A.M.

Optimizare SEO Ce trebuie sa contina un site SEO-friendly

Imagine principala
OPTIMIZARE Ce trebuie sa contina un site SEO-friendly

Ai o afacere si ai nevoie de un site. Il faci singur sau angajezi un programator sau o agentie si, dupa ce esti gata, astepti sa vina clienti. Primul lucru pe care trebuie sa-l stii este ca site-ul trebuie optimizat pentru motoarele de cautare (SEO). Ce trebuie, asadar, sa contina un site SEO-friendly? Marius Lazarescu, managerul agentiei de marketing online Today’s, ce inglobeaza si un departament de optimizare, iti spune ce trebuie sa faci.


“Sa ai un site prietenos cu motoarele de cautare inseamna ca motorul de cautare sa nu intampine probleme in navigare, si, mai mult, sa ii fie facila experienta navigarii (si poate sa faca asta, dar, mai important, sa poata sa faca asta usor)”, spune Lazarescu, care nu ezita sa spuna unde pot aparea probleme.


Cum afli daca ai un site optimizat


De exemplu, cand blochezi accesul prin intermediul unui fisier (robots.txt) sau opresti indexarea prin clauze de tipul “noindex” ori prin folosirea unor tehnologii care nu se impaca bine cu “roboteii” motoarelor de cautare, precum Flash, dar si o serie de tehnologii bazate pe JavaScript. Erorile sunt insa usor de descoperit, iar Google, de exemplu, pune la dispozitie unelte in acest sens.


“Sunt si lucruri care, desi nu blocheaza navigarea, o fac greoaie – viteza mica de incarcare a site-ului nu e un motiv de blocare a paginii, dar, cu toate astea, te afecteaza negativ. Sau structura linkurilor interne, legaturile de la o pagina la alta – si acest criteriu conteaza in navigare. Iarasi, in Google Search Console gasesti detalii.”


Un site de prezentare nu are neaparat o structura ideala. Poti sa ai un site cu o singura pagina care sa vanda bine, si poti avea un site de tip “dictionar”, care nu are nicio structura, dar Google, in mod normal, navigheaza greu pe site-ul respectiv.


“Ei bine, chiar si cu aceste site-uri poti avea rezultate bune. Insa, la modul general, e bine sa ai un site cu o pagina principala in care prezinti ansamblul site-ului, o pagina ‘Despre’, apoi o minimum o pagina cu prezentarea serviciilor sau produselor, si o pagina de contact. Iarasi, poti avea o pagina cu termeni si conditii, cu link in partea de jos a site-ului.


Structura site-ului conteaza in primul rand pentru ca nu poti aparea in rezultatele de cautari fara sa ai ceva. Fara site, cu minimum o pagina, nu poti aparea deloc, la orice cautare. Fara site cu mai multe pagini nu poti aparea pentru mai multe cautari si tot asa. In principiu, e bine ca orice tip de intentie a vizitatorilor (exemplu – vreau sa aflu despre un produs; sau despre un serviciu; sau o metoda prin care sa fac un lucru) sa aiba o pagina corespondenta in site”, spune managerul Today’s.


Cat de important e designul


Dar, dincolo de acest criteriu, mai degraba de tip “Da/Nu” (am sau nu am pagina?), spune acesta, conteaza mai degraba cum vad altii site-ul tau, decat cum il prezinti tu.


“Iti dau vizitatorii link-uri de pe alte site-uri? Recomanda site-ul mai departe prietenilor? Au o experienta placuta cu el? Sunt multumiti de calitatea informatiilor? Ca o concluzie, da, e bine sa ai un site cu o structura a informatiei relevante, dar, strict pentru a aparea mai sus in cautari, ai nevoie mai degraba de ‘voturi externe’ decat de o prezentare reusita.”


Din acest punct de vedere, e important si designul site-ului, dar nu neaparat pentru motorul de cautare, cat mai ales pentru experienta utilizatorilor. Google poate vedea daca cineva se duce la google.ro, cauta un text, gaseste site-ul tau, da click, se uita, ceva nu ii place, si, ulterior, revine in Google, neplacut impresionat.


