INTERVIU In ce domenii merita sa-ti faci magazin online?

​Magazinul online pare un business care poate fi inceput usor si cu destul de putini bani, insa lucrurile nu stau deloc asa. Magazinele online au foarte multe in comun cu cele "offline" si antreprenorii care vor sa faca e-commerce pot cadea in multe capcane daca nu tin cont de acest lucru. In ce domenii merita deschis un magazin online, care este investitia minima, ce pericole exista si cum e mai bine sa te promovezi poti citi in interviul realizat cu Radu Vilceanu, drectorul agentiei de e-commerce ContentSpeed.

Ideile, pe scurt

- Mancarea este un domeniu in care comertul online a ramas in urma la noi. Livrarile se fac greu, serviciile nu au ajuns la calitatea din Occident unde magazinele au flote mari de masini frigorifice care livreaza repede si bine.
- Multe startup-uri esueaza fiindca vand produsele care le plac antreprenorilor, nu cele cerute de public. Alte mici companii dau gres fiindca dezvoltarea se plafoneaza, iar antreprenorii nu apeleaza la ajutor de specialitate.
- Multi antreprenori nu inteleg ca si magazinul online trebuie "intretinut" precum cel offline. E gresit sa crezi ca investitia initiala este suficienta sa faci business cativa ani.
- Consumatorul nu sufera grav din cauza ca platile cu cardul sunt la un nivel scazut la noi. Mai mult i-ar ajuta pe curieri fiindca in situatia de fata ei fac transport de bani intre banci.
- Gradul de adoptie al unor monede gen Bitcoin va ramane redus fara o promovare intensa. Doar fanii inraiti ai tehnologiei adopta monedele virtuale.
- Ca domenii unde e loc generos de dezvoltare in online-ul romanesc ar fi cel al pieselor auto (unde nu exista o solutie tehnica completa) si cel al bricolajului. Pe partea de gadget-uri oferta online este slaba la drone.
- Reclama online pe Facebook si pe Google ar trebui vazuta ca fiind echivalentul "chiriei" magazinului offline. Trebuie asumate pur si simplu, nu se poate fara.
- Comertul online e la inceput la noi fiindca reprezinta doar 4% din total retail, segmentul electronicelor stand cel mai bine, cu un sfert din activitati desfasurate online. Potentialul e urias, practic orice magazin de la colt de strada ar trebui sa ajunga sa aiba si varianta online.
- Content Speed a lansat o platforma prin care orice startup isi poate dschide magazin online. Abonamentul lunar variaza intre 35 si 175 euro in functie de numarul de produse si de spatiul de stocare alocat.

Interviul pe larg

Vlad Barza: Tinerii care au putini bani, dar vor neaparat sa intre in afaceri, se gandesc ca magazinul online e cea mai ieftina varianta si cea mai usoara. Nu iti trebuie multe utilaje si nici un sediu cu pretentii. Cat de usor, sau mai exact greu, e de fapt sa faci un magazin online?

Radu Vilceanu: Magazinul online, cu toate ca e pe internet, e tot un MAGAZIN. Daca nu esti un bun comerciant care stie sa faca business-ul asta corect si in offline, poti avea probleme. M-as astepta la succes pentru un tanar care vine dintr-o familie care a avut afaceri in comert sau un tanar care a facut o facultate de comert. Nu mai este suficient sa fi "early adopter" si sa ai succes. Eu consider ca piata e acum in etapa early majority, adica s-a dovedit ca business-ul de comert online este viabil, exista jucatori notabili si acum intra usor-usor toata lumea, pana se ajunge ca, de exemplu, 50% din afacerile care fac comert, au magazin online. Insa penetrarea la noi e 4%, atat e online-ul din total retail.

