Ovidiu D. Popica

INTERVIU VIDEO La ce trebuie sa fii atent cand pui pe hartie ideile. Stefan Popa: ”Fara un plan de afaceri iti planifici esecul”

Imagine principala
INTERVIU VIDEO La ce trebuie sa fii atent cand pui pe hartie ideile. Stefan Popa: ”Fara un plan de afaceri iti planifici esecul”
Drumul de la idee la un plan de afaceri viabil si apoi la pornirea unei afaceri durabile este presarat cu estimari adesea nerealiste, capcane si multe, prea multe, poate, intrebari la care ar trebui sa raspunzi cat poti de sincer. 

Am inventariat impreuna cu Stefan Popa, CEO Agress Business, el insusi antreprenor intr-o noua afacere aflata in plina dezvoltare, o parte dintre cele mai uzuale intrebari de startup.
Stefan Popa, 45, este inginer de automatizari si calculatoare, a urmat cursuri de educatie manageriala la Codex, a devenit formator acreditat apoi a predat managementul proiectelor. Are propriile afaceri in IT&C si servicii medicale de infrumusetare. 


Veti afla, asadar, din secventele video-interviului StartupCafe: 
Cati antreprenori chiar incep cu un plan de afaceri? Se poate si fara? Cu ce riscuri? 
Cu ce incep? Cine ma poate ajuta? Ce modele de planuri de afaceri sunt recomandate? 
Ce nu trebuie sa lipseasca dintr-un plan de afaceri? Ce capitole sunt cele mai importante? 
Ce greseli frecvente fac antreprenorii care isi fac, totusi, un plan de afaceri? 
Care sunt cele mai periculoase capcane la conceperea unui plan de afaceri?

La final, Stefan Popa vorbeste despre greseli si consecintele lor, in propria experienta de afaceri. 

Ce riscuri apar fara un plan de afaceri: Gaseste ”cheia” afacerii, fii diferit

 
Editor Video: Balázs Nitsch-Petioky
  • Din experienta mea, putini antreprenori incep cu un plan de afaceri si asta-i pacat. Daca nu iti faci un plan iti planifici esecul.
  • Recomand tuturor care au o idee si vor sa se apuce de afaceri sa inceapa cu un plan.
  • Sunt mai multe capitole importante pe care merita sa le planifici; trebuie sa studiezi piata sa vezi daca ideea de business este fezabila in piata in care activezi. Faci o analiza SWOT si observi atat ce se intampla in piata cat si ce competente si atuuri ai.
  • Daca treci cu brio de aceasta analiza intri in zona de financiar, un alt capitol important. 
  • In Romania, imediat dupa revolutie multi au pornit si fara plan de afaceri pentru ca orice voiai sa vinzi se vindea pentru ca in comunism nu se gasea nimic. 
  • Acum s-a schimbat foarte mult abordarea. Cine stie sa faca management are o oportunitate. Astazi ai concurenta, nu te mai vrea oricine, si cine te vrea, te vrea in anumite criterii. 
  • Daca esti capabil sa-ti gasesti cheia afacerii, sa fii diferit si clientii sa te aleaga pe tine din paleta larga care exista in piata, atunci da, esti fezabil. Deci, inainte de a-ti risipi banii si energia, trebuie sa fii foarte atent.
  •  Daca sunt foarte bun si imi propun, simultan, sa fiu si cel mai ieftin, este o prostie, pentru ca eu nu ma pot multiplica si am sanse sa dau faliment. 
  • Exista mai multe tipuri de greseli de strategie: sa nu-ti estimezi initial, cum trebuie, veniturile; sa nu estimezi, cum trebuie, investitia initiala. 
Cu ce si cum incepi un plan de afaceri: Raspunde onest la cateva intrebari esentiale

  

