Raluca Abrihan

Manager eBay: Câţi români vând pe platformă şi ce trebuie să ştie un startup care vrea să vândă în afara ţării

Thumbnail

Piaţa din România este o piaţă destul de mică, drept urmare cei care vând online ar trebui să se uite şi spre alte ţări, spune Ilya Kretov, general manager Russia şi ţările emergente din Europa la eBay. Ce trebuie să ştii dacă vrei să vinzi în online şi care sunt primii paşi dacă vrei să vinzi şi în alte ţări.

Ecommerce-ul în România, ca în alte ţări din regiune, este în creştere, dar spre deosebire de ţările vestice piaţa nu este atât de fragmentată, aici este dominat de jucătorii mari. Spre exemplu în Rusia top 20 de jucători deţin împreună doar un sfert din piată. Aici lucrurile stau probabil invers – a explicat Ilya Kretov, pentru StartupCafe.ro. El are o experienţă de peste 10 ani în marketing şi dezvoltare de brand, iar înainte de eBay a lucrat pentru Google şi Mars.

Piaţa din România, chiar dacă este în creştere este totuşi una limitată. Apoi, puterea de cumpărare a românilor nu este una foarte mare, aşa că şi dacă ar trece tot comerţul în online potenţialul pieţei nu s-ar putea compara cu cel al ţărilor din Vest. Drept urmare, afacerile ar trebui să se uite şi la oportunităţile de afară. eBay este una dintre ele, nu singra, bineînţeles, dar astfel de platforme pot fi un început bun de a testa ieşirea pe piaţa din afară, a mai subliniat specialistul.

În România doar 8% dintre IMM-uri vând ceva în online, faţă de o medie dublă la nivel European şi sub 2% dintre aceste firme româneşti vând şi în afara ţării, faţă de circa 7-8% dintre business-urile online de la nivel European .

Primii paşi pentru un startup de intrare în online:

  • înainte de toate să-şi cunoască furnizorii şi clienţii – toate acestea îi vor ajuta să aleagă piaţa în care vrea să se lanseze şi eventual ce marketplace sa aleagă, ce model de business să aleagă. Cu alte cuvinte, înainte de toate trebuie să ştii CE vinzi şi CUI vinzi.
  • există categoria startup-urilor care se tem să vândă şi investesc doar în dezvoltarea unui produs. Sfatul meu este, dacă ai o idee, sau orice produs, listează pe un marketplace şi vezi dacă se vinde. Dacă nu, vezi ce e greşit – preţul, descrierea etc şi vezi ce trebuie reparat. Drept urmare marketplace-ul poate să fie şi o modalitate de a testa produsul în piaţă.

Primii paşi pentru a vinde în afara ţării:

  • in primul rand trebuie să vezi ce trebuie să faci pentru a livra bunurile către cumpărători, care sunt opţiunile de livrare în funcţie de ceea ce vinzi (dacă vinzi mobilă, evident vei avea nevoie de alt fel de logistică decât dacă vinzi felicitări, pe care le poţi trimite sub formă de colet, prin poştă). Atenţie, de cele mai multe ori cumpărătorii se aşteaptă ca livrarea şi returul să fie gratuite, trebuie să te asiguri că poţi oferi asta.
  • apoi să te concentrezi asupra cumpărătorilo – să cunoşti targetul şi cum să îţi promovezi produsele

Sunt 2.000 de selleri din România care vând pe eBay, o parte dintre aceştia este clar că sunt firme, dar nu întotdeauna ne putem da seama dacă vorbim de persoane fizice sau juridice care vând prin eBay. Anul trecut şi-au listat pe platformă produsele câteva sute de selleri.

Datele companiei arată că vânzătorii români listaţi pe platformă vând către 29 de ţări. Principalele pieţe de consum (spre care vând sellerii de pe eBay) sunt: Statele Unite (acolo unde a şi apărut platforma), Marea Britanie şi apoi Germania.

De obicei afacerile pe eBay încep din nevoia unor cumpărători, care caută un anume produs, îl cumpără şi apoi îşi doreşte să poată la rândul lui să vândă lucruri şi să facă bani.

De asemenea, cunosc cazul unor startup-uri care au testat dacă există piaţă pentru produsul lor pe platforma de crowfundin Kickstarter, iar dacă produsul nu are cererea aşteptată le produc bunul respectiv într-o serie mai mică şi le vând pe eBay.

Ilya Kretov a mai adăugat că eBay nu intenţionează să deschidă un sediu în Bucureşti şi nici nu vorface angajări. Lucrează, însă, cu diferiţi partnerei în regiune, precum call centere pentru a asigura relaţia cu clienţii.

eBay este o companie americană de ecommerce, unde firme si vânzători pot vinde produse pe o platformă de tip marketplace. A fost fondată în 1995 Pierre Omidyar şi a achiziţionat de-a lungul timului companii precum Pay Pal şi Skype (vândută ulterior către Microsoft).

Parallax

Vizualizari
9586
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri