GDPR-ul a pus frână email marketing-ului

În mod tradițional, ultimele două luni din an sunt foarte intense în ceea ce privește campaniile de email marketing. În 2018, clasamentul celor mai active luni a fost dat peste cap de noua legislație europeană privind colectarea și prelucrarea datelor personale, cunoscută drept GDPR – arată o analiză White Image.

Potrivit White Image, agenție de email marketing din România, trimestrul al patrulea al anului trecut, deși a fost marcat de evenimente speciale, precum Black Friday și întregul sezon de cumpărături de iarnă, a fost sub primul trimestru ca volum de email-uri trimise, pe fondul introducerii legislației GDPR.

Potrivit statisticilor companiei, în trimestrul IV din 2018, clienții White Image au transmis aproape 240 de milioane de email-uri clienților din bazele lor de date, în timp ce în primul trimestru volumul total a fost de peste 300 de milioane de email-uri.

”Efectele GDPR au fost resimțite din plin în ultimul trimestru al anului trecut. Față de anul trecut, volumul email-urilor trimise prin platforma White Image în trimestrul IV a fost în scădere de aproximativ 7%, cauzată pe de o parte de reducerea bazelor de date și pe de altă parte de o reducere a comunicării față de alți ani a campaniilor specifice sărbătorilor de iarnă. Nu foarte mulți marketeri preferă să mai trimită felicitări electronice în această perioadă. Sub 5% din volum de email-uri trimise în decembrie a fost reprezentat de felicitări”, explică Andrei Georgescu, fondatorul White Image.

Și clasamentul lunilor a suferit modificări în 2018. Cum companiile au fost nevoite să-și informeze clienții în legătură cu GDPR, începutul de an a fost foarte agitat, luna martie fiind cea mai solicitantă. Potrivit datelor White Image, Top 5 al lunilor în funcție de volumul de email-uri trimise în 2018 este alcătuit, în ordine descrescătoare, din lunile: martie, mai, februarie, noiembrie și ianuarie. Luna noiembrie se află pe locul patru datorită campaniilor intense derulate de retaileri de Black Friday. Luna decembrie din 2018 a fost abia pe locul 8, ca volum de trimiteri.

Retailul generează cele mai mari volume, dar cele mai multe campanii vin din sectorul financiar

Potrivit fondatorului White Image, în ultimele două luni, retailul a fost cel mai activ din punct de vedere al volumelor de emailuri trimise, dar sectorul financiar a derulat cele mai mare număr de campanii.

”Dacă ne raportăm la numărul de email-uri trimise în această perioadă, retailul a fost cel mai activ, datorită și unei creșteri a frecvenței de comunicare. Dacă ne uităm, însă, la numărul de campanii trimise, de departe domeniul cel mai activ este cel financiar. Este domeniul în care o companie poate trimite zilnic peste 20 de campanii diferite către clienți săi – foarte segmentate însă – nu primește niciun client 2 emailuri într-o zi.

Depinde foarte mult și orientarea spre digital a fiecărui business. De exemplu, în domeniul financiar sunt companii care au digitalizat toată comunicarea și toate procesele de business și și-au actualizat bazele de date cu adrese de email și sunt companii care nu au adrese de email nici măcar pentru 10% dintre clienții lor”, explică Andrei Georgescu.

Fondatorul White Image explică și faptul că în orice domeniu situația este destul de dezechilibrată în ceea ce privește volumele. Sunt 1-2 companii în fiecare domeniu care au reușit să colecteze și să administreze baze de date foarte mari, de ordinul sutelor de mii, iar unele de chiar peste 1 milion de contacte, și restul care au volume foarte mici.

După ce în 2018 cifra de afaceri a companiei s-a situat în jurul a 600.000 de euro, în creștere cu 11% față de anul anterior, White Image și-a propus o creștere de două cifre și în 2019.

”Sunt ferm convins că putem ajunge la o creștere de aproximativ 10%. Ne bazăm previziunea pe faptul că la sfârșitul anului recent încheiat am început colaborarea cu mai mulți clienți din zona corporate și pentru că avem noi servicii care pot contribui la această creștere. Indiferent însă de situația cifrei de afaceri ne interesează însă rata profitului – pentru că suntem o agenție independentă care ne autofinanțăm”, conchide Andrei Georgescu, fondator White Image.