Raluca Abrihan

Country Manager Google România: Peste jumătate din firmele româneşti nu au site. Cum stăm la capitolul digitalizare şi export

Thumbnail

România se află în coada clasamentului în rândul statelor Uniunii Europene în materie de digitalizare şi export când vine vorba de firmele mici şi mijlocii. "Majoritate firmelor româneşti consideră că după ce au folosit instrumentele online pentru export şi-au deschis o lume noua şi că văd altfel oportunitatea de a face afaceri", spune Elisabeta Moraru, Country Manager Google România. Doar că mai bine de jumătate dintre acestea nu sunt prezente în online.

Un raport lansat recent de Google România şi Public First arată că utilizarea serviciilor și produselor Google aduce companiilor din România afaceri anuale de 4,3 miliarde lei.

Această cifră se bazează în cea mai mare parte pe beneficiile generate de utilizarea Google Search și Google Ads. În ultimii cinci ani, activitatea economică sprijinită de Google Search și Google Ads a crescut mai mult decât dublu în termeni nominali, se adaugă în raport.

Pentru fiecare utilizator de internet din România, valoarea medie aferentă utilizării produselor Google Search, Maps și YouTube este estimată la 130 de lei pe lună. Suma a fost calculată folosind estimări privind timpul economisit, facilitarea accesului la informații, conexiunile create, precum și date din sondaje privind suma minimă cu care consumatorii cred că ar trebui să fie despăgubiți dacă ar pierde accesul la fiecare dintre produse. Utilizarea produselor Search și Maps înseamnă și economie de timp pentru oameni. Potrivit studiului, românii economisesc cel puțin 23 de ore anual folosind Google Search și 3 ore pe an prin Google Maps.

Google Search este folosit de oameni de toate vârstele pentru a învăța lucruri noi. Majoritatea românilor, indiferent de vârstă, folosesc Search pentru a găsi informații. Potrivit raportului Public First, 93% dintre utilizatorii de Google Search caută pe Google informații despre un anumit subiect cel puțin odată pe lună. 59% dintre utilizatorii de Google Search de peste 65 de ani spun că îl folosesc în mod regulat pentru a învăța lucruri noi.  
8 lei câștig pentru 1 leu investit în Google Ads.

Pentru companiile din România, utilizarea produselor și serviciile Google este văzută ca un sprijin pentru dezvoltare și inovare. Căutarea online reprezintă acum modalitatea cea mai importantă prin care clienții ajung la companii, se arată în concluziile studiului. Potrivit calculelor estimative ale Public First pentru România,  în medie, fiecare leu cheltuit în Google Ads generează companiilor câștiguri de 8 lei.

Pentru angajați, utilizarea de  produse precum G Suite sau Search duce la creșterea productivității, deprinderea de noi competențe și îi ajută în dezvoltarea carierei. Estimările Public First privind beneficiile obținute de firmele din România din economia de timp și creșterea productivității, generate de utilizarea Google Search and G Suite, se ridică la cel puțin 14 miliarde anual. În ceea ce privește cariera, 74% dintre utilizatorii de Search din România cu vârsta între 18-24 ani spun că folosesc Google pentru a găsi un loc de muncă, iar 63% îl folosesc pentru a găsi sfaturi cu privire la CV-ul lor.

Interviu cu Elisabeta Moraru, Country Manager Google România:

Cum a evoluat mediul de afaceri românesc din punct de vedere al digitalizării?

Pornim de la o bază foarte mică, drept urmare fiecare punct crescut este un pas foarte important. Cel mai relevant răspuns îl regăsim în zona de competenţe digitale. În ultimii doi ani, am întâlnit în trainningurile şi sesiunile de mentorat pe care le organizăm  peste 110.000 de studenţi şi antreprenori şi peste 10.000 de companii, care după pregătirile şi întâlnirele din cadrul Atelierelor Digitale au descoperit că pot găsi clienţi online, că pot fi găsiţi pe hartă mai uşor şi, probabil cel mai important, au descoperit exportul.

Cum a apărut şi cum funcţionează proiectul Google Export?

Totul a pornit de la acel 2% - procent de companii din România care fac export, unul foarte mic în comparaţie cu media europeană. De aceea ne-am întrebat ce putem face să creştem acest procent. Anul acesta am început un turneu în  ţară, am organizat 6 workshop-uri pe care le-am făcut în şase oraşe, unde ne-am întalnit în 150 de companii, cărora le-am prezentat instrumente online, majoritatea gratuite, pentru că vrem să găsească facilitatea mai întai, iar apoi să descopere care sunt produsele mai avansate, care eventual implică şi investiţiile din partea lor. Pentru anul viitor ne dorim să creştem şi mai mult această colaborare cu asociaţii sau camerele de comerţ sau cu alţi parteneri pe care-i putem identifica, astfel încât să ajungem la cât mai multe companii, cărora să le oferim informaţiile despre opţiunile pe care le au.

Ce feedback au antreprenorii în urma acestr întâlniri?

Conform studiului lansat astăzi, înţelegem că 80% din companiile intervievate consideră că după ce au folosit instrumentele online pentru export şi-au deschis o lume noua şi că văd altfel oportunitatea de a face afaceri. Cred că acesta este primul şi cel mai important lucru.
Un alt element important, oamenii nu ştiu ce nu ştiu. Faptul că ne oferim disponibilitatea şi facem toate aceste demersuri gratuit pentru companii a arătat o racţie pozitivă şi interes şi regăsirea curiozităţii, pentru că uneori ne izbim de prea multe lucruri şi credem că nu se poate, dar se poate.

Alte provocări majore pentru firme, în 2020?

50% din companiile din România nu au site, de exemplu. Prezenţa online este foarte importantă. Un număr foarte mare de firme nu se regăseşte pe hartă, iar noi vedem că foarte mulţi oameni folosesc aceste instrumente pentru a descoperi de unde să achiziţioneze produse sau servicii. Un prim demers cu impact foarte puternic este tocmai acesta, să arătăm toate aceste instrumente companiilor şi să schimbăm procentajul.

 

Ascultă și versiunea audio a interviului cu Elisabeta Moraru, Country Manager Google România: 

Parallax

Vizualizari
2398
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri