Ai probleme cu promovarea magazinului online? Uite ce trebuie să faci ca afacerea ta să fie în căutările Google - Marketing - StartupCafe.ro
Luminita Pirvu

Ai probleme cu promovarea magazinului online? Uite ce trebuie să faci ca afacerea ta să fie în căutările Google

Thumbnail

În online succesul afacerii depinde de felul în care reușești să atragi și să convingi cât mai mulți potențiali clienti, pe care trebuie să-i transformi apoi în cumpărători fideli. Datorită bugetelor reduse mulți proprietari de site-uri apelează la prieteni sau cunoștiințe când vine vorba de optimizarea magazinului online. Rezultatele sunt de cele mai multe ori dăunătoare pentru întreaga afacere. 

Când vine vorba de optimizarea unui magazin online există multe aspecte care trebuie luate în calcul să care țin atât de site în sine, cât de mare este acesta, cum arată conținutul acestuia, cum sunt categorisite produsele, etc. În același timp majoritatea proprietarilor de magazine online aflați la început de drum nu știu când este nevoie de o campanie SEO, ce presupune aceasta și care sunt costurile. 

Mihai Vînătoru, specialist SEO și fondator DWF răspunde la toate aceste întrebări într-un interviu acordat StartupCafe.ro.

StartupCafe.ro: Ce înseamnă SEO pentru magazinele online? Cum se stabilesc obiectivele într-o campanie SEO pentru un magazin mic-mijlociu?

Mihai Vînătoru: Prin SEO înțelegem ansamblul acțiunilor de optimizare, realizate atât la nivel tehnic cât și de conținut într-un site, cu scopul de a crește vizibilitatea acestuia în rezultatele organice, de tip non-brand, oferite de motorul de căutare. Pentru un magazin online, într-o piață destul de concurențială, cum este România, este vitală obținerea unei astfel de vizibilități, în condițiile în care o pondere din ce în ce mai mare de potențiali clienți folosesc Google pentru luarea deciziei de achiziție. Bineînțeles, în online exista numeroase moduri plătite prin care un magazin online își poate atrage vizitatorii pe site, însă pe termen lung acestea devin destul de costisitoare, cu un puternic impact negativ în profitul companiei. 

Pentru stabilirea obiectivelor într-o campanie SEO, este necesară în primul rând o analiză de piață, atât pentru a identifica potențialul existent (volume de căutari pentru cuvintele cheie relevante), dar și nivelul la care au ajuns principalii competitori. Aceste două elemente, dublate de înțelegerea punctului de plecare (vizibilitatea prezentă a magazinului în rezultatele Google), ne ajută să setăm un obiectiv de creștere realist, atât pentru primul an de campanie, cât și pentru anul al doilea (în condițiile continuării sau sistării eforturilor de SEO).

StartupCafe.ro: Pentru un magazin online mic sau mediu este suficientă indexarea URL-urilor sau trebuie lucrat la întreaga structură a sitelui?

Mihai Vînătoru: Pentru a răspunde la această întrebare, este necesară setarea unui context cu privire la modul de funcționare al Google. Pentru ca o pagină (un URL) să ajungă pe o poziție cât mai bună în rezultatele de căutare (ranking) sunt necesare două etape premergătoare: crawling și indexing. În etapa de crawling, Googlebot are misiunea de a identifica paginile site-ului, pentru etapa următoare, de indexare. Dacă, din motive tehnice, Googlebot nu poate identifica paginile importante din site, ele nu au nici o șansă de ranking. 

În a doua fază, Google indexează conținutul găsit pe aceste pagini, încearcă să-l înțeleagă și să-l clasifice pentru o accesare ulterioară de către algoritmul de ranking. Acesta din urmă este responsabil pentru calcularea relevanței conținutului din respectivul URL, pentru fiecare query rulat în Google. Structura site-ului este un element extrem de important în această schemă logică, putând de multe ori ascunde probleme de crawling, dar și oportunități de a trimite către Google semnale relevante în algoritmul de ranking. 

