Răzvan Tătaru

Blocajele IMM-urilor din România în digitalizare și tendințe de urmărit în 2024 (studiu)

Digitalizarea afacerilor

IMM-urile din România au întâmpinat diverse bariere față de digitalizarea organizațiilor lor de-a lungul anului 2023, cum ar fi teama de a pierde controlul afacerii și identificarea incorectă a nevoilor de digitalizare, potrivit unui studiu realizat pentru o companie furnizoare de soluții IT, care mai arată tendințele de urmărit în materie de digitalizare în 2024.

Majoritatea IMM-urilor românești, participante ale unui studiu realizat de Cult Research pentru compania LIFE IS HARD, furnizor de tehnologie pentru companii si comunități, au răspuns că au un nivel mediu de digitalizare, în anul 2023. Astfel:

  • 53% au spus că au nivel mediu de digitalizare;
  • 23 % nivel incipient;
  • 22% au declarat că sunt digitalizate la un nivel avansat;
  • 2% au spus că digitalizarea încă este inexistentă în companiile lor.

Companiile active în sectoare precum Industrie (prelucrătoare, alimentare etc), respectiv Transport și depozitare au avut în 2023 un nivel mediu de digitalizare, conform propriilor evaluări, în timp ce pozițiile din topul digital au fost ocupate de către firmele din telecomunicații si tehnologie.

Deși 84% dintre respondenți declarau că au auzit despre programele naționale de digitalizare derulate în România, iar 27% declarau că au și aplicat la acestea, o bună parte (26% dintre companiile aplicante) aveau în continuare dificultăți în înțelegerea nevoilor tehnologice ale propriilor companii și identificarea soluțiilor adecvate, blocaj resimțit cel mai puternic în sectorul agricol.

Blocajele întâmpinate de IMM-uri, în anul 2023

  • Teama că ar putea pierde controlul asupra afacerilor;
  • Dificultatea în a identifica realist, corect și concret nevoile de digitalizare ale propriei companii;
  • Deficitul de consultanți în designul de proiecte de digitalizare, care să analizeze business-urile și explice soluțiile tehnice;
  • Bugetul disponibil versus costurile soluțiilor tehnice.

Cum arată 2024 pentru IMM-urile din România

IMM-urile care au depășit o parte din blocaje si au făcut pași relevanți în a-și automatiza mai multe procese interne (1 din 10, conform studiului), se declară mulțumite (75%) cu rezultatele obținute în raport cu investițiile si așteptările lor inițiale, respectiv iau în calcul în bugetele pentru 2024 sume destinate digitalizării.

În plus, studiul mai arată că aproximativ jumătate dintre IMM-urile din România au implementat o soluție de digitalizare în ultimii 3 ani, iar cele mai frecvent utilizate sunt soluțiile de contabilitate (57%), pontaj (43%), managementul vânzărilor (40%) și securitate cibernetică (38%).

Peste 70% dintre companiile intervievate declară că iau în calcul pentru 2024 bugete destinate transformării digitale a organizațiilor lor, chiar dacă nivelul bugetat nu este cel ideal. Intenția arată că managerii sunt conștienți că digitalizarea are puterea să potențeze afacerile, chiar dacă nu știu exact care ar fi beneficiile”, a declarat Cătălin Chiș, antreprenor din Cluj.

TOP Tendințe de urmărit  pentru creșterea digitalizării IMM-urilor românești, în 2024

  1. Preferința pentru modelul de lucru de tip abonament

Există un interes crescut pentru modele de preț bazate pe abonament, care oferă predictibilitate și accesibilitate financiară, în locul plăților unice mari sau a costurilor ascunse. 37% dintre participanții la studiu menționează costurile cu soluțiile digitale ca fiind o provocare pentru companiile lor si își doresc transparență maximă în relația cu furnizorul lor.

  1. Industria IT are nevoie de o noua etapă de dezvoltare de competențe: soft skills

Crește cererea pentru specialiști IT care nu doar că au competențe tehnice, ci și abilități de a analiza, înțelege și explica nevoile de afaceri ale IMM-urilor. Ghidarea echipelor clientului pe tot parcursul procesului este un aspect vital în implementarea soluțiilor digitale, iar investițiile în acest domeniu din partea jucătorilor din IT care furnizează soluții de digitalizare și automatizare de procese devin un must-have în 2024.

  1. Soluții si tehnologii: Crește nevoia de personalizare și apetitul pentru securitate și AI

Rezultatele studiului indică faptul că, în proporție de 52%, IMM-urile își doresc soluții tehnologice dezvoltate specific pentru nevoile și particularitățile afacerilor lor. În același timp, interesul pentru soluții de securitate cibernetică și cele bazate pe inteligență artificială se află în creștere, pe măsură ce IMM-urile încep să recunoască importanța securității datelor și eficientizarea proceselor prin tehnologie avansată.

  1. Campaniile de educare pot accelera ritmul de transformare digitală a IMM-urilor

Tendințele indică faptul că managerii întreprinderilor mici si mijlocii vor să înțeleagă mai bine opțiunile și tehnologia IT&C pentru a le integra eficient în afacerile lor. Însă pentru a identifica soluțiile potrivite pentru specificul business-ului este nevoie de creșterea nivelului de înțelegere digitală. Făcute corect și cât mai rapid, campaniile de informare și educare a mediului antreprenorial pot avea impact pozitiv direct asupra dezvoltării companiilor mici și mijlocii.

  1. Puterea exemplului, un element de influență pentru decizia de start a „valului 2”

Acele IMM-uri care se află într-o etapă mai avansată de automatizare funcționează ca influențatori ai deciziei pentru companiile aflate la începutul drumului lor digital. Acestea au nevoie de confirmări si recomandări, de validarea faptului că firmele digitalizate în “primul val” au rezultate bune și furnizori pe care se pot baza, conform studiului.

Studiul „Digitalizare IMM”, derulat de Cult Research, are caracter reprezentativ la nivel național, a inclus atât o componentă cantitativă, cât și una calitativă, și a fost derulat pe un eșantion de 400 de întreprinderi mici și mijlocii din România din diverse segmente de business: Informații și comunicații, Industrie, Consultanță și intermediere, Construcții, Servicii sociale, Transport și depozitare, Marketing, Publicitate și media, Agricultură, Silvicultură și pescuit și altele.

Parallax

Vizualizari
216
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri