Ovidiu D. Popica
Asistenții vocali integrați în boxe inteligente precum Echo Dot sau Home Mini au fost vedetele cumpărăturilor de sărbători, arată date preliminare pe 2018. Tehnologia vocală a decolat în forță și a devenit o afacere de miliarde, la nivel global, în special pentru și marii rivali din tehnologie, Amazon și Google. La ce ne putem aștepta în 2019?
Un asistent vocal (AV) poate fi descris ca un personaj generat de calculator, care simulează o conversație pentru a furniza unui utilizator informații - vocal sau sub formă de text - printr-o interfață accesabilă de pe un dispozitiv. Un asistent vocal presupune abilitați de procesare în limbaj natural, controlul dialogului, cunoașterea domeniului și un aspect vizual (cum ar fi fotografii sau animație) care se modifică în funcție de conținutul și contextul dialogului.
Poți, dacă dorești, să-i spui roboțel/valet/majordom chiar dacă, deocamdată, mai mult pare că ”vorbește” decât face diverse chestii, pentru tine, ori în locul tău. În limbaj mai tehnic, chestiile alea pe care le face se numesc deja fie ”acțiuni” fie ”abilitați” sau ”rutine”, în funcție de promotorii tehnologiei.
Asistentul vocal se pune la treabă după ce ”aude” o comandă standard și, de pildă, poate căuta și sintetiza de pe internet tot felul de informații: despre vreme, trafic, artiști sau personaje din lumea politică. Poate accesa și rula librării muzicale și video, poate căuta rezultate sportive, rețete sau chiar informații economice disponibile pe web.
Pentru consumatori, prima întâlnire cu un asistent vocal integrat într-un dispozitiv - hai să-i zicem gadget - a fost cu SIRI, pe Iphone, în 2011. Alexa, dezvoltat de Amazon, a fost lansat public la finalul lui 2014. Au urmat Google Assistant, Cortana, replicile marilor rivali din tehnologie, Google, respectiv Microsoft și, mai recent, Bixby de la Samsung.
În patru ani, asistenții vocali au s-au strecurat pe milioane de dispozitive: boxe inteligente, televizoare, o listă de gadget-uri care abia se formează. Dacă socotim și telefoanele mobile, depășim un miliard de dispozitive.
E posibil ca asistentul vocal să devină un companion obișnuit pe tot felul de alte electronice, încă tăcute, dar care vor prinde a vorbi cât de curând. Aragazul te-ar putea întreba cât de fierbinte vrei să fie ciorba; sunt deja frigidere care te anunță că berea e pe terminate și mici roboței-aspirator care patrulează pe sub canapele după ce i-ai pus, vocal, la treabă, de la birou.
Startup-uri care au creat tot felul de dispozitive inteligente – termostatul Nest e cel mai cunoscut exemplu de dispozitiv creat de un unicorn în domeniu -, și-au crescut spectaculos afacerile creând produse pentru o piață care abia se încălzește.
Afacerea a devenit din ce în ce mai bănoasă, dar nu e chiar pentru toată lumea. Primul venit, Amazon, s-a instalat în fruntea livrărilor de gadget-uri ascultător-vorbitoare și, doar în trimestrul 3 din 2018, ar fi livrat 6.3 milioane de boxe inteligente, potrivit datelor avansate de Canalys, o firmă care analizează piața. Google și-a adjudecat la rându-i o halcă însemnată (aproape 6 milioane de unități) iar restul, până aproape de 20 de milioane și l-au împărțit companii precum AliBaba sau Xiaomi.
Socotit față de 2017, numărul unităților livrate e mai mult decât dublu iar creșterea cea mai spectaculoasă e pentru dispozitivele Google care a mai redus din decalajul față de Amazon.
Confruntarea economică dintre SUA și China se vede clar și la asistenții vocali integrați în boxe inteligente: Amazon, Google și, mult mai timid Apple cu al său Siri, domină piețele vorbitoare de limbă engleză iar companiile chinezești fac legea la ele acasă. Una peste alta, 2018 s-ar putea încheia, arată estimările cu 100 de milioane de dispozitive iar până în 2020 numărul s-ar putea dubla.
Pentru early-adopters, pare să fie un gadget cool. Le prețuri de listă cuprinse, în medie între 50-150 de dolari, asistenții au fost cadouri interesante pe care Moș Crăciun l-a dus pe la multe case din SUA și Europa, în ultimele zile. Dornici, probabil, să le arate ce deșteaptă e Alexa, utilizatorii asistentului vândut de Amazon au reușit, chiar de sărbători, să dea peste cap serverele liderului de piață în Marea Britanie, Germania dar și prin alte părți ale Europei, după cum relatează The Guardian.
Paranteză: un alt gadget, becul inteligent Phillips Hue – care își poate schimba culoarea și intensitatea - a creat probleme asemănătoare, tot în perioada Crăciunului. Becul poate fi controlat de asistenții vocali (în ofertele unor magazine mari din SUA s-au vândut chiar la pachet) și mulți utilizatori s-au plâns că și-au putut folosi cadoul pentru că serviciul a fost inaccesibil.
Revenind la Alexa, cererea a fost, se pare, atât de mare – după reducerile de Black Friday și Cyber Monday - încât chiar Amazon a rămas în offside cu stocurile. Cu câteva zile înainte de Crăciun, Echo Dot, cel mai nou model de bază din seria Echo lansat în toamnă, putea fi comandat, chiar cu o reducere semnificativă dar, în Marea Britanie, cea mai bună piață europeană pentru dispozitiv, nu mai era pe stoc până spre final de ianuarie 2019.
Pentru consumatorii români, moda asistenților vocali nu pare să fi produs mari emoții de Crăciun. În bună măsură, probabil, pentru că nici Amazon nici Google nu s-au obosit să-și pregătească asistenții de pe dispozitive pentru limba română.
Cum nici Alexa, nici Google Home Mini nu au antrenament la provocări vocale precum ”rețetă sarmale”, ”rețetă cârnați/caltaboși”, ”mesaje de Crăciun”, sau întrebări impertinente de genul ”de ce s-a oprit apa caldă în Berceni”, interfețele dominante sunt tot ecranul mobilului sau tastatura computerului și sunt mari șanse să rămână și în 2019.
De fapt, deși au evoluat vizibil în ultimii doi ani, cei doi asistenții vocali dominanți. Alexa și Google Assistent, sunt încă la începuturile antrenamentului bazat pe algoritmii de Inteligență Artificială (AI). 2019 ar putea fi anul îmbunătățirii abilitaților conversaționale, care i-ar face mai atractivi pentru consumatori.
Potrivit unor studii de piață recente, unul din doi utilizatori apreciază asistentul vocal după cât de bine îl înțelege. Google, de pildă, s-a concentrat pe antrenamentul pentru accente de limbă engleză. Extinderea listei limbilor în care utilizatorii ar putea interacționa cu asistenții va fi, de asemenea, un element important pentru creșterea bazei de consumatori.
Posibilitatea de a controla cu asistentul vocal diverse automatizări din casele inteligente (smart home) va trebui să țină pasul cu multitudinea aplicațiilor și dispozitivelor de tip IoT (internet of things): becuri, prize, hub-uri, yale electronice, camere de supraveghere sau sisteme audio-video.
În fine, o mare problemă va fi securitatea datelor. Ca să poată funcționa și învăța, boxele inteligente sunt permanent conectate la internet, colectează și stochează o mulțime de date despre viața intimă și obiceiurile utilizatorului și ale celor din gospodăria unde e activ dispozitivul. Dacă nu sunt bine securizate, împreună cu rețeaua personală la care sunt conectate, dispozitivele pot fi atacate și transformate în microfoane active fără știrea utilizatorului.
Nici chiar marile companii nu sunt scutite de probleme. În urma unui recent incident de manipulare a datelor, Amazon de pildă, a fost nevoită să explice de ce peste 1000 de înregistrări private ale unui cuplu au fost trimise – din pricina unei erori umane, s-a justificat compania -, unui alt utilizator.