Adi Iacob
De vreo săptămână, Starbucks a instalat în centrul Bucureștiului o reclamă prin care își promovează oferta valabilă în fiecare luni – un caffe latte la 5 lei. Ieri, lanțul de cafenele 5 to Go, care folosește strategia „fixed price” (majoritatea produselor costă 5 lei), a profitat de moment și a instalat un banner mai mic (sub cel al Starbucks) inscripționat cu logo-ul afacerii și textul #nudoarluni. "Impact maxim cu buget minim, despre asta e vorba" – așa a descris Lucian Bădilă, cofondator 5 to Go, campania lor de marketing, pentru StartupCafe.ro.
Ceea ce au făcut cei de la 5 to Go este o combinație între două concepte de marketing – hijack marketing și guerilla marketing.
Conceptul de hijack marketing se referă la momentul în care o companie profită de un lucru/eveniment deja existent pentru a crește popularitatea brandului său.
Hey @luis16suarez. Next time you're hungry just grab a Snickers. #worldcup #luissuarez #EatASNICKERS pic.twitter.com/3RAO537HjW
— SNICKERS® (@SNICKERS) June 24, 2014
Obiectivul unei campanii de guerilla marketing este, pe lângă creșterea notorietății, crearea unui concept unic care să atragă interesul consumatorului, să îl intrige și să genereze "hype", pentru ca în final să ajungă viral.
Cum vă vin ideile astea?
"Totul e natural. Vine de la noi din birou, nu lucrăm cu agenții. Totul se face intern. Cred că suntem o echipă foarte creativă și conectată la piața și online și offline. Ideea cu poziționarea de la Unirii a venit din partea unui francizat 5 to Go, nu ne-am gandit noi la poziția aceea. Noi postaserăm doar online", a explicat Lucian Bădilă, cofondator 5 to Go, pentru StartupCafe.ro.
Te astepți la răspuns din partea Starbucks?
"Ne așteptăm la un raspuns și lumea așteaptă. Campania lor cred că a venit ca răspuns după OOH-ul nostru de pe Calea Victoriei cu <<More coffee, less bucks>>, prin care anunțam deschiderea unui 5 to Go lângă ei", spune antreprenorul.
Sincer, nu va simțiți puțin și intimidați de un brand atât de mare ca Starbucks?
"De ce să ne simțim intimidați într-o piață atât de dinamică? Nu suntem in ’99. Multă lume ne-a întrebat asta! Eu consider că o comunicare smart te poziționează foarte bine pe un anumit segment. Publicul a gustat acest RTM (real time marketing) și am reusit să-l facem viral în doar 3 ore", a menționat Lucian Bădilă.
E scump să faci repede meshuri de genul acesta, să ai viteză de reacție?
"Pentru noi nu a fost scump. După cum îți ziceam, nu lucrăm cu nici o agenție. Campania a durat doar o zi, nu s-a închiriat pe termen lung. Și o singură zi a fost mai mult decât suficient. Impact maxim cu buget minim, despre asta e vorba", explică cofondatorul 5 to Go.
Producătorul de jucării Lego a profitat de nunta regală de anul trecut și a dezvăluit un model miniatural al nunții prințului Harry și Meghan Markle, de la castelul Windsor, construit de o echipă de 11 producători de modele care au folosit aproape 60.000 de piese Lego.
După ce McDonald's a pierdut un proces în instanță împotriva unui lanț irlandez de fast-food, termenul care până atunci a fost o marcă înregistrată a companiei americane – "Big Mac" – poate fi folosit de orice firmă în Uniunea Europeană. Competitorul companiei – Burger King – a profitat de moment pentru a face câteva modificări asupra denumirilor din meniul său. Astfel, în meniul Burger King au apărut produse precum "The like a Big Mac, but actually big" (ca un Big Mac, dar chiar mare) sau "The kind of like a Big Mac, but juicier and tastier" (un fel de Big Mac, dar mai suculent și mai gustos).
Who doesn’t love a good old (and never ending) brand war? ???
The Not Big Mac’s by Burger King ?? #McDonalds pic.twitter.com/eu1qQ1AJoT— André L. Campino ⚡️ The MVP (@theMVPmanifesto) 1 February 2019
Există și cazuri în care companiile își unesc forțele pentru a-și crește popularitatea. Un exemplu a fost campania celor de la Mc Donald's și KFC de Ziua Marii Unirii din 2018 (an centenar). Cele două mari brand-uri de fast-food au decis să se unească și ele, de 1 Decembrie, și au postat, pe paginile oficiale de Facebook două imagini în care ”laudă” câte un produs emblemantic al concurenței.