De exemplu, cel mai bine sta zona de electronice si electrocasnice, unde ponderea online-ului e de 25% si in zona asta se pot face bani in continuare, insa doar daca mergi pe nise. De exemplu, dronele reprezinta o nisa slab dezvoltata la noi, in timp ce la laptop-uri concurenta e puternica. La drone nu exista un lider de piata si este loc. Comanda medie pe zona electro e mare: 800 de lei, si ai zice ca e inchis tot, dar chiar nu e. Urmatoarea zona unde merita facute investitii este lifestyle (de exemplu brand-uri de fashion care exista in strainatate, dar nu si la noi) Aici, fata de device-uri, universul e nelimitat, de la haine, pana la cosmetice.

Vlad Barza: Care ar fi opusul, un domeniu unde online-ul nu reprezinta mai nimic, unde online-ul a ramas in urma total?

Radu Vilceanu: Pe zona de alimente e foarte ciudat, ma refer la  "food - FMGC". Lumea e obisnuita sa cumpere produsele acelea de la magazinul de la coltul strazii si atunci e o problema de masa critica. Mai multe magazine mari au si versiuni online, dar neavand volume mari, nu au nici procesele logistice foarte bine puse la punct. Ti se livreaza si a doua zi si multi prefera sa mearga direct la magazin. (...) Mie imi place sa testez diverse lucruri, dar aici mai e de lucru, eu vreau sa mi se livreze acasa, dar unii livreaza abia dupa 3-4 zile. Pe domeniul asta e sansa de crestere de 500% in urmatorii ani.

Vlad Barza: Dar in alte tari merge bine comertul online cu mancare? Mai ales ca e si perisabilitatea..


Radu Vilceanu
: De exemplu in Anglia, Tesco si alte mari magazine fizice au activitati online, au o flota de masini frigorifice si livreaza foarte repede. Ba chiar prima oara cand iti fac livrarea te ajuta sa iti pui produsele in frigider si face o poza, ca urmatoarea data cand vine sa ti le aseze la fel. Iata o idee (...) Problema la noi este cu costul serviciilor si cu calitatea.

Vlad Barza: Dar tineri care au inceput un magazin online, dar apoi esueaza cu business-ul, ce gresesc cel mai adesea? Subestimeaza marimea pietei, cred ca e prea usor?

Radu Vilceanu: As vedea doua aspecte. Pe de-o parte exista multe stiri de bine, despre oameni care au reusit, insa trebuie sa ai o minima experienta de business si asta ar insemna ca iti deschizi un magazin online si iti alegi nisa pe care intri. Nu trebuie sa judeci la mod personal: <mie imi plac produsele astea si cred ca se vor vinde extraordinar>. Nu. Trebuie sa te uiti in piata sa vezi cu cat le vand furnzorii, cu cat se vand produsele pe piata si care sunt marjele de profit. La un laptop, marja e de 2-5%, la o drona e de 15%. Multi nu fac aceasta analiza, judeca la sentiment si spun: <mie imi place acest produs si prin urmare si altii vor cumpara>.

Apoi al doilea lucru este ca aceste firme incep in general intre prieteni, un personaj are ideea, altul stie ceva programare. O parte dintre startup-uri NU se dezvolta fiindca ajung intr-o etapa in care nu mai au suport si aici ma refer la dezvoltarea site-ului sau la "suport" in sensul de noi idei legate de marketing. Pe de-o parte trebuie sa vii cu servicii noi ca sa te mentii in raport cu concurenta, iar aici ma refer efectiv la site si, pe de alta parte, daca dai drumul acum la business si ai un mix bun pe bugetele de marketing, poti sa fi sigur ca acel mix va functiona un an. Trebuie sa vii cu idei noi. Multi incearca sa faca totul singuri, in regie proprie, si apar probleme fiindca ei invata pe propria piele, devin specialisti pe marketing online si dezvoltare. Multe startup-uri sunt dezvoltate pe platforme open-source si d-asta noi vrem sa facem un bine si vrem ca experienta oferita cientului sa fie "plug and play" nu "plug and pray". Important e sa mearga totul ca uns.

