Raluca Abrihan

VIDEO Specialist Google: Afacerile româneşti trebuie să fie şi în online. Ce alegi - site pentru mobil sau aplicaţie

Thumbnail

În cazul în care îţi pui întrebarea dacă trebuie să investeşti în prezenţa online a afacerii sau dacă merită să mai bagi bani ca afacerea ta să se vadă bine şi pe mobil, răspunsul este simplu: analizează-ţi propriul comportament. Cât timp îţi petreci căutând produse şi servicii online şi cât de des faci asta folosind smartphone-ul? Lars Bognar, Mobile Specialist la Google, a explicat pentru StartupCafe cum alegi între un site optimizat pentru mobil şi o aplicaţie mobilă şi ce instrumente te ajută să implementezi cele mai bune funcţionalităţi pentru un site şi cum îi creşti viteza.

Cercetările realizate de Google arată că utilizatorii români nu sunt cu nimic diferiţi faţa de utilizatorii de la nivel global, folosesc la fel de mult internetul şi la fel de des dipsozitivele mobile. Drept urmare, afacerile româneşti trebuie să fie prezente şi în online dacă vor să ajungă la clienţi – explică specialistul Google.

Vezi în interviu:

  • Cum se comportă utilizatorii români
  • Cum alegi între un website pentru mobile sau o aplicaţie nativă
  • Ce este important pentru un site sau o aplicatie – viteza de incarcare, nevoie utilizatorilor de interacţiune
  • Ce instrumente foloseşti pentru îmbunătăţirea site-ului sau a aplicaţiei: PWA - Progressive Web Apps, AMP - Accelerated Mobile Pages. Plus câteva tool-uluri prin care poţi să măsori viteza site-ului

StartupCafe: Cât de importante sunt tehnologia şi online-ul pentru afacerile româneşti? De ce trebuie startup-urile să fie prezente în online?

Lars Bognar: În ziua de azi, pentru a putea fi descoperit primul pas este să ai o prezenţă online. Am observat că utilizatorii români nu sunt cu nimic diferiţi faţă de orie alţi utilizatori din afara României. Ca exemplu, există un studiu pe care îl coordonăm anual, unde îi întrebăm pe români cât de des sunt online, care este comportamentul lor online? Şi ca să vă dau un expemplu din 2017, românii sunt la fel de des prezenţi în online ca oricare alţi utilizatori la nivel global, iar rezultatul în acest caz, cred că 85% intră online, pe zi, iar la nivel global 86%, deci este vorba de un singur procent diferenţă. Dprept urmare, din această perspectivă este la fel de important pentru startup-urile româneşti şi pentru afacerile româneşti să fie online, la ca pentru orice altă afacere din afara României.

StartupCafe: După ce afacerea este online, cât de important este să fie si pe dispozitivele mobile?

Lars Bognar: Observă propriul comportament, propriul comportament online. Să ne uităm în special la tinerele generaţii, care atunci când se gândesc la online, se gândesc întâi la mobile. Primul lucru pe care îl faci dimineaţa este să îţi verifici telefonul şi acelaşi lucru se întâmplă şi înainte să te duci la culcare, cel mai probabil, îţi verifici telefonul mobil. Nu te duci la calculator pentru a intra pe un site, înainte de toate te uiţi pe mobil.

În studiul despre care discutam mai devreme, de-a lungul anilor a fost pusă întrebarea dacă intri online, de câte ori intri online prin intermediul unui dispozitiv mobil sau versus un calculator. Iar în 2017, românii, pentru prima dată, au declarat că intră mai des online pe un dispozitiv mobil decât pe calculator. Această dezvoltare nu este una nouă. Statele Unite au un exemplu – la Google am observat în datele noastre de căutare că în 2015 erau mai multe căutări pe mobile decât pe desktop şi se pare că în România, azi, este acelasi comportament.

Un alt rezultat, referitor la aceste statistici, per total, în Google, pe YouTube ştim că 70% din timpul de vizionare pe YouTube vine de pe dispozitivele mobile. Este încă o dovadă că românii, la fel ca ceilalţi utilizatori la nivel global sunt utilizatori care apelează întâi la mobile.

StartupCafe: Ce să aleagă un startup după ce este online: o aplicaţie mobile sau un site optimizat pentru mobil?

Lars Bognar: Nu este prea uşor să alegi între cele două. Dar ceea ce aş recomanda eu este să te uiţi la context – ce fel de site sau prezenţă online ai şi apoi să vezi de ce funcţionalităţi ai nevoie. În mod normal, prezenţa în online care are nevoie de multă interacţiune se uită de obicei la aplicaţii ca la o soluţie care vine cu multe funcţionalităţi ce le permit utilizatorilor să interacţioneze cu un produs sau un serviciu. Să luăm exemplul unui retailer, unde poţi să îşi salvezi anumite produse, să ai un coş de cumpărături, poate vrei să verifici ceva chiar şi atunci când eşti offline, să te joci cu produsele sau serviciile oferite. Site-urile web sunt folosite mai degrabă pentru a putea afla lucruri. Pe site-uri oricine poate naviga fără niciun cost, nu e nevoie să descarce ceva pentru a avea acces la el, aşa că este mai uşor accesibil pentru utilizatori pentru că nu exită acel pas intermediar de a descărca şi abia apoi să poţi să ajungi pe un site. Încă o dată, uitându-ne în urmă, site-urile sunt mai bune când vine vorba de accesibilitate versus aplicaţiile sunt mai bune când vine vorba de interacţiune, să-i faci pe utilizatori să interacţioneze mai mult cu produsele.