“Este posibil ca Google sa foloseasca si unele statistici din Google Chrome. Google nu doreste sa trimita vizitatorii catre un site care, din diferite motive, printre care si designul, nu este prietenos si atragator. De asemenea, designul conteaza si ceva mai direct prin faptul ca, pentru cautarile efectuate pe mobile, Google favorizeaza site-urile care arata bine pe aceste terminale (poti testa aici: Mobile-Friendly Test). Iarasi, tot un element de design este si gradul de incarcare cu reclame a paginii – o pagina stufoasa si plina de reclame este privita rau de Google. In fine, textele din site e bine sa aiba dimensiuni care sa permita lectura usoara”, adauga Marius Lazarescu.


 


Optimizarea textului – cuvinte-cheie


Un alt aspect important pentru o indexare mai rapida o constituie textul de prezentare si, mai ales, folosirea unor cuvinte-cheie relevante.


“Aici sunt niste subtilitati legate de abilitatea Google de a ‘intelege’ limba romana. Estimarea mea e ca Google traduce automat informatiile in limba engleza, si de acolo aplica niste algoritmi. Dar, in momentul traducerii, se pierd multe subtilitati specifice limbii. Pentru limba engleza, Google foarte probabil aplica niste algoritmi de tipul nivelului de usurinta al lecturii, verificare ortografica, dar si altii mai avansati, prin care incearca sa isi dea seama despre ce e vorba in pagina, fara folosirea unor cuvinte exacte (adica sa inteleaga ca un text despre regizori are legatura cu filmele si cinematografia si cat de puternica e legatura intre diferiti termeni).


Insa ma astept ca acesti algoritmi sa nu fie foarte eficienti cu nivelul actual al Google Translate pentru limba romana. Iarasi, acestea sunt elemente pe care Google le verifica direct. Indirect, conteaza mai mult daca vizitatorii sunt multumiti. Cat de relevanta e pagina ta pentru o cautare? Cat de multumiti sunt vizitatorii care ajung pe ea? Cauta ei si alte informatii sau, odata ajunsi pe site, se opresc acolo?”, explica Lazarescu.


Exista insa si multe discutii legate de optimizare folosind text ingrosat (bold), acesta fiind un subiect de discutie constant in anii trecuti. Specialistul considera insa ca acest tehnici nu mai sunt atat de relevante, in prezent, precum erau la inceputul anilor 2000. Astfel, daca te uiti pe site-urile de stiri romanesti, se abuzeaza de bold si italic.


“Daca iti enervezi vizitatorii, pierzi mult mai mult decat micul avantaj de SEO. Fa textele pentru vizitatori, si Google va fi, la randul lui, fericit. Google nu doreste sa trimita oamenii spre site-uri care produc iritare. OK, sa zicem totusi ca vrei sa evidentiezi ceva. E OK sa folosesti bold? Normal ca e OK, chiar ajuta la scanarea textului, si e o practica comuna pe Internet. Dar daca iti alegi 3 termeni si ii scrii cu bold la fiecare aparitie a lor in pagina, ceva e gresit”.


Cat conteaza link-urile de pe alte site-uri


Si pentru ca veni vorba de abuzuri, unul dintre cele mai frecvente, si un motiv pentru care, in ultimii ani, Google a penalizat site-urile, il reprezinta “cumpararea de link-uri”


Desi, spune Marius Lazarescu, link-urile sunt in continuare principalul criteriu care determina pozitionarea in motoarele de cautare si determina succesul unui site in Google, abordarea corecta, de cele mai multe ori, ar trebui sa implice content marketing.


“As evita cumpararea de link-uri. Din categoria ‘evident, asa nu’: inscrierea in directoare web, comentarii pe bloguri si forumuri, articole scrise pe diferite site-uri doar pentru link-uri. Sa ai o sectiune de tip blog, stiri / noutati, in care sa publici lucruri de calitate, si cu ajutorul careia sa creezi o comunitate e mai important. Apoi sa iei legatura cu oameni care pot redistribui continutul unor alte audiente, si sa te ajute cu promovarea. Un fel de PR. Iarasi, te pot ajuta guest blog posts, articolele publicate pe alte site-uri, atata timp cat acele site-uri sunt site-uri cu autoritate si comunitati in spate”.


