Raluca Abrihan
Conform Google Romania, 45% dintre români au în plan sa facă o achiziție de Black Friday. Cu toate acestea, oportunitățile aferente acestei perioade pot cauza tot atâtea probleme pentru retailerii locali, aflați în goana după clienți și lichidarea stocurilor. Radu Vîlceanu, CEO și fondator ContentSpeed, agenție de e-commerce, vine cu câteva sfaturi simple, dar practice, pentru magazinele online care nu vor probleme de Black Friday.
Reducerile specifice de Black Friday nu sunt generatoare de profit, însă pot crește veniturile din luna respectivă cu până la 30%. Beneficiile acestei campanii se duc în zona de atragere de noi clienți care, altfel, nu ar fi intrat în contact cu magazinul. O strategie de fidelizare pregătită din timp va susține obiectivul ca acești clienți să revină ulterior în platformă.
O altă componentă care trebuie pregătită din timp este aspectul vizual al magazinului. Deși unii retaileri preferă să aloce o secțiune dedicată ofertei de Black Friday, ContentSpeed recomandă o abordare mai directă, întrucât pagina de start a site-ului este primul contact pe care clientul îl are cu magazinul. Vizual, ar trebui să reiasă din start că magazinul online are campanii specifice. Aceeași sugestie este valabilă nu doar pentru Black Friday, ci și pentru Moș Nicolae, Moș Crăciun, Mărțișor și așa mai departe. „Este indicat să capitalizezi pe fiecare ocazie sau sărbătoare care poate genera vânzări mai mari”, subliniază CEO-ul ContentSpeed.
Toate aceste măsuri de precauție limitează pericolul de blocare a site-ului în momentul zero, atunci când fluxul de clienți se poate dubla, tripla sau chiar înzeci comparativ cu o zi obișnuită. „Nu este necesar să plătești mereu un server dedicat, ci doar atunci când chiar ai nevoie. Asta înseamnă că trebuie să estimezi foarte bine ce trafic vei avea și numărul de unici pe minut. Acest lucru poate fi făcut pornind de la datele din Google Analytics și estimând cât mai exact traficul suplimentar generat din campaniile de promovare. Odată făcută această estimare, se alocă resursele necesare. Pentru siguranță maximă, se pot efectua teste de stres – adică simularea traficului estimat”, explică Radu Vîlceanu.
Pentru a avea o ofertă atractivă, este indicat ca retailerii să aibă în vedere produsele cele mai căutate înaintea campaniei. Cumpărătorii experimentați le urmăresc din timp și, de Black Friday, încheie rapid procesul achiziției, existând riscul de stoc indisponibil pentru clienții care au nevoie de mai mult timp de decizie. Este foarte important ca, atunci când clientul apasă “finalizează comanda”, stocurile să fie verificate din nou, iar clientul să nu poată plasa o comandă pentru un produs cu stoc epuizat. Contrariul poate genera frustrări în rândul clienților, care pot emite reclamații sau recenzii negative.
„Dacă magazinul este integrat cu un soft de gestiune sau ERP, iar stocurile sunt actualizate în timp real, de obicei, în timpul campaniei conexiunea este întreruptă. Retailerii preferă să aloce pentru campanie un stoc limitat aflat la reducere. La epuizarea stocului promoțional pe un produs dat, produsul respectiv va deveni indisponibil. Aceasta este o optimizare vitală pentru Black Friday”, a mai spus Radu.
Fiecare retailer trebuie să asigure plățile electronice și să își optimizeze stocurile în concordanță cu acest obicei de cumpărare din ce în ce mai popular în România, astfel încât să evite situații neplăcute la nivel contabil. De asemenea, rata de refuz a coletelor achitate online este cu mult mai mică decât în cazul plăților cu ramburs.
Platformele custom, prin definiție, sunt mai puțin predispuse atacurilor informatice de orice fel, spre deosebire de cele open source. Cu toate acestea, retailerii care folosesc platforme open source pot reduce riscul de atacuri informatice dacă se asigură că actualizările de securitate sunt la zi.
"În era GDPR o astfel de breșă poate reprezenta un dezastru total. Dacă nu ai datele clienților criptate, va trebui să anunți toți clienții că datele lor au fost compromise”, atrage atenția Radu Vîlceanu.