Multi-milionari in vizualizari pe YouTube - Cine sunt romanii care traiesc din continutul pe care-l creeaza si cum arata noul tip de "vedeta" pe internet - Afaceri - StartupCafe.ro
vlad.barza

Multi-milionari in vizualizari pe YouTube - Cine sunt romanii care traiesc din continutul pe care-l creeaza si cum arata noul tip de "vedeta" pe internet

Imagine principala
Multi-milionari in vizualizari pe YouTube - Cine sunt romanii care traiesc din continutul pe care-l creeaza si cum arata noul tip de "vedeta" pe internet
Trei milioane de europeni castiga bani din continutul postat pe YouTube, arata datele Google, iar site-ul a creat un fenomen social. Oameni obisnuiti care se filmeaza in propriile case au castigat o imensa popularitate si clipurile pe care le pun ajung sa faca milioane de vizualizari. Si in Romania a prins fenomenul "YouTuber-ilor", iar canale precum DozaDeHas sau CreativeMonkeyz au peste 500.000 de "abonati". Cum au reusit acesti oameni sa devina adevarate vedete pe internet, din ce surse castiga si care este publicul acestor antreprenori online puteti citi in articolul realizat la Bruxelles la un eveniment gazduit de Parlamentul European.

Serialul RObotzi creat de cativa tineri de la Cluj a avut un succes uluitor si inca strange multe vizualizari, fiind printre primele dovezi ca oameni obisnuiti care creeaza continut interesant pot ajunge celebri. Replici din serial sunt folosite si acum in grupuri de prieteni si cele mai vizionate episoade au depasit 2 milioane "views".





A fost doar inceputul, fiindca in Romania vloggerii, "bloggerii video" s-au dezvoltat enorm si au ajuns sa faca peste un milion de vizualizari pe clip si adolescenti care se filmau in propria casa, creand mici texte si scenarii care au avut succes extrem de mare, in special in randul celor intre 15 si 25 de ani.

Este un fenomen mondial, unii vloggeri din SUA avand si peste 10 milioane de abonati. Acesti creatori de continut sunt noile star-uri ale internet-ului si reprezinta dovada ca publicul si gusturile lui s-au schimbat mult in cei opt ani de existenta a smartphone-ului.

Cum de poate un adolescent dintr-un oras de provincie sa faca pe YouTube mai multe vizualizari decat, de exemplu, videoclipuri consacrate si intens promovate? Explicatile sunt legate de aparitia unui nou tip de public care nu mai este interesat de clasicul continut de pe TV, ci este un public tanar dornic sa consume pe YouTube continut creat de alti tineri pe care ii admira fiindca ii percep ca fiind oameni normali ca si ei. Fara aere de vedeta, fara o atitudine de superioritate.

Creatorii de pe YouTube care au reusit sa stranga zeci de mii, sau chiar sute de mii de "abonati" tin cont de feedback, vorbesc despre lucruri obisnuite si in multe cazuri au umor. In acest fel au devenit exemple, iar unele canale au ajuns sa aiba peste 100 de milioane de vizualizari din momentul lansarii.

La Parlamnetul European au fost chemati peste 30 de creatori de continut din sapte tari europene, la un eveniment organizat impreuna cu Google din initiativa europarlamentarului Victor Negrescu. La eveniment a participat si presedintele Google Europa, Matt Brittin, cu care HotNews a realizat un interviu pe care il puteti citi aici.

Din Spania a participat una dintre cele mai populare creatoare de continut pe domeniul Beauty din Europa, Patry Jordan avand aproximatv 2 milioane de abonati si peste 260 milioane de vizualizari.

Din Romania au participat patru creatori de continut ce acopera categorii diverse de public si de creatie: emsiune de umor, gatit, cultura generala si deisgn+gaming. Mai jos puteti citi povestile celor patru canale de YouTube ce au reprezentat tara si puteti afla povestile din spatele lor. Cei patru sunt: Mikey Hash, JamilaCuisine, CreativeMonkeyz, JamilaCuisine si Curiosity Land.

"Am cautat creatori foarte vizibili si influenti si care au ca menire sa transmita mesaje", spune europarlamentarul Victor Negrescu care in urma cu sase luni a avut ideea organizarii eveninentului.

