Pitch-ul: intrebari importante la care ar trebui sa ai raspunsuri 

Daca te hotarasti sa intri in lumea antreprenorilor, mai devreme sau mai tarziu vei auzi cuvantul “pitch”. Pe romaneste, o scurta prezentare (uneori frustrant de scurta) in care trebuie sa fii al naibii de convingator. Sau, macar, sa poti atrage atentia indeajuns ca un posibil investor sa vrea mai multe amanunte sau chiar sa iti ofere sansa unei intalniri. 

Daca 10-15 minute ti se pare putin, vei auzi probabil si de “elevator pitch” (prezentarea din lift) un fel de versiune turbo a unui pitch obisnuit in care antreprenorul are la dispozitie 30 de secunde (un minut, in alte variante) sa atraga atentia asupra ideii sau proiectului sau. 

Pitch-ul este, de regula, o prezentare LIVE, in fata unei audiente. Pentru un prezentator fara exercitiul vorbirii in public poate fi o adevarata tortura. E motivul pentru care antreprenorii timizi, fara talent in comunicare, aflati si sub presiunea timpului privesc scena ca pe un esafod. Daca esti un antreprenor timorat sunt mari sanse sa lasi impresia ca nu stapanesti propria prezentare ori, din cauza emotiilor, poti scapa informatii importante pe care audienta le asteapta de la pitch-ul la care te prezinti. 

Asa ca iti raman doua variante:  

1. lasi pe unul dintre asociatii tai mai talentati sa faca prezentarea 

2. cautati pe cineva care sa il invete pe cel mai talentat dintre voi cum sa prezinte proiectul vostru 

Oricare ar fi alegerea, ar fi bine sa pregatesti un mic scenariu al prezentarii care sa ofere raspunsuri la cateva intrebari importante. 

1. Ce nevoie rezolva produsul sau serviciul tau? 

Prezinta clar ce nevoie ai identificat si care este solutia cu care produsul sau serviciul tau rezolva aceasta nevoie. Pare simplu dar nu e. Ai putea fi tentat sa vorbesti in primul rand sau mai mult despre solutie si abia apoi sau mai putin despre nevoia identificata de echipa ta. Pentru multi investitori e mai degraba invers: cu cat mai convingator este identificata nevoia cu atat mai interesati ar putea deveni de proiectul vostru. Solutia initiala poate suferi modificari, pe drumul de multe ori anevoios de la plan la executie. 

2. Cat de mare e piata/nisa?

 Degeaba ai o idee interesanta daca nu ai cui sa o vinzi. Testul ideii voastre va fi, in cele din urma piata. Ce stii despre ea, despre consumatori, unde sunt, cum poti ajunge la ei sunt intrebari care vor veni din sala si, chiar daca nu e timp sa raspunzi detaliat in prezentare, ar fi bine sa poti raspunde la sesiunea deschisa. Ideal e sa iti poti permite cercetari mai amanuntite dar, in lipsa resurselor pentru ele, si un set de observatii atente ori chestionare culese de la grupul de prieteni pot fi un punct de plecare bun. 

3. Ce stii despre competitie? 

Nu neglija competitia. Daca o studiezi atent, vei sti mai bine cum te poti diferentia. Cum poti veni cu ceva nou sau mai bun, mai bine facut. Vei intalni la randul tau antreprenori care vor spune: “Asta n-a mai facut nimeni!” la fel cum vei intalni investitori care vor replica: Dar daca n-ati cautat indeajuns de bine?!” Ce faci daca un posibil competitor se finanteaza mai repede si mai consistent, pe o idee asemanatoare? Cum te aperi daca cineva iti cloneaza rapid produsul sau aplicatia?  

4. Ai un demo sau un prototip? 

Investorii pot fi captivati de idei dar, vor fi si mai captivati daca acestea sunt cumva transpuse in practica. Un demo pentru o aplicatie sau prototipul unui produs va fi intotdeauna un avantaj pentru o idee buna. Nu e neaparat sa fie aratos, e mai important sa fie functional si sa poti demonstra ca ai mai mult decat un concept sau o schita pe hartie. 

5. Cat de motivati sunt fondatorii? 

Investitorii cauta idei bune dar si mai mult cauta oamenii potriviti. O echipa pasionata, dedicata, competenta, cu oameni ale caror abilitati se completeaza poate atrage mai multi bani decat doar o idee interesanta. “Ce va motiveaza?” e intrebarea pe care o veti auzi des pentru ca, pe un drum presarat cu multe provocari, cei care investesc vor sa stie daca oamenii carora le incredinteaza banii nu abandoneaza la primul obstacol mai dificil .