Am menţionat că acesta este cazul dacă ne uităm în trecut, dar azi, această diferenţă nu mai este valabilă pentru că tehnologiile de aplicaţii mobile au evoluat atât de mult încât chiar şi pe un site mobil poţi să adaugi nenumărate funcţionalităţi şi de asemena funcţionalităţi precum cele ale aplicaţiilor, precum funcţia de offline, de push notification, să adaugi un shortcut către pagina principală, toate acestea erau mai degrabă funcţionalităţi pentru aplicaţii, dar azi pot fi adăugate şi unui site web. Aşa că, linia dintre aplicaţie şi site web este din ce în ce mai subţire.

Asta ar putea însemna că este şi mai dificil să faci o alegere atâta vreme cât diferenţa dintre cele două nu mai este atât de clară. Dar, ce le-aş spune startup-urilor care se întreabă ce platformă să aleagă, ar fi să se gândească unde sunt utilizatorii lor, dacă ar vrea să încerce amândouă variantele sau pentru început doar una dintre ele şi, de asemenea, să se documenteze asupra capabilităţilor tehnologiei de azi. Pentru că am ajus foarte departe cu posibilităţile pe care ni le oferă tehnologia pentru site-urile mobile, de care foarte mulţi nu ştiu.

StartupCafe: Care sunt principalele trenduri pentru zona de mobile?

Lars Bognar: Dacă tot am vorbit despre aceste funcţionalităţi disponibile pentru site-urile mobile, tehnologiile care permit aceste funcţionalităţi se numesc PWA - Progressive Web Apps. Şi cu siguranţă acesta este un trend care prinde viteză. Aceste produse sunt disponibile la nivel global şi este clar că îmbunătăţesc rata de interacţiune a utilizatorilor care intra pe site-uri.

O altă tehnologie pe care o vedem des şi pe care Google o sprijină este Accelerated Mobile Pages - AMP, este o tehnogologie disponibilă în ultimii doi ani, este un proiect open source care permite site-urilor să fie cu adevărat rapide. Asigură un plan în ceea ce priveşte alegerea tipului de HTML, Java Script, CSS să foloseşti şi mai dă siguranţa că orice ai folosi va fi extrem de rapid. Drept urmare, atunci când utilizatorii dau click pe un site spre exemplu din rezultatele căutărilor pe Google vei avea impresia că se încarcă instant. Acesta este iarăşi o tehnologie care vedem că a căpătat o mare amploare pentru că utilizatorii mobile sunt nerăbdatori, vor să ajungă rapid la ceea ce caută şi trebuie rezolvată această nevoie a lor.

Imapactul financiar al AMP pentru eCommerce

Pe scurt, viteza este foarte importantă, dar la fel de importante sunt si funcţionalităţile ce oferă posibilitatea de intaracţiune a utilizatorilor cu un site, iar cele două tehnologii AMP şi PWA sunt două solţii pentru cele două nevoi sau provocări.

StartupCafe: Care râman provocările acesto tehnolgii şi a zonei de mobile?

Lars Bognar: Cred că provocările sunt: în primul rând există această complexitate, sunt foarte multe soluţii dintre care să aleg şi e nevoie de un timp pentru a înţelege care dintre aceste soluţii sunt compatibile cu infrasctructura IT pe care o am. O altă provocare ţine de conştientizare. Multe dintre compaiile de tehnologie îşi promovează agresiv soluţiile şi nu poţi să cunoşti toate aceste soluţii disponibile în piaţă. Iar apoi mai văd cel puţin încă o provocare majoră, companiile nu înţeleg pe deplin ce înseamnă valoarea adăugată, ce pot primi în schimbul investiţiilor în tehnologie, fie că vorbim de un site sau de o palicaţie.

Cum măsori viteza site-ului şi câteve instrumente care te ajută să faci asta

Parallax

Vizualizari
1437
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu
poza de profil
Sylva
Carmen
PWA - Progressive Web Apps sa fim seriosi, poate totul e frumos in Chrome dar in Safari e alta poveste si dezamagire (noile update-uri sunt in stilul Microsoft, fiecare implenteaza cum vrea si ce vrea). Ideea este foarte buna dar sa nu exageram sa o prezentam ca o solutie universala. Am vazut cum vin clienti care au auzit de PWA si vad cum scad costurile si viteza de implentare ca asa le povesteste Google, dupa care descopera ca Safari si IE si versiunile lor cam nu prea stiu PWA.

- Ultimele știri -

 

  Ultimele știri