S-au luat in calcul mai multe paltforme, dar si retele sociale si s-a ajuns la concluzia ca cel mai potrivit ar fi sa se aleaga oamenii de pe YouTube care au cel mai mare impact



Cum explica Negrescu succesul fulminant al acestor oameni obisnuiti? "Publicul are nevoie de sinceritate si vrea sa simta ca este real continutul creat si tocmai de aceea acesti creatori sunt extrem de simpatizati (...) Nu cauta sa minta sau sa produca iluzii folosimd camera sau scriind pe retelele sociale, ci cauta pur si simplu sa transmita mesaje" Cei mai multi fac asta din pasiune si au pornit canalele de YouTube ca un hobby. Vazand apoi ca devin atractivi, au transformat asta intr-un job.(...) Putem spune ca este o meserie sa fii creativ pe internet. Este vorba de artisti care au folosit mijloacele de comunicare", spune europarlamentarul roman.

Mikey Hash

Mikey Hash - pe numele real Mihai Holhos - are 27 de ani este cel mai de succes vlogger roman, canalul sau de YouTube DozaDeHas avand 800.000 de subscriberi si peste 110 milioane de vizualizari. Pana acum cinci ani era economist la Deva si cand s-a apucat de postat clipuri pe YouTube nu avea pregatire in domeniul video. "Cand am inceput, calitatea clipurilor, a filmarii si a scenariului lasau de dorit, dar pentru ca mi-a placut foarte mult atentia pe care o primeam, nu a mai putut sa renunt fiindca mi s-a parut extraordinar ce se intampla".

Mikey Hash a devenit cunoscut mai ales dupa ce a facut emisiunea iComedy cu Mihai Bendeac, cei doi certandu-se dur apoi. "Am vrut sa vad cum e la TV, sa incerc o experienta noua", spune el, concluzia lui fiind ca este mult mai bine pe YouTube. "Mi-a scazut traficul atunci, fiindca am fost vazut ca un tradator al internet-ului. (...) Am muncit mult apoi ca sa-mi recastig publicul pierdut fiindca publicul de pe online este mult diferit decat cel de pe TV. E vorba de alt gen de oameni, discrepanta este enorma".

El admite ca emsiunea sa Doza de Hash are un format des folosit in America si Europa, deci nu vine cu un grad sporit de originalitate. Practic sunt adunate si comentate diverse lucruri interesante de pe internet "Este atat de simplu! Si mai spunem o glumita-doua, mai reusite, mai nereusite, stiti cum e, sunt si zile bune si rele", spune el.

Insa publicului ii place formatul, dovada si cifrele. In general un clip ajunge la 2-300.000 de vizualizari, dar unele clipuri au depasit si un milion. Cea mai cunoscuta dintre cele trei emisiuni realizate de echipa lui Mikey - Doza de Hash - apare in fiecare saptamana vineri la ora 0.00, obicei inceput pe vremea cand Mihai era economist la Deva. Venea de la munca la ora 18.00, se apuca de emisiune si o posta imediat dupa ce o termina, adica la miezul noptii

Cel mai mare trafic este in perioada de iarna cand oamenii consuma continut online in interior, iar 60% din public e reprezentat de cei intre 15 si 25 e ani.



Mihai a facut un adevarat business din emisiuni, echipa fiind formata din patru oameni care sunt angajati, sunt platiti si au si procente de afacere. "Traim toti din aceasta afacere si am incercat si domenii noi, nise noi", spune Mikey Hash, dand exemplu emsiunea de IT.

Spre deosebire de alti creatori de pe YouTube, Mikey Hash nu castiga bani direct datorita vizualizarilor, ci doar din plasarile de produse in emsiuni (product placement). "Din veniturile pe care le facem, 100% sunt din product placement (...) Eu nu am venituri din vizualizari pentru ca am continut dat jos de pe internet si este cu copyright". Nu are cum sa obtina dreptul de copyright fiindca sunt multe filmulete saptamanal, insa nu acesta este singurul motiv "Ca si creator de continut, in Romania nimeni nu te baga in seama daca dai un simplu e-mail. Este un proces laborios".

Pentru ca nu vin venituri de la YouTube, esentiale sunt colaborarile cu agentiile de publicitate, iar momentan agentiile din Romania vand doar pentru romani, astfel ca pentru moment nu va fi realizat si continut in engleza. Asta pentru ca aproape nimeni nu ar investi n plasare de produs, in special fiindca este greu de departajat de unde vine traficul, mai spune Mihai.

Asadar, plasarea de produs este singura sursa de venit, insa una sigura, mai ales ca ii cauta multe companii dornice sa apara cu produsele, astfel ca echipa are cum sa si refuze ce nu se potriveste cu emsiunea. "Am avut campanie la inghetata fiindca ne place mult inghetata".

Business-ul merge atat de bine, incat sunt planuri de deschidere a unei case de productie si de creare a unui studio cu echipamente sofisticate, mai ales ca propuneri sunt multe. "Poate unii ar spune ca totul ar deveni prea industrial, insa trebuie sa cresti, este un pas normal".

CreativeMonkeyz


Canalul construit de doi clujeni a devenit celebru prin RObotzii Mo si FOCA, are 600.000 de abonati si peste 132 de milioane de vizualizari.

La inceput de 2011 RObotzii au devenit un fenomen pe internetul romanesc, existand si zile in care peste 300.000 de vizitatori intrau sa-i vada. Primul sezon a fost cel mai urmarit, ramanand celebre replici  precum "Sugi o ceapa" Suficiment" sau "Apasa-l! Apasa-l" folosite de numeroase grupuri de prieteni si acum.

Site-ul de design CreativeMonkeyz s-a folosit de personajele RObotzi pentru a arata ce se poate face cu uneltele digitale de pe pagina web si cu tutorialele de acolo.



RObotzii nu mai sunt atat de celebri, episoadele sunt mai rare si cei doi tineri din spatele proiectului - Codin Pop si Ramona Cordos - au alte emisiuni acum (Piramida si Iobagg) - insa cele mai vizualizate episoade din RObotzi au trecut de 2 milioane de vizualizari.

RObotzii au ajuns la sezonul patru si cam toate episoadele au peste un milion de vizualizari, dar si episoadele din urma primesc vizualizari "Au avut succes fiindca a fost impactul de atunci, insa episoadele sunt mult mai bune acum", explica Ramona. "Sunt mai bune in sensul animatiei, al fluiditatii miscarilor, tot ce tine de efecte. Am crescut", completeaza Codin.

Ramona se ocupa de partea de animatie la RObotizi, scenariul este facut impreuna, iar Codin face partea de grafica si se ocupa de vocile lui Mo si FOCA.

Din ce castiga bani cei de la CreativeMonkeyz? Sunt mai multe surse."Nemtii au o vorba <kleine Fische, gute Fische>, daca prinzi mai multi pesti mici, tot iti ajunge sa mananci, ca si cand ai prinde unul mare. Avem mai multe surse de venit: site-ul, YouTube, pagina de Facebook, canalul de live streaming de pe Twitch si produsele care sunt la vanzare pe site", spune Codin.

Pe site sunt la vanzare lucruri precum tricouri, insa exista si produse cu brand-ul CreativeMonkeyz si cu personajele create de ei care se vand exclusiv la conventii precum DreamHack sau ComicCon. "Pe noi nu intereseaza sa facem foarte multi bani. E mult mai important sa ai un alt tel decat cel material. Oamenii sunt mult mai fericiti cand stiu ca pot avea o bratara cu CreativeMonkeyz doar daca au ajuns la un eveniment si ne intalnesc fata in fata", spune Ramona. Interactiunea in afara YouTube, cu publicul real, este extrem de importanta pentru ei, la fel cum a fost si gasirea unor surse alternative de venit, in afara de YouTube.

Nu vor sa faca productii noi fiindca deja au multe pentru doi oameni. Insa au investit in aparatura si vor urma videoclipuri si filme de scurtmetraj care vor fi puse tot pe canalul de YouTube.

Cine este publicul tinta? Cel mai important segment este intre 18 si 24 de ani, o parte insemnata avand si in jurul a 30 de ani.

Jamila Cuisine  

Geanina Staicu-Avram (28 de ani) si sotul ei marocan s-au apucat in 2012 de blogging, intentia fiind atunci sa existe un blog clasic, cu text si poze. Dar sotul ei a insistat ca Geanina sa puna retete video, iar acum canalul de YouTube are peste 140.000 de subscriberi si a trecut de 40 milioane de vizualizari.

"Am inceput sa filmam cu un aparat de tip bridge care nu ne prea ajuta, plus ca filmam in bucataria mamei mele cu ce aveam la indemana si nu arata prea dragut. Insa oamenii ne-au sutinut fiindca am venit intr-un moment in care nu erau canale culinare in Romania pe YouTube"
, spune Geanina, adaugand ca dorea sa le arate romanilor mancarea marocana cu care s-a familiarizat datorita sotului.

Canalul a crescut enorm si unele clipuri au trecut de 1,5 milioane de vizualizari, iar asta s-a intamplat si fiindca Geanina si sotul ei au facut investitii: camera video mult mai buna, lumini, lavaliera (zgomotul de fundal era suparator). Geanina se ocupa de partea de gatit, iar sotul ei, de partea tehnica, facand cursuri de editare foto si video pentru ca filmuletele sa iasa cat mai bine. Tot la capitolul extindere poate fi incadrat si faptul ca acum cei doi subtitreaza in franceza si engleza clipurile pentru a castiga si public din afara tarii (in special Maroc).

