Ovidiu D. Popica

Cum îți promovezi afacerea și vânzările în vreme de criză. 9 recomandări de la un specialist PPC

Thumbnail

Cum se pot adapta afacerile mai ales cele cu prezență online în perioada crizei coronavirus? Cum pot fi mai aproape de clienți și ce mai pot face pentru reducerea impactului crizei asupra vânzărilor? Am stat de vorbă cu antreprenorul Dragoș Smeu, fondatorul agenției de promovare online Maveriks, partener certificat Google care a pregătit pentru antreprenori un set de recomandări.

De aproape o lună trăim niște vremuri foarte intense și provocarea cea mai mare pentru mediul de afaceri este adaptarea într-un termen foarte scurt la o nouă normalitate care pare să dureze destul de mult.

Lucrurile s-au schimbat foarte rapid; am încorporat în dicționarul nostru de zi cu zi termeni precum distanțare socială, ne-am mutat birourile în dormitor sau în living, ne-am anulat planurile de vacanță și nici că ne gândim să ne facem altele. Cel puțin pentru moment. 

Pentru moment lucrurile arată complet diferit față de acum o lună. Totul s-a schimbat, inclusiv promovarea afacerilor și a strategiei de comunicare.

 

 

Sunt trei tipuri de afaceri, afectate diferit: 

  • Afaceri cu focus în offline cărora actuala stare de urgență le-a închis porțile. Această categorie este cea mai afectată și, la nivel de comunicare, singurul lucru pe care îl pot face este să mențină comunicarea cu comunitatea deja construită;

  • Afaceri cu focus în offline care acum se adaptează la noi procese operaționale. Vorbim de:  

    • restaurante și cafenele care acum fac livrări la domiciliu (chiar dacă în trecut nu făcuseră asta deloc), 

    • lanțuri de magazine care aveau și un magazin online și acum eshop-ul a rămas singura sursă de venit; 

    • site-uri de servicii sau real estate care au trecut la procesarea lead-urilor de la o întâlnire față în față la discuții pe skype și tururi virtuale

  • Afaceri nativ digitale, gândite 100% online. Ele sunt poate cele mai câștigate dar, în acest context, cred că nu au folosit oportunitatea mediului online la maxim. Toate SaaS-urile (software as a service), platforme online, cursuri online sau magazine exclusiv online care aveau foarte bine puse la punct procesele de fulfillment și comunicare au acum momentul lor de glorie.

Avem clienți din toate cele trei categorii și din păcate pentru prima nu prea mai putem face nimic. 

Acest articol despre cum îți poți adapta strategia de promovare în online este dedicat ultimelor 2 categorii: 

  • afaceri care acum se adaptează la o comunicare cu clienții strict online și 
  • afaceri care erau deja 100% native digital și ar trebui să se urce pe acest val plin de oportunități pentru ele.

9 recomandări pentru calibrarea comunicării cu clienții, în criza Covid-19

Înainte să vorbim despre strategii de performance media pentru a vinde mai mult online am nouă recomandări pentru business-uri pentru calibrarea comunicării în digital din aceste zile. 

De ce nouă? Pentru că cea de a zecea e cât se poate de personalizabilă afacerii tale și va fi diferențiatorul tău, în aceste săptămâni. 

  1. Adaptează mesajele pe toate canalele de comunicare. Oprește sau modifică mesajele care aveau un call to action îndreptat spre vizita în magazin/showroom/stabilit o întâlnire

  2. Empatia este foarte importantă. Nu e despre tine zilele aceste, despre ofertele tale de primăvară, iepuraș sau cine știe ce alt context de care urma să te legi în calendarul tău de marketing ci este despre publicul tău țintă, despre tribul tău. Spune-le cum îi poți ajuta, cum produsele tale le face adaptarea la noul stil de viață mai ușoară

  3. Răspunde în comunicarea din social media sau în anunțurile ad-urilor tale noilor temeri ale utilizatorilor: depozitare și împachetare în condiții de maximă igienă, transport sigur până la ușa casei lor, plata online cu cardul etc.

  4. Termenul de livrare este și el un pilon principal de comunicare în această perioadă. Dacă poți livra într-un termen bun (o zi, 2 zile) scoate-l în evidență. Dacă acest context ți-a dat operaționalul peste cap comunică din nou acest lucru și utilizatorii vor înțelege. Doar nu ține ascuns faptul că nu poți livra; acceptă acest lucru, comunică-l și actualizează statusul atunci când poți lua iar comenzi.

  5. Comunică, în special, cu publicurile tale calde (adică cei care au interacționat cu tine pe conturile de social media, subscriberi de Youtube, abonații la newsletter și mai ales clienții tăi) doar cu observația că în trecut, înainte de pandemie, comunicai relativ constant cu aceste publicuri. Dacă după 3 ani ți-ai adus aminte de un client care a cumpărat ceva de la tine și vrei să îi trimiți un newsletter nu numai că nu e GDPR compliant dar e și deloc eficient și complet lipsit de etică.

  6. Construiește mesaje diferite între cele 2 segmente principale de public: cumpărător și beneficiar. Avem o populație de +65 ani vulnerabilă în fața acestei pandemii dar care nu prea este digitalizată. Sunt foarte mulți copii și nepoți care cumpără produse cu livrare direct la ușa părinților și bunicilor lor. Prin urmare adresează-te lor nu ca beneficiar ci din perspectiva intermediarului între siguranța familiei sale și mediul online.