StartupCafe.ro: Ce presupune și ce elemente include o campanie SEO?

Mihai Vînătoru: O companie SEO presupune în primul rând o strategie coerentă de optimizare, bazată pe obiective de business. Pe termen scurt, SEO nu este un canal de promovare ieftin, astfel încât este vitală direcționarea efortului către zonele cu cel mai bun potențial de creștere, dar care au și premisele unui impact pozitiv cât mai bun asupra cifrelor financiare ale companiei. 

În mod curent, o campanie SEO include activități pe zona de Tehnic SEO (optimizare on-page și off-page), redactare conținut optimizat sau adaptare conținut existent în site, precum și link building. În plus, în cadrul DWF punem un foarte mare accent pe partea de monitorizare și de analiză a datelor, pentru a putea corela acțiunile realizate în cadrul campaniei, cu rezultatele obținute. 

Aceste elemente sunt ponderate diferit pe parcursul unei campanii SEO, în funcție de prioritățile identificate, dar și de modul în care site-ul răspunde la acțiunile realizate. O strategie SEO coerentă trebuie să țină cont de toate aceste elemente, însă modul lor de utilizare este foarte personalizat.

StartupCafe.ro: Care sunt costurile estimative pentru o campanie SEO ? Cum se stabilește prețul?

Mihai Vînătoru: Costul unei campanii SEO este în primul rând unul ce ține de timpul alocat acelui proiect. Practic, într-o campanie SEO este nevoie de mai multe tipuri de expertiză (tehnic SEO, content writing, analiză date, project management), care vine cu costuri diferite. Astfel, rezultă un buget direct proporțional cu costul forței de muncă (mai mare, atunci când discutăm de profesioniști) și numărul de ore alocate în campanie. 

În al doilea rând, există costul presupus de dezvoltarea profilului de linkuri (research, redactare conținut relevant, contact publicații etc.). Aceste două componente majore sunt apoi corelate cu gradul de dificultate al campaniei, gradul de implicare al beneficiarului și o serie de alți factori, ce contribuie la stabilirea unui buget. 

StartupCafe.ro: Ce trebuie să știe un magazin online despre campaniile SEO făcute de neprofesioniști?

Mihai Vînătoru: O campanie SEO incorect implementată va genera nu doar o pierdere financiară imediată (bugetul și timpul alocate acestei activități) ci poate avea un impact negativ deosebit de mare asupra întregului business. Atunci când nu sunt monitorizați KPI potriviți, când nu există transparență cu privire la acțiunile realizate, sau pur și simplu când cei care lucrează nu dispun de suficientă experiență, pot apărea situații neconforme cu recomandările Google pentru proprietarii de site-ului, caz în care vizibilitatea magazinului online în rezultatele Google devine un element extrem de vulnerabil. 

StartupCafe.ro: Ce înseamnă conținut duplicat și care sunt riscurile la care se expun magazinele?

Mihai Vînătoru: Simplu spus, conținutul duplicat apare atunci când site-ul afișează același conținut sau un conținut foarte similar pe mai multe URL-uri diferite. Acest lucru se poate întâmpla din motive tehnice (destul de ușor de identificat și corectat, cu instrumentele și expertiza potrivită) sau din motive ce țin de redactarea efectivă a respectivelor materiale. 

De exemplu, într-un magazin online, pagini de calitate slabă pot fi: pagini cu produse slab documentate ori cu descrieri ample preluate de pe alte site-uri; versiuni de pagini optimizate pentru imprimare, fără o canonicalizare corectă; pagini de categorii sau subcategorii fără produse în ele; pagini de filtre fără conținut, indexabile în google; pagini cu rezultatele de căutare din interiorul site-ului etc.

Riscul la care se expune un magazin online este de obicei acela de a-și vedea munca ignorată de motorul de căutare, care nu mai poate identifica în site conținutul relevant sau concluzionează că respectivul site nu poate aduce în realitate un plus de relevanță.

StartupCafe.ro: Când trebuie să înceapă un magazin online SEO? 

Mihai Vînătoru: Aici răspunsul merită nuanțat puțin. Există în primul rând o distincție în funcție de tipul de magazin online (ce produse comercializează). Noi considerăm că pentru magazinele online aflate la început de drum, cu focus pe o gamă de produse fără o piață deja formată, SEO nu este neapărat o prioritate. Mai importantă este validarea business-ului, care se poate face rapid prin atragerea de trafic plătit în site (Google & Facebook Ads). 

Dacă discutăm însă de un magazin online aflat pe o nișă clasică (ex: fashion, jucării, mobilă etc), atunci recomandarea este pentru a începe o campanie SEO cât mai devreme, însă doar atunci când cash-flow-ul companiei permite acest lucru. Fiind o investiție pe termen lung, o campanie SEO nu se auto-susține de cele mai multe ori din propriul aport la încasările companiei, ci este necesară o perioadă mai lungă sau mai scurtă de timp până ce acest lucru se întâmplă. Este important ca persoana de marketing din cadrul magazinului să conștientizeze foarte bine aceste lucruri și să să ia o decizie corectă.

StartupCafe.ro: Cum evaluezi, verifici rezultatele campaniei SEO?

Mihai Vînătoru: Într-o campanie SEO modernă este din ce în ce mai dificil de monitorizat rezultatele, date fiind în primul rând limitările impuse de Google. Cu ajutorul tehnologiei însă acest lucru este posibil, motiv pentru care DWF investește aprox. 70,000 Euro pe an în software profesional pentru monitorizarea campaniilor SEO și a tuturor elementelor relevante pentru această activitate. 

Pe baza experienței acumulate în cele peste 120 campanii SEO active în acest moment, considerăm că cel mai relevant KPI într-o campanie SEO este scorul de vizibilitate al site-ului, pe un sample relevant de sintagme (cuvinte cheie) de tip non-brand. Un avantaj major al acestui indicator este faptul că nu este influențat de sezonalitate și de eforturile de PR ale magazinului (ex: reclamă TV). Detalii despre monitorizarea SEO pentru un magazin online, pe blogul DWF.

StartupCafe.ro: Cum arată site-urile, magazinele din Romania la capitolul optimizare ?

Mihai Vînătoru: Este foarte dificil de răspuns la această întrebare. Nu am realizat un studiu extins, pe un eșantion suficient de mare pentru a putea generaliza. Totuși, din observarea celor aprox. 400 de magazine online cu care am interacționat direct pe zona de SEO în ultimele 12 luni, pot spune că este evident un proces de maturizare a pieței cu privire la acest aspect. 

Majoritatea platformelor pe care sunt construite magazinele online îndeplinesc o bună parte din recomandările Google, iar soluțiile de tip SaaS din România sunt receptive la dezvoltările SEO propuse. Se trec însă cu vederea în continuare lucruri elementare, cu impact potențial semnificativ în creșterea vizibilității unui magazin online în rezultatele Google (ex: probleme de conținut duplicat, canonicalizare incorectă sau inconsistentă, structuri haotice de organizare internă a site-ului etc.).

StartupCafe.ro: Care sunt cele mai dese probleme întâlnite la magazinele online? Cu ce solicitari, cerințe vin?

Mihai Vînătoru: În principiu, oamenii nu au o listă punctuală de probleme SEO pe care dorescă să le rezolve, ci așteaptă de la agenție identificarea acestor oportunități și prioritizarea lor, atât din perspectiva impactului în business, cât și a dificultății de implementare. Este important însă ca un proprietar de magazin online să aibă un obiectiv de business, atunci când începe o campanie SEO. Recomand cu încredere ebook-ul SEO pentru eCommerce, disponibil gratuit pe blogul DWF. 

 

Parerea ta despre articol
Vizualizari
1286
Conţinut
Adauga comentariu

Atrage clienți noi

Google AdWords Express

Primești 200 de lei bonus pentru promovare online.