CE: Facebook sau alte rețele sociale trebuie să explice de ce elimină postări ale utilizatorilor
Claudiu Zamfir

CE: Facebook sau alte rețele sociale trebuie să explice de ce elimină postări ale utilizatorilor

Thumbnail

Comisia Europeană cere Facebook să-și recunoască obligația de a-și notifica utilizatorii înainte de a le îndepărta anumite postări, precum și să clarifice procedura prin care aceștia pot să conteste măsura rețelei de socializare, a anunțat joi CE.

Companiile care gestionează platforme de comunicare socială trebuie să facă mai mult pentru a se conforma solicitărilor de a respecta normele Uniunii Europene privind protecția consumatorilor, formulate de Comisia Europeană și de autoritățile pentru protecția consumatorilor din statele membre în martie 2017 - spune joi CE, într-un comunicat remis StartupCafe.ro.

Joi au fost publicate modificările agreate de rețelele sociale Facebook, Twitter și Google+ la clauzele de furnizare a serviciilor lor, pentru a le alinia la normele UE privind protecția consumatorilor.

Executivul UE spune că peste un sfert de miliard de consumatori din Uniune, care utilizează platforme de comunicare socială, vor beneficia deja de modificările realizate de cele 3 rețele sociale principale:

  • consumatorii din UE nu vor mai fi nevoiți să renunțe la drepturile lor obligatorii, cum ar fi dreptul de a se retrage dintr-o achiziție online,
  • utilizatorii vor putea să depună plângeri în Europa, ci nu în California,
  • platformele își vor asuma partea de responsabilitate care le revine față de consumatorii din UE, la fel ca furnizorii de servicii offline.

Comisia Europeană nu este însă mulțumită pe deplin cu modificările agreate de cei 3 mari operatori on-line, considerând că acestea „asigură numai într-o anumită măsură respectarea cerințelor prevăzute de legislația UE privind protecția consumatorilor”.

Comisarul european pentru justiție, consumatori și egalitate de gen a amenințat cu sancțiuni marile companii americane care operează rețelele sociale.

„Platformele de comunicare socială sunt utilizate pentru publicitate și în scopuri comerciale, prin urmare trebuie să respecte pe deplin normele privind protecția consumatorilor. Mă bucur că eforturile autorităților naționale de a asigura respectarea normelor UE menite să protejeze consumatorii dau rezultate, iar în prezent unele societăți sporesc siguranța platformelor lor pentru consumatori; cu toate acestea, este inacceptabil ca normele în cauză să nu fie încă pe deplin respectate și ca acest proces să dureze atât de mult. Acest lucru nu face decât să confirme faptul că avem nevoie de «noi avantaje pentru consumatori»: normele UE privind protecția consumatorilor ar trebui să fie respectate și, dacă aceste societăți nu se conformează, ele ar trebui să fie sancționate”, a spus Věra Jourová.

Dintre cele 3 companii, Comisia Europeană este mai mulțumită de măsurile propuse de Google.

„În timp ce ultimele propuneri ale Google par a fi conforme cu solicitările formulate de autoritățile de protecție a consumatorilor, Facebook și, mai ales, Twitter au răspuns doar parțial chestiunilor importante legate de răspunderea lor și de modul în care utilizatorii sunt informați cu privire la eventuala eliminare a conținutului sau la rezilierea contractului” - spune CE în comunicatul oficial.

În comunicat și în broșura de prezentare a măsurilor convenite de marile rețele sociale, CE reține, printre altele, următoarele:

  • În ceea ce privește „procedura de notificare și de acțiune” utilizată de autoritățile de protecție a consumatorilor din statele UE pentru a raporta conținutul ilegal și a solicita eliminarea acestuia de pe rețelele sociale, Comisia de la Bruxelles crede că modificările aduse de unele companii sunt insuficiente.

„În timp ce Google+ a instituit un protocol și a prevăzut termene pentru tratarea cererilor, Facebook și Twitter doar au fost de acord să pună la dispoziție o adresă de e-mail specială pe care autoritățile naționale o pot utiliza pentru a notifica încălcările, fără să se angajeze că vor trata aceste cereri în anumite termene” - precizează CE.

  • De asemenea, autoritățile de protecție a consumatorului din UE au cerut companiilor social media să nu îndepărteze postări sau alt tip de conținut generat de utilizatori, cum ar fi fotografiile, fără să ofere o justificare clară și fără să dea utilizatorului posibilitatea de a contesta măsura eliminării postării.

Facebook a fost de acord să clarifice motivele care pot duce la eliminarea conținutului generat de utilizator. Totuși, Facebook mai trebuie în continuare să-și recunoască obligația de a notifica în prealabil utilizatorul căruia îi îndepărtează conținutul. În plus, Facebook trebuie să clarifice procedura de contestare.

La rândul său, Twitter a fost de acord să prevadă o procedură de contestare a eliminării conținutului utilizatorilor. La fel ca Facebook, și Twitter trebuie în continuare să-și recunoască obligația de a notifica în prealabil utilizatorul căruia îi îndepărtează conținutul. De asemenea, Twitter trebuie să elimine orice prevedere din termenii și condițiile sale de utilizare prin care își conferă puteri nelimitate de a elimina conținutul generat de utilizatori.

În schimb, Comisia reține că Google+ a agreat toate cele 3 cerințe legate de user generated content: clarificarea motivelor pentru eliminarea unei postări, obligația de notificare prealabilă a utilizatorului, instituirea unei proceduri de contestare a măsuri de eliminare a conținutului.

  •  O altă preocupare a CE este legată de conținutul sponsorizat. Aici, Facebook a fost de acord să elimine prevederea din termenii și condițiile sale de utilizare prin care platforma social media era exonerată de obligația de a identifica postările sponsorizate și comunicarea comercială. La acest capitol nu au fost găsite probleme la Twitter și Google+.

Cerințele CE față de rețelele sociale au apărut „ca urmare a numărului mare de plângeri din partea consumatorilor, care au fost ținta unor fraude sau înșelătorii atunci când au utilizat aceste site-uri și, de asemenea, au fost supuși unor clauze de furnizare a serviciilor care nu respectă legislația UE privind protecția consumatorilor”.

Astfel în martie 2016 a fost lansată o acțiune de asigurare a respectării legislației.

Potrivit CE, de atunci, operatorii de platforme de comunicare socială au fost de acord, în mod specific, să modifice:

  • clauzele de furnizare a serviciilor care limitează sau exclud complet răspunderea rețelelor de comunicare socială în legătură cu prestarea serviciilor;
  • clauzele care le impun consumatorilor să renunțe la drepturile obligatorii în UE, cum ar fi dreptul de a se retrage dintr-o achiziție online;
  • clauzele care privează consumatorii de dreptul lor de a sesiza o instanță judecătorească din statul lor membru de reședință și impun, în schimb, aplicarea legislației din California;
  • clauza prin care platforma este eliberată de obligația de a identifica mesajele cu caracter comercial și conținutul sponsorizat.

Companiile social media s-au angajat să pună în aplicare modificările clauzelor lor de utilizare a serviciilor în toate versiunile lingvistice în primul trimestru al anului 2018.

Etapele următoare

Astfel cum s-a menționat deja în Comunicarea privind combaterea conținutului online ilegal publicată în septembrie 2017, Comisia se așteaptă ca platformele online să identifice și să elimine rapid și în mod proactiv conținutul online ilegal, precum și să prevină reapariția acestuia. Comisia pregătește în prezent acțiunile ulterioare acestei comunicări.

Autoritățile naționale pentru protecția consumatorilor și Comisia vor monitoriza punerea în aplicare a modificărilor promise și vor utiliza în mod activ procedura de notificare și de acțiune pusă la dispoziție de societăți. Acestea se vor concentra mai ales pe conținutul comercial ilegal privind abonamentele nedorite și alte tipuri de înșelătorii. În plus, este posibil ca autoritățile să ia măsuri atunci când acest lucru va fi necesar, inclusiv măsuri de asigurare a respectării legislației.

Comisia va prezenta în luna aprilie documentul intitulat „Noi avantaje pentru consumatori”. Această reformă va propune modernizarea legislației în vigoare privind protecția consumatorilor și asigurarea aplicării adecvate a acesteia.

Parallax

Vizualizari
150
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 

  Ultimele știri

 

Cookie Settings