Claudiu Zamfir

Cum a sprijinit Guvernul IMM-urile. Curtea de Conturi: In 3 programe, finantarile de stat acordate s-au concentrat la 7% din firmele solicitante, in perioada 2011-2013

Imagine principala
Cum a sprijinit Guvernul IMM-urile. Curtea de Conturi: In 3 programe, finantarile de stat acordate s-au concentrat la 7% din firmele solicitante, in perioada 2011-2013
Curtea de Conturi critica transant guvernele Romaniei din perioada
2011-2013 pentru modul in care au gestionat programele de sprijinire a
firmelor mici si mijlocii si a tinerilor antreprenori, din fonduri
publice. In Raportul de audit privind performanta programelor bugetare
pentru IMM-uri, Curtea de Conturi constata ca prea putine firme mici si
mijlocii au putut beneficia de sprijinul de la stat, iar in trei
programe statul a finantate doar un numar restrans de beneficiari, reprezentand doar 7% dintre
solicitanti.


In raportul sau, Curtea de Conturi critica o serie de programe finantate din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Economiei, derulate pe vremea a 4 guverne, in perioada 2011-2013: Boc IV, Ungureanu, Ponta I si II.

Au fost luate la control 7 programe de sprijin pentru firmele mici si mijlocii si pentru tinerii antreprenori:

1. Programul pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii tineri (76,3 milioane de lei- buget total in 2011-2013)

2. Programul pentru dezvoltarea abilitatilor antreprenoriale in randul tinerilor si facilitarea accesului acestora la finantare - START (51,4 milioane de lei buget total in perioada 2011-2013).

3. Programul de dezvoltare si modernizare a activitatilor de comercializare a produselosi serviciilor de piata (38,2 milioane de lei in 2011-2013)

4. Programul Mihail Kogalniceanu pentru intreprinderi mici si mijlocii (55,6 milioane de lei alocati in perioada 2011-2013).

5. Programul national multianual de infiintare si dezvoltare de incubatoare tehnologice si de afaceri (7,5 milioane de lei)

6. Programul national multianual pentru sustinerea mestesugurilor si artizanatului (2,85 milioane de lei).

7. Programul national pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale in randul femeilor manager din sectorul I.M.M. (1,4 milioane de lei).






documente






(27 Mai 2015)
PDF,
2MB





Global, la aceste programe, Curtea de Conturi a constatat ca fondurile alocate initial prin buget nu au fost impartite in totalitate catre IMM-uri si tinerii antreprenori. Astfel, in anul 2011, toate cele 7 programe au avut un buget alocat de 72,5 milioane de lei, din care, insa, au ajuns la beneficiari doar 51%. In 2012, bugetul total alocat a fost de 85 de milioane de lei, din care s-au utilizat 72,8%, iar in anul 2013 s-au alocat 76 de milioane de lei, din care s-au folosit aproape 82%.

De remarcat, totusi, ca programele de dimensiuni mai mici, de sustinere a incubatoarelor de afaceri, a mestesugarilor si a femeilor de afaceri au avut un grad de utilizare aproape total.

Institutia de control condusa de Nicolae Vacaroiu a gasit "imperfectiuni" la atribuirea finantarilor de fonduri nerambursabile din bugetul de stat catre unele IMM-uri:

1. Unele dintre criteriile de evaluare stabilite au restrictionat partial accesul I.M.M.-urilor la finantare, cu efect direct asupra eficientei utilizarii fondurilor publice.  Aceste aspecte au fost semnalate si de I.M.M.-urile beneficiare de alocatii financiare.

2. Desi numarul solicitarilor de finantare ale I.M.M.-urilor (proiecte depuse) a fost foarte mare, in 3 programe de ajutor (Programul pentru dezvoltarea abilitatilor antreprenoriale in randul tinerilor si facilitarea accesului acestora la finantare - START, Programul pentru comercializarea serviciilor si produselor de piata si Programul pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii tineri), numarul proiectelor finantate efectiv a fost foarte redus, respectiv 31,5% din numarul proiectele depuse de solicitanti si a fost acordat doar la 7% din I.M.M.-urile care ar fi dorit sa participe la aceste programe.

