Raluca Abrihan
Numărul de utilizatori de internet și de cumpărători online din România este încă la un nivel care ne arată că piața nu este matură, dar creșterea este tot mai evidentă de la un an la altul. Cea mai mare parte a bugetelor de marketing online sunt îndreptate către Google și Facebook, dar Instagram și Youtube încep și ele să acapareze o felie importantă, arată o analiză a unei agenţii de marketing.
Conform raportului GPeC, piața de eCommerce din România a ajuns la 4,3 miliarde de euro la final de 2019, iar conform datelor IAB România piața de publicitate online a depășit 50 de milioane de euro.
Formatele video și animațiile capătă și ele teren, iar sfatul specialiștilor în domeniu este că cele mai performante sunt creațiile scurte, concise, care ies în evidență și pun punctul pe „i”. Tendința este din ce în ce mai mult de folosire a automatizărilor în digital marketing, iar agențiile și specialiștii își concentrează atenția înspre a învăța din ce în ce mai bine cum să se folosească de automatizări pentru a obține rezultate mai bune din campaniile lor, arată analiza MTH Digital.
Google, Facebook, Youtube și Instagram - principalele 4 canale către care se îndreaptă bugetele de marketing online
Cea mai mare parte a bugetelor se îndreaptă către Google Ads, dar felia ocupată de Facebook Ads este și ea în creștere de la un an la altul. Google a câștigat teren, tocmai pentru că Google Ads se îmbină foarte bine cu procesul activ de găsire a unui produs sau a unei informații, clientul se află deja într-un mod proactiv de căutare a produsului sau a respectivei informații, iar asta se observă și din faptul că rata medie de click pe Google Ads este de 3 ori mai ridicată decât rata medie de click pe Facebook Ads.
Dacă numărul de utilizatori Facebook din România este trecut de 10 milioane, Instagram abia acum a ajuns la 3,6 milioane de utilizatori români. Totuși, tendința este clar de creștere accelerată în cazul Instagram, ceea ce face ca și bugetele acordate Instagram Ads și influencer marketing prin Instagram să crească. “Dacă până acum, Facebook și Google Ads erau principalele canale de marketing online către care erau îndreptate bugetele de digital, Instagram Ads și Youtube Ads au început să prindă teren anul trecut odată cu creșterea numărului de utilizatori activi ai Instagram și Youtube”, observă Robert Dumitru - Digital Marketing Coordinator MTH Digital.
Dacă pe Facebook, split-ul între bărbați și femei este aproximativ egal, pe Instagram femeile sunt 55% din audiența din România, iar 75% din audiență are vârsta sub 35 de ani, conform datelor puse la dispoziție de Facebook Ad Manager. Prin urmare, brandurile care se adresează tinerilor și care vând produse din categoria fashion, beauty sau lifestyle, nu pot ignora Instagram.
Bugetele care se îndreaptă către canalele de marketing online variază foarte mult în funcție de nivelul de business. “Dacă un startup va investi undeva la aproximativ 500 de euro pe lună, business-urile de nivel mediu vor aloca un buget între 1000 și 10.000 de euro pe lună către canalele de marketing online în funcție de categoria de piață pe care activează. La polul opus, afacerile mature și, mai ales, business-urile cu ADN digital vor aloca bugete de câteva zeci de mii de EUR pe lună în digital marketing. ” ne explică Anca Toma - Head of Digital MTH Digital.
Bugetele de publicitate online se îndreaptă mai ales către device-uri mobile
Majoritar, utilizatorii din România folosesc internetul și chiar fac cumpărături online de pe device-uri mobile. Ca urmare, într-acolo se îndreaptă și cea mai mare parte a bugetelor de digital marketing. “Dacă ne uităm la magazinele online cu care lucrăm, putem spune că peste 80% dintre bugete sunt cheltuite targetând utilizatori care navighează de pe device-uri mobile”, completează Anca Toma.
Ca urmare, site-urile fiind din ce în ce mai aglomerate și concurența fiind din ce în ce mai mare, costurile cresc și ele. Cele mai bune rezultate sunt obținute de creațiile și campaniile de marketing concise, ușor de înțeles, care spun repede și scurt ce au de spus. “În digital marketing este important să vii mereu cu ceva nou și inovator pentru a atrage atenția. Dar la fel de important este ca această creativitate să se împletească cu mesajele directe, concise și ușor de înțeles. Clientul final nu are timp să înțeleagă un mesaj indirect sau transmis anevoios, iar lupta pentru atenția acestui client este din ce în ce mai acerbă. Ca urmare, războiul va fi câștigat de companiile care se concentrează pe simplitate.” ne explică Theodor Encescu, Graphic Design Coordinator MTH Digital.
Animațiile și video-urile prind din ce în ce mai mult teren
Deși cele mai bune rezultate din punct de vedere al ratei de click sunt încă obținute de obicei de formatele statice care au un mesaj “catchy” și ușor de înțeles, formatele interactive capătă tot mai mult teren în lupta pentru atenția clientului.
Automatizările nu vor mai putea fi ocolite în campaniile de digital marketing în 2020
Tendința Google, Facebook, Youtube și Instagram este de a incorpora din ce în ce mai mult machine learning și inteligență artificială în partea de setare a campaniilor. Automatizările pot fi folosite atât în zona de targetare eficientă a audienței, cât și în zona de licitație și creație a campaniilor. Spre exemplu, algoritmii ne pot spune în ce momente ale zilei și în ce contexte, pe ce site-uri ar fi mai bine să servim o anumită reclamă unui client, dar și care client ar putea fi mai dispus să dea click pe bannerul nostru.
“Putem inclusiv să facem un test și să urcăm 2 reclame - una roșie și una verde. Știind date despre audiența noastră, algoritmul poate decide să servească reclama verde unui vizitator și reclama roșie altui vizitator. Agențiile și specialiștii din digital marketing sunt ajutate acum de inteligența artificială incorporată de Google, Facebook, Youtube și Instagram Ads să eficientizeze modul în care targetează și creează campaniile, scutind timp și optimizând mai bine bugetele clienților pentru a obține rezultate eficiente. Părerea mea este că nu ar trebui să ne ferim de tehnologie, ci să învățăm să o folosim pentru a crește eficiența campaniilor create” ne explică Robert Dumitru.