Ovidiu D. Popica
O serie recentă de actualizări ale algoritmului Google au influențat, dramatic pentru unele site-uri, afișările din pagina cu rezultatele căutărilor, așa numita SERP. Unele ar fi înregistrat pierderi masive de vizibilitate și, implicit, de trafic, în timp ce altele ar fi câștigat. Ce a pus pe jar lumea SEO, în ultimele zile?
Totul a început cu o actualizare de algoritm de la începutul lunii martie 2019, actualizare botezată de comunitatea SEO drept ”Florida 2”.
Update-ul Florida 2 a fost detectat inițial de cei care urmăresc regulat și atent update-urile algoritmului Google și confirmat ulterior și pe canalele oficiale de comunicare ale celor de la Google Search drept ”broad core update” – adică o actualizare de substanță.
This week, we released a broad core algorithm update, as we do several times per year. Our guidance about such updates remains as we’ve covered before. Please see these tweets for more about that:https://t.co/uPlEdSLHoXhttps://t.co/tmfQkhdjPL
— Google SearchLiaison (@searchliaison) March 13, 2019
După update-ul din martie, comunitatea SEO a început să observe cum unele site-uri au avut de câștigat, altele de pierdut, adică unele pagini au apărut în poziții mai bune, altele au coborât în rezultatele căutarilor.
În aprilie au urmat alte update-uri care ar fi rezolvat, potrivit Google Search, unele probleme apărute la indexarea paginilor și care ar fi afectat mai ales site-uri de știri.
Pe 3 iunie Google Search a anunțat un nou update - June 2019 Core Update – și câteva zile mai târziu altul denumit ”site diversity”, separat și diferit de cel anterior, din iunie.
După toată această serie de actualizări două informații apărute pe site-uri de specialitate au pus pe jar pasionații de SEO și au generat tot felul de ipoteze și comentarii.
Directorul SEO de la dailymail.co.uk,, Jesus Mendez, anunța public – lucru rar întâlnit în industrie - o scădere consistentă de trafic (-50%), după update-ul Google din 3 iunie
Un alt site, specializat în știri despre criptomonede, ccn.com anunța pur și simplu că se închide: 71,6% scădere de vizibilitate și 90% scădere a veniturilor zilnice.
Alte două site-uri de știri despre criptomonede, CoinDesk și Cointelegraph par să fi fost și ele afectate.
Răspunsul onest ar fi că nimeni - poate în afară de cei de la Google Search - nu poate spune precis. Unii specialiști în optimizare pentru motoare de căutare spun că e prea devreme pentru concluzii și că dincolo de diferitele tehnici SEO, inspirate sau nu, ceea ce contează rămâne tot calitatea conținutului, originalitatea, performanțele tehnice ale website-ului (viteză de încărcare, accesibilitate, în special pe mobil) dar și forța și notorietatea brandului.
StartupCafe.ro a stat de vorbă cu Ovidiu Joița, fondatorul unei agenții care oferă servicii de optimizare pentru motoarele de căutare, în încercarea de a explica ce s-a întâmplat la ultimele actualizări făcute de Google Search și cu ce efecte.
SEO – Search Engine Optimization, pe românește optimizare pentru motoarele de căutare este definiția standard, în formă prescurtată, pentru eforturile pe care administratorii de website-uri și creatorii de conținut online le fac pentru a obține o poziție cât mai bună a site-urilor și paginilor de web în lista de rezultate organice afișată de Google – SERP - atunci când un utilizator caută ceva pe internet.
Dacă vei căuta, de pildă, ”start up nation 2019”, în lista cu rezultatele afișate de Google vor apărea, de obicei, două grupuri de rezultate:
Primul grup (cu patru rezultate de căutare) este cel de anunțuri plătite (prin Pay Per Click)
Al doilea grup (cu 10-100 de rezultate, în funcție de setările utilizatorului) este cel cu rezultate organice
Deținătorii de site-uri și creatorii de conținut online se străduiesc, prin SEO, să facă în așa fel încât pagini din website-urile lor să apară printre primele 2-3 rezultate sau, în orice caz, măcar în prima pagină, pentru cât mai multe dintre căutările pe care le fac utilizatorii. În limbaj tehnic, aceste căutări se numesc ”queries” sau interogări.
Ceea ce se știe, inclusiv din informații făcute publice de Google, este că în spatele paginii cu rezultatele organice de căutare stă un algoritm. Acesta selectează dintr-o uriașă bază de date - în care ar fi indexate, potrivit gigantului web, 30 de trilioane de pagini web – un fel de listă scurtă cu rezultatele relevante pentru căutarea utilizatorului.
Ceea ce nu se știe este cum arată celebrul algoritm; pe baza căror factori se ajunge la lista scurtă, cum contribuie fiecare dintre acești factori (ar fi câteva sute, se spune) la lista de rezultate organice pe care utilizatorul o vede pe ecranul telefonului mobil sau computerului.
Ca lucrurile să fie și mai complicate, pentru aceeași căutare, un utilizator poate vedea o listă cu rezultate diferite față de cea pe care o vede alt utilizator.
Cu alte cuvinte, Google a rafinat atât de mult complicata structură a algoritmului încât rezultatele au început să apară tot mai personalizat.
Ce se mai știe este că în ecuație a intrat între timp și inteligența artificială (AI) chiar dacă Google a admis că nu doar algoritmii lucrează ci și evaluatori umani care verifică rezultatele și sugerează îmbunătățiri.
Goana după primele poziții din prima pagină cu rezultate Google a creat - pe măsură ce utilizatorii online au început să folosească tot mai mult și mai des motorul de căutare - nu doar o preocupare aparte, ci și o specializare în optimizarea paginilor web pentru motoarele de căutare, adică ceea ce în industrie se numește, pe scurt, SEO.
Firme, specialiști pe cont propriu sau angajați ai firmelor digitale – de la publicații online, la magazine online – au început să urmărească atent update-urile Google (cele mai multe neanunțate) și încearcă să analizeze cum influențează aceste update-uri pozițiile paginilor de web în pagina cu rezultatele de căutare (SERP).
Ce e bine să știi este că toți cei care spun că se pricep la SEO lucrează, de fapt, cu ipoteze bazate pe observații, măsurători, analize ale paginilor lor și ale paginilor concurenței dar nimeni nu știe precis ce modificări face Google în algoritm (sau algoritmi) și cum.
Există, de asemenea, o serie de instrumente și resurse de documentare – de regulă, pe platforme web – cu care specialiștii SEO lucrează sau de unde se documentează.