  7. Oferă-le soluții la viața în izolare. Viața în continuare își urmează cursul. Din 20 martie ne sărbătorim berbecii… la distanță. Dar cu siguranță avem berbeci în cercul apropiat cărora vrem să le trimitem un cadou. Oferă împachetare gratuită, adăugarea unui mesaj de la mulți ani și alte gimmick-uri pe care poți să le adaptezi vieții în izolare

  8. Oferă-le soluția la plictiseală. Am văzut în primele 2 săptămâni multe imagini cu mâncare; am devenit dintr-un popor de șefi unul de chefi. Dar să faci mâncare în casă pentru următoarele 2 luni poate deveni plictisitor așa că utilizatorii vor vrea soluții noi la plictiseală. Sunt industrii industrii întregi care îi pot ajuta să treacă peste momentele de plictiseală: de la cărți și boardgames la fitness, desenat/hobby sau cursuri online.

  9. Adaptează și vizualurile. O poză cu un câmp nesfârșit de lavandă, o imagine din piața Universității plină de oameni și viață, orice imagine care este în exterior și nu este făcută în balcon este cam mult în aceste zile. Trimite podusele în siguranță, prin curier, fotografului cu care lucrezi și lasă-l pe el să facă un photoshooting indoor, într-un apartament. În modul acesta vei fi mai relevant și adaptat contextului

Acestea sunt cele 9 sfaturi de care să ții cont în comunicare. E bine să ții cont de ele, să le aplici dar importantă este expunerea și amplificarea mesajului. Aici intervin strategiile de promovare online.

Fiind o agenție specializată în performance media voi lăsa mai jos câteva recomandări (dar care nu le voi transforma în obligații, promit) pentru a crește numărul de vânzări/lead-uri pentru afacerea ta.

Alte nouă recomandări, pentru creșterea vânzărilor

  1. Buget nelimitat campaniilor de Google Ads Search. Știu, sună ciudat să mergi acum cu un buget nelimitat dar chiar dacă vine Apocalipsa vor fi utilizatori care în aceste zile vor căuta lucrurile pe care ei îi interesează. Dacă utilizatorii caută produse/servicii pe care tu le comercializezi atunci trebuie să fii prezent acolo

  2. Nu opri campaniile de Google Ads Display pe care le ai în cont; doar adaptează-le și elimină de la afișări pagini din Google Display Network în care se vorbește despre morți, victime, terapie intensivă, etc. 

  3. Mută centrul de greutate în Youtube. Dacă la TV în curând vei vedea și la Paprika TV informații despre COVID-19, pe Youtube ești stăpânul conținutului tău. Și foarte mulți utilizatori migrează de pe TV către Youtube pentru a-și lua puțin gândul de la contextul pe care îl trăim. Construiește conținut video și promovează-l mai accentuat în Youtube.

  4. Construiește feed-uri de produse contextuale, pe noile nevoi ale oamenilor. Poate vinzi produse cosmetice, de exemplu. Nu ar trebui să le scoți parfumurile acum în evidență ci mai degrabă produsele de îngrijire personală. Nu mai mergi până la Mega să îți cumperi gel de duș, dai o comandă online. Construiește aceste feed-uri pe noile categorii către care vezi că utilizatorii migrează natural.

  5. Retargetează utilizatorii cu mesaje specifice, contextuale. Cum spuneam mai sus, scoate în evidență mesajele despre igienă/transport la ușa ta/plata cu cardul

  6. Dezvoltă landing page-uri cu selecții de produse potrivite în acest context. Adaugă produsele pe care le vezi deja în back-end că se vând foarte bine. 

  7. Comunică pe Facebook către audiențele calde (fanii paginii, retargeting, audiența de abonați la newsletter) cu mesaje adaptate situației actuale

  8. Construiește content util pentru utilizatori. Încearcă să sădești nevoia, să le deschizi sinapsele și nu în ultimul rând să îți păstrezi optimismul în comunicare. Nu fi fatalist; ajută-i să treacă peste această etapă și promovează acest conținut către public nou, rece. Atât prin Google Ads Display, cât și Youtube Ads și Facebook Ads

  9. Analizează rezultatele din Google Analytics și adaptează mereu produsele pe care le promovezi, mesajele la care reacționează și bugetele de promovare în funcție de categoriile promovate. Mai mult ca niciodată, acum e momentul să nu mai rămâi ancorat în ‘așa se face’, ‘asta știu că funcționează’ și alte astfel de generalizări care sunt atât de luna februarie. 

Al zecelea sfat rămâne personalizat, în funcție de datele și contextul în care tu și afacerea ta vă aflați. 

Cel mai important lucru pe care aș vrea să vi-l transmit este că trăim vremuri foarte speciale cu care nu ne-am mai întâlnit: nici noi, mediul de afaceri,  nici consumatorul final. 

Dar, cu toții avem un obiectiv comun: inițial, supraviețuirea și, mai apoi, chiar evoluția. Putem evolua, putem crește în acest context foarte diferit, dacă ne adaptăm foarte repede.

Putem să ne schimbăm optica chiar și într-o lună și să ne axăm foarte mult pe un canal care era pentru mulți la categoria ‘nice to have’. Dacă îl ai, folosește-l. Dacă nu îl ai, vezi cum îl poți construi, profită de ecosistemul digital de agregatoare și platforme prin care poți supraviețui.

Important este să ne adaptăm cât de repede și să nu pierdem din vedere toate unghiurile unei crize: sunt multe pericole și vulnerabilități dar și foarte multe oportunități.
 

Stați în casă și îngrijiți-vă prezența în online. Acum!

 

Citește și:

Google lasă antreprenorii să-și marcheze afacerea ca “închisă temporar” în Search și Maps

Ce canale de trafic aduc cele mai multe vizite de pe internet, pentru conținut specializat

Serviciul Google Shopping ads, disponibil în România. Cum funcţionează

Parallax

Vizualizari
3306
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri