Răzvan Tătaru

Cercetător român din America, implicat în dezvoltarea de baterii pentru mașini electrice, în colaborare cu Lamborghini

Mircea Dincă, profesor de chimie și energie la MIT

O echipă de cercetători de la MIT din America, în frunte cu un cercetător român, Mircea Dincă, a dezvoltat o tehnologie pentru baterii de mașini electrice fără cobalt, proiect realizat în colaborare cu producătorul italian de mașini Lamborghini.

Mircea Dincă a început să lucreze cu Lamborghini din anul 2019, atunci când Massachusetts Institute of Technology (MIT) a anunțat colaborarea cu producătorul italian de mașini de lux pentru dezvoltarea de baterii, materiale și arhitectură a vehiculelor electrice, potrivit site-ului oficial.

În ianuarie 2024, Mircea Dincă, alături de echipa sa de chimiști, a dezvoltat un catod de baterie bazat pe materiale organice care ar putea reduce utilizarea cobaltului și a nichelului, două dintre cele mai utilizate materiale în construcția de baterii litiu-ion, arată MIT.

Testele realizate de către echipă au arătat că noul material, care poate fi creat la un cost mai redus decât cel al producției de baterii care au cobalt, poate conduce electricitatea la viteze similare cu celălalt tip de baterii. Totodată, bateriile noi au o capacitate comparabilă și se încarcă mai rapid decât cele care au în componența sa cobalt.

Catodul de baterie este dintr-un material care are mai multe straturi de TAQ (bis-tetraaminobenzochinonă), o mică moleculă organică care conține trei inele hexagonale fuzionate. Aceste straturi se pot extinde în toate direcțiile pentru a forma o structură similară cu grafitul. În molecule există grupuri chimice numite chinonă, care sunt depozite de electroni, și amine, care ajută materialul să formeze legături de hidrogen puternice.

Legăturile de hidrogen fac materialul foarte stabil și, de asemenea, foarte insolubil. Astfel, materialul conferă o durată de viață a bateriei mai extinsă bateriilor pentru mașini electrice.

„Unul dintre principalele metode de degradare a materialelor organice este faptul că acestea se dizolvă pur și simplu în electrolitul bateriei și trec peste la cealaltă parte a bateriei, creând practic un scurtcircuit. Dacă faceți materialul complet insolubil, nu se întâmplă acest proces, astfel încât putem să ajungem la peste 2.000 de cicluri de încărcare cu o degradare minimă”, a spus Dincă pentru sursa citată.

Lamborghini a obținut licența pentru această tehnologie. În continuare, laboratorul lui Dincă intenționează să continue dezvoltarea de materiale alternative pentru baterii și explorează posibilitatea de a înlocui litiul cu sodiu sau magneziu, care sunt mai ieftine și mai accesibile decât litiul, mai arată sursa.

Cine este Mircea Dincă

Mircea Dincă s-a născut în Făgăraș în anul 1980. Acesta a dezvoltat o pasiune pentru chimie încă din clasa a 7-a, iar din clasa a 8-a a început să participe la olimpiade naționale și internaționale. În anul 1998, Dincă a câștigat locul I la Olimpiada Internațională la Chimie din Rusia, care i-a adus o bursă la Universitatea din Princeton, potrivit datelor de pe site-ul său de laborator.

Mircea Dincă a câștigat numeroase premii de-a lungul timpului pentru realizările sale în domeniul chimiei în Statele Unite și la nivel internațional, și a fost profesor asociat de chimie la MIT între 2010 și 2020.

În cele din urmă, Dincă a devenit profesor de chimie și profesor W. M. Keck pentru energie (un titlu prestigios, acordat unui cercetător distins în zona energiei) în cadrul aceleiași instituții, în anul 2020, potrivit datelor din CV-ul său.

Laboratorul Dincă de la MIT se ocupă cu abordarea provocărilor legate de stocarea și consumul de energie și de preocupările de mediu globale. Cercetătorii sintetizează materiale hibride noi din materiale organice și anorganice și manipulează proprietățile lor electrochimice și fotofizice.

Parallax

Vizualizari
3473
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri