Raluca Abrihan

: Antonio Eram, Netopia – In Romania exista inca o reticenta in a plati online. Comerciantii au si ei o parte din vina. Ce trebuie sa stie o afacere care vrea sa introduca plata electronica

Numarul si volumul platilor online este in continua crestere, dar per total aceste tranzactii sunt inca foarte putine. StarupCafe a stat de vorba cu Antonio Eram, fondatorul unuia dintre cei mai mari procesatori de plati online din Romania, pentru a afla care sunt factorii care influenteaza cresterea numarului de tranzactii cu cardul si ce trebuie sa stie business-urile care vor sa implementeze o astfel de solutie.


Filmare si editare video: Balazs Nitsch-Petioky / Video realizat cu echipament Nikon

Trenduri ale industriei:

  • Plata cu cardul si platile online au devnit o utilitate, nu mai sunt un moft. Este "un must have" pentru afaceri pentru ca optimizeaza fluxul incasarilor, reduc costurile operationale, poti sa urmaresti toate tranzactiile, valorile lor samd, ai un management al fondurilor mult mai bun.
  • Avem partea de plata cu cardul, care inseamna, in general, carduri de debit, o noutate (chiar daca de fapt ea exista de cativa ani in piata) este data de posibilitatea de achizitionare in rate, plata cu bitcoin, aceasta moneda virtuala care a iscat atat de multe discutii in jurul ei, dar care este pe un trend pozitiv, plata cu telefonul mobil fara autentificare. Nu mai esti nevoit sa iti introduci datale in online, odata ce le ai in telefonul mobil, doar faci legatura intre telefon si respectivul serviciu si executi plata. Vorbim, mai nou de introducerea cardurilor de masa, carduri cadou, care improspateaza si diversifica metodele prin care poti sa faci plati.
  • Ceea ce noi am facut in ultima perioada a fost si trecerea de la online la retailul clasic cu ajutorului mobil. Aceasta solutie se bazeaza pe conceptul ca nu mai exista online si offline. Doar offline esti irelevant. Iar numitorul comun intre offline si online este telefonul mobil.
  • Telefonul mobil devine portofelul tau, solutia de a executa plati, de a primi bani, de a face managementul lor etc. Cred ca aceasta este directia catre care ne indreptam.
  • Platile cu cardul au o pondere de circa 15-20% pentru produse (bunuri de larg consum), dar, spre exemplu, pe zona de servicii ne apropiem de 100% (cum ar fi: turism - achizitionarea biletelor de avion etc)

Cum arata piata platilor online in Romania

  • Observam ca exista un trend crescator in a accepta plati online in detrimentul celor cu bani cash. Dar acestea din urma sunt inca mult mai mari decat cele online.
  • Tine de intelegerea comerciantilor de a accepta ca este mult mai bine pentru business lor sa urmareasca electronic care sa stie care este situatia banilor lor, cum ii vor primi, poti sa faci un management mai bun.
  • Se observa cresteri de la an la an, dar sunt foarte mici si per total este nemulutmitor.
  • Piata avanseaza. Sunt cresteri de circa doua cifre la nivel anual, dar mai avem foarte mult pana la a ajunge ca 100% din tranzactiile online sa fie cu cardul. Asa cum, vom ajunge foarte tarziu ca 90% din tranzactii in general sa fie cu cardul.

Exista inca o reticenta din partea consumatorilo in a plati cu cardul, a face plati online

  • Acesta reticenta cred ca tine de ignoranta, tine de lipsa curiozitatii de a intelege cum functioneaza o tranzactie electronica cu cardul sau alte tranzactii electronice de alt tip. Este pana la urma o chestiune personala, a fiecaruia, daca nu se simte confortabil probabil nu va executa acea plata. Dar din nefericire, nu se simt confortabil, dar nici nu incearca sa schimbe status quo-ul, adica sa incerce sa inteleaga ce se intampla si care sunt beneficiile acetui tip de plata si cum anume ei sunt protejati.
  • Trebuie sa mentionez, probabil pentru a mia oara, ca in tranzactiile cu cardul, utilizatorul, detinatorul cardului are mai multe avantaje si este mai bine protejat decat toti ceilalti din lantul tranzactiei: comerciant, procesator, banca emitenta, banca procesatoare.
  • Executand o plata cu cardul sau cu telefonul mobil cumperi timp, care este cea mai pretioasa resursa pe care o avem.
  • De asemenea, este si o vina a comerciantilor. De foarte multe ori site-urile lor sau felul in care sunt prezentate produsele/serviciile lor nu inspira incredere.
  • Din discutiile pe care le avem uneori cu potentialii clienti, comerciantii care vor sa implementeze sisteme de plata cu cardul constatam ca sunt printre ei care nu fac plati cu cardul si atunci apare intrebarea: Daca tu nu ai acest obicei de ce ai astaptari de la altii sa aiba incredere in tine sa iti plateasca serviciciile, produsele cu cardul.
  • Totodata, antreprenorii inca n-au inteles cat de importanta este adaptarea site-urilor pentru zona de mobile. Dar acest lucru nu se remarca doar pe plan local. Principala problema vine din zona afacerilor care au cativa ani de experienta in piata. In urma cu zece ani zona de mobile arata cu totul diferit, iar cei care au reusit inca de atunci sa aiba succes, un volum important de vazari, sa treaca acum la o tehnologie mobila, s-ar putea sa presupuna costuri destul de mari. Probabil mai mari decat daca ai incepe totul de la zero. De cele mai multe ori acel gen de business va prefera sa investeasca mai degraba intr-o aplicatie. Exista mai multe strategii, dar e important sa te adaptezii acestei nevoi din piata.