  • Ar trebui sa te intrebi la ce sunt eu bun? Ce vreau sa fac, care este ideea mea de afaceri? 
  • Apoi trebuie sa vezi daca exista concurenta.Cine o face si o face foarte bine? De ce as putea concura cu el in aceeasi piata? Este o piata in crestere sau o piata in scadere? 
  • Daca iti definesti o afacere care poate fi pe val, o nisa in care nu ai multi concurenti, ai mari sanse sa reusesti pentru ca piata te va ierta. Produci ceva ce vrea piata, altii nu mai produc si oricate greseli ai face piata te vrea pentru ca esti intr-o faza de monopol si iti permit sa gresesti. 
  • Daca te duci intr-o piata in care exista concurenta multinationala si tu abia inveti cu ce se mananca acea afacere, nu dau mari sanse in aceasta piata unui antreprenoriat de tip ”ambitie”. 
  • Apoi intreaba-te de ce te-ar alege pe tine clientii: confortul de a a ajunge la tine, pretul, de ce tu si nu ceilalti din jur. Cati mai fac acelasi lucru in jurul tau? Marita sa o fac unde sunt singur sau merita sa merg unde e deja ”vad”?
  • Noi am reusit sa mergem mereu unde era deja competitie. Nu mi-e teama de concurenta, ma duc unde e vad. Acolo urmaresti foarte atent competitia si incerci sa gasesti un element diferentiator. 
  • Exista modele de planuri de afaceri pe care le poti descarca de pe internet. La orice plan de afaceri, recomandarea este sa iti raspunzi sincer. 
  • In general avem tendinta sa subestimam costurile si sa supraestimam veniturile.Tineti cont ca de obicei apar costuri neprevazute cu cel putin 20% in plus.La fel la venituri, ia in calcul 20% in minus fata de ceea ce iti doresti. 
  • Oamenii care fac diverse afaceri, cand ii intrebi cat de bine merg ei vor da exemplu cea mai buna luna din an, ca si cum asa li se intampla tot anul. Dar daca faci o medie, ajungi cam la 40%. 
  • Daca pleci de la ”ce bine ii merge lui Ionel si fac si eu ca el”, sperand la veniturile declarate de el, ai mari sanse sa ai surprize. E bine sa incepi sa te intrebi: cati clienti intra, cati cumpara pe zi, iar daca cineva spune de exemplu ca vinde haine de un miliard pe luna, imparti la 20 de zile, apoi la un bon mediu de 5 milioane si vezi cati clienti trebuie sa aiba pe zi. Stai si vezi daca-i are si daca nu-i are suma nu-i cea pe care o pretinde. 
Cum aleg modelul ideal pentru planul de afaceri: Mare atentie la diferenta dintre teorie si practica!

 

  • In prima faza porniti cu orice model de plan care pune urmatoarele intrebari:ce costuri operationale vei avea, cum iti scozi adaosul, cum circula marfa, cum prestezi serviciile.
  • Dupa ce raspunzi onest la intrebari iti vei da seama ca vei schimba cel putin 40% din modul in care doreai initial sa pornesti business-ul.
  • Exista firme de consultanta si training care te pot consilia de la cap la coada si merita, daca miza e mare sa faceti asa ceva. 
  • Daca, teoretic, faci un plan foarte bine si pare fezabil, intr-un an de zile pare ca iti recuperezi investitia, ai profit si furnizorii platiti la timp, apare totusi diferenta de la teorie la practica. Cand pui oamenii in ecuatie, atunci apare marea ”joaca”. 
  • Oamenii nu sunt calculatoare, zici ca angajezi trei, dar dupa jumatate de ani n-ai reusit sa angajezi, ci ai dat afara de trei ori, apar alte ecuatii. 
  • Planul este 30% din rata de succes dupa care conteaza ce fel de lider esti si cum executi planul. 
Trei mari capitole importante din planul de afaceri: Analiza ideii, analiza investitiei, analiza operationala



  • Importante sunt: 
    \t-analiza businesului, analiza SWOT;  
    \t-analiza investitiei initiale: de cati bani ai nevoie, cine ti-i poate da (surse proprii, banci, diversi alti investitori);
    \t-costurile operationale, ce se intampla luna de luna, cat sunt de mari acestea (salarii, chirii, materie prima, \tfurnizori), peste care ce adaos ai ca sa le acoperi, cu profit ca sa ai bani de marfa pentru a doua luna, a treia…;
  • Apoi incepi sa vezi, (daca esti in zona de distributie) cum cirula marfa de la furnizor la client.
  • Trebuie sa te intrebi ce se poate intampla la furnizor, apoi la client, pentru ca tu esti intre ei si trebuie sa poti anticipa sau mula dupa miscarea pietei astfel incat sa ramai mereu in val.
  • Nu oricine este facut sa fie antreprenor. Uita-te intai la tine sa vezi daca esti capabil sa te conduci pe tine.  
    Hint: daca stii macar managementul propriului timp, esti capabil sa faci si altora managementul timpului. 
  • Am carisma sa ma urmeze oamenii? Testeaza, vezi daca oamenii te urmeaza, daca te respecta. Daca astea merg, ai o gramada de materiale care te ajuta. 
  • 50% din firme mor in primul an, alte 30% in anul 2. Daca treci de anul 1 si 2, incepi sa te intrebi cum cresti.
  • La inceput, daca aveti un control personal bun si va doriti business-ul, va recomand sa va aruncati in apa!  
  • Ce capcane te asteapta cand pui in practica un plan de afaceri: Nu subestima cheltuielile, nu supraestima veniturile


    • Poti sa estimezi ca:
      -vei face mai bine decat altii;
      -vei avea incasari mult mai mari;
    • Poti subestima: 
      -necesarul de bani initial;
      -riscurile din activitatea operationala; 
    • Planul poate fi corect dar cand in ecuatie intra oamenii, apar multi parametri. Trebuie sa te asiguri ca persoana careia i-ai dat un job il face si cand nu esti de fata. Aici apare experienta de lider.
    • Daca ne uitam la piata asta de vanzare, cu siguranta vei lua o tzeapa. Recomand sa te arunci si sa ai gustul esecului. Daca te ridici sigur ramai.
    • Falimentul e o experienta pozitiva, nu va fie teama de esec, asta va formeaza. 
    Greseli si consecintele lor in afaceri: Mare grija la emotii si ”oceane rosii”!

      
    • Am gresit dar traiesc. Cand gresesti, intotdeauna pierzi bani. Am gresit cand am mers pe emotie si pe instinct cand am facut afaceri cu un prieten din copilarie, am gresit cand am pornit cu un partener incompatibil.
    • Am incercat in 2008, sa pornesc un service auto. Dupa o luna a venit criza. Am intrat intr-un ”ocean rosu”, in plina concurenta, in care din fericire mi-am permis timp de doi ani sa aduc bani din alte afaceri.
    • Am pornit de la zero, nu stiam nimic. Mi-am dat seama ca la un service auto trebuie sa ai mesterul mecanic, nu mecanici care doar dau cu ciocanul. Am scos-o la liman ca profitabilitate dar am iesit din afacere. 
    9 carti care l-au inspirat pe Stefan Popa 

    Jack Welch - Castigatorii 
    Jack Welch - Jack: Dintr-o bucata 
    Malcolm Gladwell - Exceptionalii 
    Mona Dirtu, Andreea Rosca - Cei care schimba jocul 
    Robin Sharma – Lider fara functie
    Ram Charan – Pepiniera de lideri 
    Ron Kaufman – Cultura serviciilor superioare 
    Dale Carnagie – Secretele succesului 
    Jim Collins – Excelenta in afaceri
    Parerea ta despre articol
    Vizualizari
    122
    Conţinut
    Adauga comentariu

    Atrage clienți noi

    Google AdWords Express

    Primești 200 de lei bonus pentru promovare online.