Vlad Barza: Dar ce probleme ati identificat la magazinele online din prezent? Ma gandesc nu doar la cele neoptimizate pentru mobil, ci si la cele unde nu merge cautarea sau la altele la care sectiunile sunt prost create. Ma gandesc ca daca e o problema grava, ar trebui sa vina rapid feedback...


Radu Vilceanu
: Feedback-ul vine rapid, dar de cele mai multe ori vine sec: nu ai vanzari. Daca nu ai fler sa te uiti la cifre, la trafic, sa vezi unde e problema, atunci experimentezi si te rogi. Totul porneste de la lipsa de suport. Ca sa constati ca ai o problema de concept a businessului si s-o rezolvi rapid, trebuie sa ai ajutorul dezvoltatorului. De exemplu, este clar ca multi au citit stirea despre Google si "depunctarea" site-urilor care nu au varianta de mobil, dar eu spun ca maxim 20% dintre site-urile actuale se vor actualiza in urmatoarele sase luni.

Vlad Barza: De ce, din cauza costurilor mari cu IT-ul?


Radu Vilceanu: Din lipsa suportului. Aici este adevarat ca nu prea exista la noi o cultura pe online, cum e la magazinele offline unde trebuie sa ai grija sa fie curat, sa platesti chiria. Ei bine, si magazinul online trebuie sa fie intretinut. Multi startup-isti considera ca investitia initiala este suficienta sa faca business acolo cinci ani. Asta e o problema si totul tine de analiza, fiindca daca incepi documentat, vezi cum functioneaza piata, care sunt ofertele... Foarte mult know-how poti primi chiar de la furnizorii de servicii din piata care, pentru a te castiga, trebuie sa iti explice de ce e mai frumos cu ei.  In conditiile in care e-commerce-ul e greenfield, daca tu incepi cu un produs care are o marja de sub 15%, este ca si cum nu vrei sa beneficiezi de faptul ca e-commerce-ul e "greenfield".

Vlad Barza: Dar majoritatea clientilor platesc ramburs la curier si nu direct cu cardul. Cat de "online" e comertul nostru online, data fiind situatia?

Radu Vilceanu
: Eu zic ca este "destul de online" in sensul ca trendul e ascendent si din cate stiu, ponderea platilor online cu cardul de debit sau de credit este de 12%. Reticenta la plata cu cardul nu se manifesta la fel in cazul unor brand-uri cunoscute, insa la nivel european exista o reticenta la plata cu cardul nclusiv in Anglia. Si la englezi sunt multe cazuri in care omul comanda online si isi ridica de la magazin produsul.

Mai este o problema in Romania si cu comisioanele procesatorilor online care au fost considerate de unii retaileri ca fiind prea mari si, in consecinta, nu au fost implementate si nici plata cu cardul nu a fost promovata. Comisia Europeana a decis insa scaderea maximului de taxa pe care poate sa o impuna Visa sau MasterCard si atunci comisioanele vor scadea s o sa devina mai interesant. Consumatorul nu sufera din cauza faptului ca nu se fac plati cu cardul, doar ca trebuie sa aiba cash la el cand vine comanda. In schimb, curierii, in loc sa faca servicii de transport, fac un job de transport de valori fiindca practic orice masina de curierat are la final de zi poate chiar 3.000-4.000 de euro cash. E ca si cand curierii fac transport de bani intre banci si practic pe ei i-ar ajuta cel mai mult plata cu cardul.

Vlad Barza: Dar nebunia cu Bitcoin, cu monedele virtuale, credeti ca va prinde la noi?


Radu Vilceanu
: Eu mi-am cumparat Bitcoin, dar cred ca sunt dintre acei 0,01%. Cred ca e nevoie de foarte multa promovare pentru o adoptie pe scara larga a Bitcoin. Pana una-alta, putinii care au Bitcoin sunt acei early adopters si, din momentul in care oferi posibilitatea de a cumpara prin Bitcoin de pe un magazin online, atragi fanii tehnologiei care sunt si influentatori si o experienta placuta poate, ca magazin, sa-ti atraga o postare pe Twitter din partea lor. E benefic sa adopti Bitcoin, dar gradul de adoptie va ramane foarte mic.

