Denisa Crăciun
Parlamentul European a aprobat, marți, Actul legislativ referitor la serviciile digitale, Digital services Act (DSA) și pe cel referitor la piețele digitale, Digital Markets Act (DMA).
Despre DMA am mai scris pe StartupCafe.ro și în aprilie 2022, când spuneam că este un important proiect de regulament european care stabilește condiții de protecție a datelor pe internet, venind și cu amenzi de zeci de miliarde de euro pentru giganții IT, dacă încalcă legea.
De cealaltă parte, DSA, Actul legislativ privind serviciile digitale, stabilește obligații clare pentru furnizorii de servicii digitale, cum ar fi platformele de comunicare socială sau piețele online. Acestea trebuie să împiedice răspândirea conținutului ilegal, dezinformarea online și alte riscuri pentru societate.
DMA stabilește obligații pentru platformele online care funcționează ca „gatekeepers” pe piața digitală, pentru a asigura un mediu de afaceri mai echitabil și mai multe servicii pentru consumatori.
Când vorbim despre gatekeepers, vorbim despre acele platforme care acționează ca niște „controlori ai fluxului de informație”.
Pentru a preveni practicile comerciale neloiale, aceste platforme vor trebui:
Platformele online mari NU mai pot:
În ceea ce privește sancțiunile, situația stă astfel: dacă o astfel de platformă nu respect regulile, riscă o amendă de până la 10% din cifra de afaceri la nivel global. Pentru abateri repetate, amenda poate fi și de 20% din cifra de afaceri.
În cazul DSA, Actul legislativ privind serviciile digitale, noile obligații includ:
Platformele online și motoarele de căutare foarte mari (cu minimum 45 de milioane de utilizatori lunar) prezintă cel mai mare risc.
Ele vor trebui să respecte obligații mai stricte, sub supravegherea Comisiei.
Odată adoptate oficial de Consiliu în iulie (DMA) și septembrie (DSA), ambele acte vor fi publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și vor intra în vigoare la douăzeci de zile de la publicare.