia unui magazin online creat pe una dintre platformele cele mai populare :
  • Shopify
  • Bigcommerce
  • Wix
Dupa ce creezi shop-ul pe platforma dorita, conecteaza pagina de Facebook de pe care faci promovarea ca sales channel pentru magazinul tau. Solutiile de eshop au versiuni de trial si planuri lunare cu plata.
Avantajul principal al folosirii unei astfel de solutii este ca de fiecare data cand modifici datele produselor tale pe shop-ul virtual, acestea se updateaza automat si in Facebook.

Solutia potrivita in functie de tipul produsului pe care il comercializezi

Owner-ul decide ce solutie abordeaza, insa ideal ar fi sa se aleaga solutia cu cele mai multe automatizari, pentru ca atunci cand se modifica ceva pe website, acea modificare se va face automat si in Fshop, fara sa fie nevoie de munca manuala.

Cum iti faci un Fshop. Procedura in opt pasi pentru incepatori


Intai trebuie sa adaugi tab-ul de Shop pe pagina ta.

UPDATE. ATENTIE! Ca sa poti vedea tab-ul SHOP in lista cu optiunile pentru adaugarea tab-urilor trebuie sa ai rol de administrator al paginii pe care vrei sa deschizi SHOP-ul 
(vezi si comentariile de la finalul articolului)

Pasul 1: In pagina ta de Facebook cauta, in dreata sus, Settings 

Pasul 2: Selectezi Edit Page.



Pasul 3: Cand ai ajuns in pagina Edit Page, deruleaza pagina si in zona de jos gasesti Add a Tab 



Pasul 4: Da click pe Add a Tab si iti apare pop-up-ul de mai jos. Cauta in pagina optiunea Shop si, in dreptul ei fa click pe Add Tab 





Pasul 5: Daca totul a mers bina pana aici, in fereastrea de administrare a paginii (Page), pe coloana din stanga, vei gasi tab-ul nou creat "Shop"




Pasul 6: Selecteaza metoda prin care vrei sa primesti solicitarile de comanda:
  • Mesaj privat
  • Redirectionare catre shop-ul tau de pe website sau platforma de shopping aleasa




Pasul 7: Selecteaza moneda in care iti vor fi afisate preturile produselor.  



Pasul 8: Adaugi produse in magazinul tau completand campurile editabile ale fiecarui produs:
  • Poze/video
  • Nume
  • Pret (alege optiunea “this product is on sale” daca doresti sa arati reducerea aplicata produsului completand campurile pret intreg si pret cu reducere)
  • Descriere (alege optiunea “feature this product” daca doresti ca produsul sa apara in varful paginii tale)




Dupa ce adaugi sectiunea de Shop pe pagina ta, aceasta va avea automat adaugate sectiuni de Reviews si Ratings care sa monitorizeze satisfactia clientilor tai. Daca nu doresti sa ai aceste sectiuni pe pagina, poti dezactiva in orice moment sectiunea de Shop.

Cum se fac platile
 Optiunile de plata online direct pe Facebook sunt inca in implementare in US unde furnizori precum PayPal sau Stripe ajuta business-urile sa proceseze platile. In Romania platile nu se pot face direct pe Facebook. In functie de modalitatea de cumparare aleasa exista mai multe modalitati adiacente:

1. Cumparatorul te contacteaza prin mesaj privat si plateste prin:
  • Transfer bancar
  • Ramburs
2. Cumparatorul e directionat catre website/magazin online si plateste prin:
  • Transfer bancar
  • Ramburs
  • Plata online prin card credit/debit 
  • Plata online prin alte servicii de plata
In functie de planul ales pentru magazinul tau online, vei plati un procent din tranzactiile procesate prin intermediul magazinului pentru alte servicii de plata (de regula 2.9% din valoarea comezii + 30 centi pentru debitare completa).
 
Sfaturi si ponturi utile pentru cei care vor sa-si inceapa o afacere pe Facebook
  • Personalizeaza-ti pagina prin:
  • nume bine ales care sa fie usor de gasit de eventualii cumparatori
  • Poze relevante pentru produse
  • Descrieri complete pentru produse
  • Continut relevant
  • Incurajeaza-ti clientii sa lase reviews si ratings. Nimic nu motiveaza mai bine viitorii cumparatori decat recomandarile clientilor anteriori.
  • Raspunde rapid solicitarilor clientilor.
  • Adauga adresa magazinului tau fizic (in cazul in care acesta exista). Exista sansa ca unul dintre clientii de pe Facebook sa doreasca sa viziteze magazinul direct.
  • Dupa ce adaugi produsele in shop, distribuie-le pe pagina. Distribuie produsele zilei, saptamanii sau produsele cu reduceri.
  • Nu distribui pur si simplu, adauga continut relevant in postarile tale in care sa explici de ce ai share-uit produsul respectiv si care sunt beneficiile lui pentru cumparatori.
  • Foloseste Call to Action (CTA) in postarile tale. Acestea sunt mesaje de tipul “Cumpara acum” “Profita de oferta” care arata vizitatorului ce trebuie sa faca in continuare.
  • Promoveaza-ti produsele din shop. Poti promova produsele individual sau poti crea campanii care sa vizeze o anumita categorie de produse.

    Nota Redactiei:
    Agentia AdLemonade se numara printre principalele agentii de incredere Google in Romania. Esti interesat sa lucrezi cu o agentie Google? Gasesti agentiile partenere Google aici