Vlad Barza: Dar pentru ca tot vorbeam de drone si de produse de nisa, ce categorii de produse lipsesc sau au o prezenta extrem de slaba in online-ul romanesc?

Radu Vilceanu: De exemplu nu exista o solutie tehnica completa pentru piata de piese auto. Exista magazine online, exista un trend la nivel national de consum de masini second-hand care au nevoie de piese. Cu toate acestea, vanzarea online e foarte greoaie pentru ca nu sunt rezolvate problemele tehnice si eu acolo vad un bun potential. E o problema tehnica si ca sa vinzi online, trebuie sa ai oferte de la foarte multi furnizori

Apoi se mai poate creste pe DIY, pe bricolaj se mai poate creste. De exemplu, in Polonia, 30-40% din piata asta este online, ceea ce e o pondere uriasa. Nu stiu ce s-a intamplat acolo si NU s-a intamplat la noi, dar se va intampla si la noi in urmatorii ani.

Daca ar fi sa recomand o nisa de business online, eu as recomanda fashion si lifestyle. preferabil un produs de nisa, nu unul pentru care exista 30 de ofertanti. Aici e loc de crestere foarte bun pentru ca marjele practicate sunt mari si asta iti da sansele inceputului cu o suma si apoi iti permite reinvestirea in marketing online a sumelor ce apar din vanzari si cresti organic foarte frumos.

Vlad Barza: Un grup de tineri care vor sa deschida un mic magazin online din care sa se si intretina, la ce costuri investitionale ar trebui sa se gandeasca. Ma gandesc si la stocuri


Radu Vilceanu: Legat de stocuri as recomanda sa nu se inceapa cu stoc initial, fiindca aici este drama startup-urilor pentru ca tu nu stii ce se cere in piata, ci doar estimezi. Recomand ca maximul de investitie sa mearga catre marketing. Eu zic ca daca e sa iti faci startup in e-commerce costa intre 15.000 si 25.000 euro/an si asta include ceva costuri operationale (o mica chirie) si 60% din suma eu as investi-o in marketing online. Facand asta, listezi o serie de produse pe care nu le ai in stoc, dar le poti comanda la furnizori si poti sa oferi un termen de livrare mai mare: 4-5 zile. Avantajul este ca iti faci o impresie bazata pe cifre, legat de ceea ce se cauta. Eventual in al doilea an faci o investitie mai mare si cumperi marfa pe stoc

Vlad Barza: Pe online ce fel de promovare merita facuta: bannere, Facebook, Google?


Radu Vilceanu: Ceea ce aduce eficientizarea unui magazin online in trei luni este reclama pe Google AdWords sau reclama pe Facebook Ads, in functie de produsul vandut. Daca este mai lifestyle, de obicei merge mai bine Facebook. Daca este mai tehnic, merge mai bine Google. Cea mai importanta paradigma este ca trebuie sa-ti faci un magazin online cu niste costuri, care-or fi ele. Noi incercam sa oferim o solutie cu costuri cat mai mici tocmai pentru ca banii pe care startup-ul ii are, sa mearga mai mult spre zona de promovare, urmand ca apoi, pe baza experientei acumulate si a comenzilor livrate, sa se poata dezvolta

Vlad Barza: Dar merita investit mult in promovarea pe Facebook unde, daca nu investesti constant, aproape nimeni nu mai vede postarile acelei companii?

Radu Vilceanu: Reclama online pe Facebook si pe Google ar trebui vazuta ca fiind echivalentul "chiriei" magazinului offline. Trebuie asumate pur si simplu, nu se poate fara. Companiile acestea doua au succesul pe care-l au, tocmai pentru ca beneficiile pe care le ofera prin programele acestea de "link-uri sponsorizate", sunt foarte mari. Intr-adevar depinde si de priceperea companiei care face marketing online, insa de principiu se poate gasi in 3, maxim 6 luni un mix profitabil intre Facebook Ads si Google AdWords.

Vlad Barza; Foarte recent ati anuntat platforma prin care orice startup isi poate deschide magazin online. De ce?


Radu Vilceanu: Am decis sa lansam un produs care vizeaza start-up-urile ca sa nu pierdem contactul cu piata cu care am crescut  Avem o solutie de magazin ce are un pret incepand de la 35 euro+TVA, astfel ca e un cost optim pentru un startup.

Vlad Barza: Ce oferiti in aceasta solutie, ce primeste de la ContentSpeed un antreprenor care vine si vrea magazin?

Radu Vilceanu: Primeste platforma contra unui abonament lunar, in functie de numarul de produse listate si apoi are un portofoliu de servicii care poate sa implice si customizare si training, practic un fel de transfer de know-how. In orice caz, platforma pe care o oferim pentru startup-uri este foarte buna. De exemplu, acum e la moda indicatorul Page Speed, iar magazinele de pe platforma noastra trec de valoarea 80, mai mare fata de valorile obtinute de liderii pietei locale si internationale. Platforma noastra pentru startup-uri vine cu un software foarte bun pe care noi putem sa-l vindem relativ ieftin pentru ca este standard.

Vlad Barza: Cat de mult variaza, in functie de complexitatea servicilor oferite, abonamentul lunar?


Radu Vilceanu: Este de la 35 de euro, pana la 175 euro. Maximul e pentru 10.000 de produse.

Vlad Barza: Cat este taxa initiala?

Radu Vilceanu: Este optionala. Se refera la traningul de folosire a platformei si implementarea initiala, adica importarea produselor din diverse surse si setarea furnizorilor traditionali, adica furnizori de plati online, de curierat. Aceasta taxa va fi undeva in jur de 600 de euro.

Vlad Barza: Pe ce domenii v-ati astepta sa vina startup-uri, tinand cont ca exista mari jucatori cam pe orice domeniu. Mai e loc pe piata pentru companii foarte mici care sa aiba succes?

Radu Vilceanu
: Sigur ca da. Pana nu are "magazin onlne" chiar si magazinul de la coltul strazii, nu s-a terminat lupta.

Despre ContentSpeed: planuri de dezvoltare si evolutii financiare


Agentia de e-commerce Content Speed creste cu 50 de magazine/an in medie, fiindca face implementare personalizata pentru fiecare magazin in parte . "Acesta a fost ritmul de crestere in ultimii patru ani. Numarul total de magazine implementate pe platforma este de 400, active sunt 190, din moment ce ContentSpeed este activa din 2006 si unele magazine au disparut, mai ales pe segmentul electronicelor", spune Radu Vilceanu.

S-a schimbat in ultimii ani si portofoliul: la inceput predominau electronicele, acum fashion-lifestyle are pondere importanta. Ca si volum de tranzactii, printre cele mai mari magazine este badabum.ro care vinde 50.000 produse diverse.

ContentSpeed are 35 de angajati si intentia este de a se ajunge la 50 de oameni. Cifra de afaceri a fost de aproape un milion euro si estimarea pentru 2015 este de 1,5 milioane euro. "In principiu am putea creste mai puternic daca am vrea sa facem outsourcing, dar noi ne incapatanam sa fim o companie romaneasca de software care dezvolta proprietate intelectuala, pentru ca ne gandim ca e foarte posibl ca in urmatorii ani, costurile reprezentate de o echipa foarte mare de programatori sa nu fie juste pentru piata romaneasca", spune seful companiei.

Strategia companiei este de a adauga 25-30 magazine noi anul acesta, insa e vorba de business-uri online foarte mari, corespondente unor business-uri offline foarte mari. De exemplu retaileri din mall-uri, companii de distributie, companii care fac business to business, cu volume mari si proiecte mai complexe.