Cat de dificil este pentru un startup sa implementeze o solutie de plata online?

  • In momentul de fata, tot procesul poate sa dureze 5 minute, cu tot cu testare sau chiar si o suta de ani. Avem clienti care au inceput implementarea in urma cu doi ani si inca n-au terminat. Totul depinde de ei si de stitul lor de a gestiona anumite lucruri.
  • Dar tehnologia a evoluat. Pentru noi, pentru majoritatea solutiilor de eCommerce de pe piata, gratuie sau cumparate avem plugin-uri facute direct sau prin integratori, iar pentru cei care nu au solutie de eCommerce avem API-uri, SDK-uri, avem chiar si o solutie prin care nici macar nu trebuie sa programezi nimic, se cheama Link to pay. Iti creezi un link cu o valoare (daca ai 5 produse creezi 5 linkuri), iar cumparatorul pur si simplu va face click pe linkul respectiv si isi va introducele datele de card. Comercintul primeste direct pe mail toate datel comenzii si unde trebuie sa faca livrarea. Practic, nu trebuie sa stii niciun limbaj de programare.
  • Implementarea dureaza extrem de putin, dar acest lucru nu inseamna nici pe departe ca nu vorbim de o tranzacti foarte sigura.
  • Comisioanele sunt foarte mici, noi avem printre cele mai mici comisione din Europa.
  • Din pacate inca exista foarte multi antreprenori pe care nu ii intereseaza introducerea unor solutii de plata cu cardul. Poate ca acest lucru are legatura cu faptul ca multi dintre cei care care vorbim sa isi implementeze astfel de solutii, la intrebarea: Voi cumparati cu cardul, online? Raspunsul este NU, de cele mai multe ori. Drept urmare nu poti sa ai asteptari din parete clientilor sa cumpare cu cardul daca nu sunt incurajati de comercianti.

Circa 30% din totatul platilor online cu cardul realizate de consumatorii romani au fost facute de pe telefoane si tablete cu sisteme de operare smart, in primele opt luni ale anului trecut, fata de 20%, rata inregistrata in aceeasi perioada a anului trecut. Majoritatea lor sunt realizate de pe smartphone-uri si tablete cu sistem de operare Android, de catre locuitorii Capitalei, arata un studiu realizat de  NETOPIA mobilPay.

Mai bine de 50% din platile mobile realizate in Romania sunt facute de locuitorii Capitalei, urmatoarele orase in care se plateste frecvent de pe mobil fiind Cluj-Napoca si Timisoara, fiecare cu un aport de pana la 5%. In ceea ce priveste suma medie cheltuita de pe telefon, acesta se ridica la 150 lei, mai arata studiul citat.

Referitor la dispozitivele mobile de pe care se realizeaza platile, cele mai folosite sunt device-urile care ruleaza Android, in proportie de 60%, urmate de  dispozitivele mobile cu sistem de operare iOS (35%) si, pe ultimele locuri, de cele care ruleaza Windows Phone, Blackberry si Firefox OS - (5%).

Valoarea totala a retail-ului online autohton a crescut de la 1,1 miliarde de euro, in 2014, la peste 1,4 miliarde de uro, anul trecut, potrivit estimarilor principalilor jucatori din comertul electronic romanesc impreuna cu GpeC. Cifra face referire exclusiv la produsele fizice comercializate online (indiferent de natura lor) si nu la servicii, plati de facturi la utilitati, bilete de avion, rezervari hoteliere sau de vacante si calatorii, bilete la spectacole.
Parallax

Vizualizari
51871
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri