Palantir - Evolutia misterioasei companii care a ajutat la prinderea lui Bin Laden si este evaluata la 20 miliarde dolari
vlad.barza

Palantir - Evolutia misterioasei companii care a ajutat la prinderea lui Bin Laden si este evaluata la 20 miliarde dolari

Imagine principala
Palantir - Evolutia misterioasei companii care a ajutat la prinderea lui Bin Laden si este evaluata la 20 miliarde dolari
Palantir este o companie care poarta numele unei pietre din basme si care a dus analiza unor uriase cantitati de informatii la un nivel nemaivazut. Este evaluata la 20 miliarde dolari, fiind in top 5 cele mai valoroase startup-uri, dar evolutia sa este plina de secrete si de colaborari cu serviciile de informatii. Nu se stie cate runde de finantare a primit compania, insa este vorba de cel putin 12, cea mai recenta fiind anuntata in urma cu cateva zile.

Palantir Technologies poarta numele unei pietre magice imaginara folosita de clarvazatori in basmele lui Tolkien. Compania americana este specializata in analizarea, interpretarea si reprezentarea legaturilor dintre cantitati uriase de informatii, activand in domeniul extraordinar de promitator numit "big data".

Creatorii Palantir au vrut sa dea nastere unei companii care sa gaseasca instant raspunsuri in "potopoul" de date disponibile in noua  era digitala si care sa ajute si la descoperirea amenintarilor teroriste, tragand concluzii dupa analizarea unui urias numar de informatii.

Bazele tehnologiei pe care o foloseste compania au fost puse in anii 2000 la platforma de plati online PayPal, iar Palantir s-a infiintat in 2004 de catre drectorii PayPal Joe Lonsdale si Peter Thiel, alaturi de Alexander Karp, cel care acum conduce compania.

Thiel, unul dintre marii vizionari ai industriei tech, s-a gandit ca un software anti-frauda folosit la PayPal ar putea fi extins, apoi imbunatatit puternic si utilizat pentru a lupta impotriva terorismului. Thiel a finantat cu 30 milioane dolari Palantir, la inceputurile sale.

Valoarea companiei a crescut fantastic in ultimii ani, de la 6 miliarde dolari in vara lui 2013, la 9 miliarde la inceput de 2014, la 15 miliarde in ianuarie 2015 si la 20 mld dolari in mai anul acesta.

Despre Palantir se stiu extrem de putine lucruri, in comparatie cu alte companii mari care comunica enorm de mult si isi fac publicitate. Palantir nu trebuie sa-si faca reclama pentru ca are deja clienti celebri si foarte secretosi, precum FBI, CIA si NSA.

Palantir permite acestor agentii sa vizualizeze rapid legaturile dintre tipuri diverse de informatii, de la numere de telefon, pana la placute de inmatriculare. Este celebra pentru ca ar fi ajutat, prin tehnologia sa, la prinderea lui Osama bin Laden, dar si la punerea sub acuzare a escrocului bursier Bernie Madoff. Ca exemplu, coroborand mai multe tipuri de informatii, Palantir a alcatuit o harta a drumurilor mai sigure din Bagdad, un oras periculos unde explodeaza des masini capcane si rapirile sunt la ordinea zilei.

Din 2009 compania are contracte cu autoritatile SUA, iar in 2013, CEO-ul Alex Karp a exclus orice posibilitate de listare pe viitor, dat fiind ca domeniul de activitate este unul criptic unde trebuie comunicate cat mai putine informatii.

Neobisnuit este si numarul foarte mare de runde de finantare primite de companie, acesta fiind estimat a fi undeva intre 12 si 16, fiindca oficial nu s-a comunicat. In iulie a primit 450 milioane dolari, in octombrie, 105 milioane dolari si acum cateva zile, 129 milioane dolari, acestea fiind cele mai recente exemple. Sursele spun ca Palantir are rezerve de un miliard de dolari din rundele precedente de finantare.

Compania si-a schimbat mult modelul de afaceri. A inceput cu guvernele, insa acum 70% din business este generat de contractele cu sectorul privat, mai ales in domeniile bancar si asigurari, continuand cu sectorul energetic. In acest sector sunt analizate cantitati uriase de date pentru a optimiza proiectele de foraj.

Mai nou, Palantir se concentreaza pe segmentul bunurilor de consum, companiile din retail avand cantitati fantastic de mari de informatii care, analizate eficient, pot duce la intelegerea clientilor in profunzime si deci la profituri mai mari.

Surse: Wall Street Journal, Financial Times, New York Times, CNN
Parallax

Vizualizari
669
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

Ultimele stiri de pe hotnews

 

Cookie Settings