In total au fost puse peste 300 de retete, iar filmarea pentru una dureaza intre 4 si 8 ore. Femeile reprezinta peste 70% din public, iar ca si vizualizari din afara tarii, multe vin de la romani din Italia, Spania si Franta, din Republica Moldova, dar si din Maroc, O cincime dintre viualizari sunt realizate in afara tarii.

Veniturile vin din vizualizari, dar si din plasare de produs, in clipuri aparand aparate de bucatarie la care li se face reclama, dar si ingrediente, cum ar fi uleiul. "Nu as promova ingrediente pe care nu le folosesc. De exemplu margarina nu pun niciodata".



Din viziualizari se poate castiga, insa trebuie sa fie macar un milion de views/luna ca sa te poti autosustine, spune Geanina. "A fost greu la inceput, pe YouTube banii nu vin din prima si abia dupa doi ani au venit la noi. In Romania publicitatea e platita cu prea putin, la fel si mia de vizualizari".

Au investit nu doar in echipamente, ci si in crearea unei bucatarii mai mari si mai moderne care sa dea mult mai bine in clip, fiindca au inceput intr-o bucatarie minuscula in care "nici nu aveai loc sa te misti".

Ca si public, categoria de varsta cu cea mai mare pondere este alcatuita din cei intre 24 si 35 de ani, insa exista si o "fana" de 83 de ani care are pagina de Facebook si pune comentarii.

Canalul are multi fani care pun comentariu imediat dupa ce reteta este publicata pe YouTube si la unele deja sunt peste 20 de comentarii intr-un minut. Ca si in multe alte locuri de pe internet, nici la retete nu lipsesc comentariile neagtive, la mancare fiind de tipul: reteta nu este buna, nu este originala, la noi nu se face asa, nu trebuie ingredientul X sau Y, lasagna se face intr-un fel"

Insa multi cer sfaturi, de genul cu ce as putea inlocui ingredientul X pe care eu nu-l gasesc, iar Jamilla le raspunde rapid

Curiosity Land

Curiosity Land este o emisiune online de curiozitati si psihologie creata in 2011 de Tibi Zorila din Radauti. In 2012, cand era pe cale sa renunte, l-a cunoscut pe Mihai Remus care l-a convins sa continuie, iar cei doi s-au asociat.

Clipurile abordeaza diverse subiecte in stilul "Stiati ca" sau "Lucruri nestiute despre". Au peste 50.000 de subscriberi, numarul total de vizualizari a trecut de 3 milioane, iar cele mai vizionate clipuri au depasit 200.000. Cele mai populare clpuri sunt "Lucruri nestiute despre Titanic si Cum sa-ti dai seama daca cineva te place.

Canalul este educativ, la inceput predominau filmuletele despre curiozitati, dar apoi cei doi au abordat si subiecte psihologice si stiintifice, dar si videoclipuri motivationale si inspirationale. Clipurile erau simple la inceput la capitolul editare, insa au devenit mai complexe si mai bine facute.



Sunt 70 de clipuri pana acum iar realzarea unuia dureaza cam o zi, incepand cu documentarea si terminand cu montajul video. Publicul tinta are intre 15 si 25 de ani si predomina barbatii.

"Este un canal cu continut diferit fata de celelalte, la noi s-a promovat mai mult comedia pe internet si acum se promoveaza, iata, si cultura"
, spune Tibi Zorila.

Vizualizarile le-au adus bani de buzunar, spune Tibi care preciceaza ca nu pre au au obtinut bani din asocierea cu brand-urile, chiar daca au fost contactati de companii.

Ce ar vrea Tibi Zorila sa faca peste doi-trei-ani?  "Nu stiu. Acum trei ani nu ma vedeam aici, asa ca nu stiu ce va fi peste trei ani. Dar stiu ca voi continua, voi fi pe acest canal, poate voi mai avea inca unul, dar deocamdata atat".

Succesul canalului este o dovada ca pe YouTube nu doar divertismentul are succes, ci si cultura general si continutul psihologic.
Vizualizari
3645
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu
poza de profil
Macar eu si dau inapoi un catel...prin concursuri ! ei ce dau in https://www.youtube.com/channel/UCHS-wUIJypzal6v0brRmArQAcesta e canalul meu pe care postez video`uri funny cu catelusii mei , PUGs/MOPS ...si fac anumite concursuri prin care "donez" toti catelusiii ;)
poza de profil
Platforma Cei care au facut un canal de youtube acum ceva ani, au un avantaj foarte mare fata de cei care incep acum, de aceea am inceput proiectul Video Seo Romania, este o platforma care aduna Youtuberii din Romania pentru o promovare reciproca.