3. In perioada 2011-2013, au fost aprobate si acordate alocatii financiare pentru aceleasi I.M.M.-uri in cadrul mai multor programe derulate de D.I.M.M.M.A.T. (Departamentul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Mediu de Afaceri si Turism), fapt care a condus la scaderea gradului de eficienta in utilizarea fondurilor publice destinate sustinerii si dezvoltarii I.M.M.-urilor, prin acordarea de alocatii financiare unui numar mai mic de beneficiari.

4. Programele de sustinere si dezvoltare a activitatilor I.M.M.-urilor, derulate in perioada 2011-2013, nu au asigurat conditiile necesare unei dezvoltari economice a I.M.M.-urilor echilibrate din punct de vedere teritorial, deoarece au fost finantate cu precadere I.M.M.-uri din regiunile Nord-Vest si Bucuresti-Ilfov, in detrimentul altor zone (regiunea Nord-Est si Sud-Est).


5. Programele de sustinere si dezvoltare a activitatilor I.M.M.-urilor, derulate in perioada 2011-2013, nu au asigurat conditiile necesare dezvoltarii echilibrate a sectoarelor de activitate ale economiei, deoarece au fost finantate cu precadere I.M.M.-uri din sectoarele comert si servicii, in detrimentul celor din sectoarele industrie si constructii.

6. In perioada auditata, la nivelul Departamentului pentru IMM nu au fost dispuse masuri care sa incurajeze si sa conduca la dezvoltarea unor activitati inovatoare de catre I.M.M.-uri, desi conform programelor de guvernare din perioada 2011-2013 institutiile statului cu atributii in domeniul I.M.M.-urilor si sectorului cooperatist aveau aceasta obligatie.

 


Click pentru a extinde



Curtea de Conturi a gasit probleme si in efectuarea cheltuielilor finantate:
1.  mare parte din cheltuielile decontate de beneficiarii de alocatii financiare nerambursabile, necesare intocmirii si implementarii proiectelor, sunt cele efectuate cu consultanta pentru intocmirea proiectelor si cele cu comisioanele si dobanzile bancare, fara implicatii in dezvoltarea activitatilor I.M.M.-urilor.

2. Duratele de implementare ale proiectelor nu coincid intotdeauna cu cele stabilite prin contractele de finantare, toate acestea avand consecinte negative asupra eficientei utilizarii fondurilor publice.

Curtea de Conturi sustine ca au fost probleme si la mecanismele guvernamentale de control al cheltuirii banilor in scheme de sprijin pentru IMM-uri:

1. Monitorizarea deficitara a indicatorilor privind rezultatele I.M.M.-urilor beneficiare ale ajutoarelor de minimis a condus la imposibilitatea evaluarii eficientei si eficacitatii programelor implementate de Departamentul pentru IMM.

2. Neefectuarea monitorizarii activitatilor organizate, serviciilor si cheltuielilor efectuate de catre administratorii de incubatoare, atributie aflata in sarcina oficiilor teritoriale, in perioada 2011-2012, si in responsabilitatea oficiilor teritoriale si ale Directiei implementare programe din cadrul Departamentului pentru IMM, incepand cu anul 2013.

3. Rezultatele obtinute de I.M.M.-urile care au primit finantare prin intermediul programelor derulate de Departamentul IMM nu au fost in toate cazurile la nivelul celor estimate la data solicitarii finantarilor, nefiind realizate nivelurile asumate ale criteriilor de evaluare (cresterea cifrei de afaceri, a profitului sau a numarului de locuri de munca nou-create), pe baza carora au fost considerate eligibile proiectele depuse de I.M.M.-uri si au fost incheiate contractele de finantare.

4. Nu este posibila evaluarea programelor din punct de vedere al gradului de utilizare al fondurilor alocate, deoarece in perioada 2011-2013 nu a fost organizata evidenta contabila analitica a platilor efectuate pe fiecare program in parte, ceea ce a condus la efectuarea unor raportari in situatiile financiare numai pe total programe, in conditiile in care evidenta tehnico-operativa la nivelul Directiei Implementare Programe si Proiecte a fost efectuata cu un numar redus si fluctuant de personal.
Parallax

Vizualizari
100
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri