Denisa Crăciun

Parlamentul UE a aprobat DMA, care stabilește obligații și amenzi pentru marile platforme online

Thumbnail

Parlamentul European a aprobat, marți, Actul legislativ referitor la serviciile digitale, Digital services Act (DSA) și pe cel referitor la piețele digitale, Digital Markets Act (DMA).

Despre DMA am mai scris pe StartupCafe.ro și în aprilie 2022, când spuneam că este un important proiect de regulament european care stabilește condiții de protecție a datelor pe internet, venind și cu amenzi de zeci de miliarde de euro pentru giganții IT, dacă încalcă legea.

De cealaltă parte, DSA, Actul legislativ privind serviciile digitale, stabilește obligații clare pentru furnizorii de servicii digitale, cum ar fi platformele de comunicare socială sau piețele online. Acestea trebuie să împiedice răspândirea conținutului ilegal, dezinformarea online și alte riscuri pentru societate.

Actul legislativ privind piețele digitale – DMA. Obligații și interdicții

DMA stabilește obligații pentru platformele online care funcționează ca „gatekeepers” pe piața digitală, pentru a asigura un mediu de afaceri mai echitabil și mai multe servicii pentru consumatori.

Când vorbim despre gatekeepers, vorbim despre acele platforme care acționează ca niște „controlori ai fluxului de informație”.

Pentru a preveni practicile comerciale neloiale, aceste platforme vor trebui:

  • să le permită terților să interopereze cu serviciile lor; 
  • să le permită utilizatorilor comerciali să acceseze datele pe care le generează pe platforma controlorului fluxului de informație, să își promoveze propriile oferte și să încheie contracte cu clienții lor în afara platformei oferite de controlor.

Platformele online mari NU mai pot:

  • să își clasifice propriile servicii sau produse într-un mod mai favorabil pe platformele proprii (concept cunoscut ca „autofavorizare”) comparativ cu alte părți terțe;
  • să împiedice utilizatorii să dezinstaleze cu ușurință orice software sau aplicație preîncărcată sau să utilizeze aplicații sau magazine de aplicații terțe;
  • să prelucreze datele cu caracter personal ale utilizatorilor pentru publicitate direcționată, cu excepția cazului în care se obține în mod explicit consimțământul lor.

În ceea ce privește sancțiunile, situația stă astfel: dacă o astfel de platformă nu respect regulile, riscă o amendă de până la 10% din cifra de afaceri la nivel global. Pentru abateri repetate, amenda poate fi și de 20% din cifra de afaceri.

În cazul DSA, Actul legislativ privind serviciile digitale, noile obligații includ:

  • noi măsuri pentru a combate conținutul ilegal online și obligația platformelor de a interveni rapid;
  • o mai bună trasabilitate și controale ale comercianților pe piețele online;
  • o mai mare transparență și responsabilitate a platformelor;
  • interzicerea practicilor înșelătoare și a anumitor tipuri de publicitate direcționată.

Platformele online și motoarele de căutare foarte mari (cu minimum 45 de milioane de utilizatori lunar) prezintă cel mai mare risc.

Ele vor trebui să respecte obligații mai stricte, sub supravegherea Comisiei.

Odată adoptate oficial de Consiliu în iulie (DMA) și septembrie (DSA), ambele acte vor fi publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și vor intra în vigoare la douăzeci de zile de la publicare.

Parallax

Vizualizari
320
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 

  Ultimele știri