Ce sa ceri unei agentii si in ce consta un audit al site-ului


Daca nu esti sigur ca site-ul este optimizat, te poti adresa unei agentii specializate. Insa inainte de a alege una, Marius Lazarescu spune ca pe el l-ar interesa, in primul rand, cat de multumiti au fost clientii anteriori, adresand intrebari pe criterii similare cu serviciile pe care ti le doresti tu.


“Daca agentia a facut link-building sau content marketing sau optimizare on-page, incearca sa afli gradul de satisfactie al clientilor anteriori. Daca intrebi agentia despre asta, e posibil sa iti dea o lista cu toti clientii lor multumiti. Incearca insa sa afli singur aceasta informatie, si sa afli si despre cei potential nemultumiti. Eu as alege aproape strict pe portofoliu. Daca ‘portofoliu’ inseamna ‘am un prieten care a lucrat cu ei si e multumit’, e in regula. Daca ‘portofoliu’ inseamna ‘a lucrat pentru nume mari, le-au pus pe site’, as cauta ceva mai profund de atat. As merge pe succesul anterior, mai putin decat nume si relatii persoane. In Romania, se merge in general pe incredere si recomandare personala, in alte tari – pe portofoliu si rezultate. Sugerez varianta a doua”, spune Lazarescu.


Daca ai gasit o agentie potrivita, primul pas este un audit al site-ului. Acesta se axeaza pe elementele tehnice ale site-ului (optimizarea on-page) si pe cum e vazut site-ul din exterior (link-uri, social media). Este, in fapt, o analiza amanuntita atat a codului si continutului, cat si a recomandarilor de pe alte site-uri. 


“Durata optimizarii in sine nu are un termen fix, exista site-uri deja optimizate bine si exista site-uri cu carente in acest sens. In functie de acesti termeni, poate dura intre 1-2 saptamani si 3 luni (vorbesc aici de situatii concrete; teoretic, poti face intr-o zi toata optimizarea, dar nu mi s-a intamplat decat daca am fost singura persoana implicata in proces, fara sa am nevoie de alti oameni din echipa). In medie, optimizarea efectiva si reauditarile ulterioare (s-a implementat corect?) dureaza 1-2 luni”, spune managerul Today’s.


Principalele reguli pe care ar trebui sa le respecte un site


Ce spune Marius Lazarescu:



  • In principiu, sa faci continut pe care, cand un vizitator il vede, sa spuna ‘asta e una din cele mai bine facute pagini pe tema asta pe care am vazut-o; as trimite informatia mai departe’. Elementele tehnice conteaza mai putin decat acest prim criteriu. OK, care sunt aceste elemente?

  • Site-ul sa poata fi navigat de motorul de cautare fara probleme

  • Sa se incarce rapid

  • Sa aiba o structura de linkuri care sa faciliteze navigarea motorului de cautare

  • Sa aiba un fisier tip sitemap.xml (pentru site-urile de peste 10 pagini)

  • Sa nu aiba foarte multe URL-uri (adresa care apare in browser) generate dinamic

  • Sa foloseasca atribute de tip ‘meta title’ pe pagini

  • Sa adauge ‘meta description’ (conteaza mai putin, totusi)


O lista cu specificatii tehnice: The Web Developer’s SEO Cheat Sheet 3.0.


“Majoritatea platformelor populare indeplinesc intr-o masura ridicata majoritatea elementelor din lista”, conchide acesta.


Agentia Today's se numara printre principalele agentii de incredere Google in Romania. Esti interesat sa lucrezi cu o agentie Google? Gaseste toti partenerii aici.
Parallax

Vizualizari
565
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu
poza de profil
Parere Nu m-as baza numai pe sfaturile domnului avand in vedere ca siteul domnului nu are titlu pe homepage... lol

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri