Tutorial: Ce înseamnă marketing prin conținut sau content marketing

Tutorial: Ce înseamnă marketing prin conținut sau content marketing

Thumbnail

Oamenii sunt mereu în căutare de informații și de răspunsuri la anumite întrebări: „Cum să...”, „Ce este…”. Prin urmare, cum faci ca, atunci când ești de partea unui brand sau a unei companii, să ajungi la cei care deja sunt interesați și caută mereu informații în domeniul tău și ar putea fi clienți?  Tu ai informații. Dar știi ce și mai ales cum transmiți aceste informații despre brandul tău către cei interesați?

Un răspuns imediat este: cu ajutorul conținutului de calitate „ambalat” adică marketat cum trebuie. Mai simplu prin marketingul prin conținut.

I. Ce este marketingul prin conținut (content marketing)?

Pe scurt, marketingului prin conținut înseamnă informație. Cu alte cuvinte este vorba despre comercializarea unui business sau a unui brand prin distribuirea de informații educaționale, distractive sau inspiraționale, care ajută publicul să-și îmbunătățească viața sau să-și rezolve diverse probleme.

Dar pe lângă toate acestea, content marketingul este o formă de marketing online prin care brandurile dezvoltă în permanență o relație cu clienții.

În timp, marketingul prin conținut a evoluat de la postările obișnuite de blog la strategii editoriale complexe. Astăzi, acest tip de marketing se bazează pe o gamă largă de tactici: e-mail, social media, SEO și multe altele - toate pentru a ajunge la publicul țintă.

Altfel spus marketingul prin conținut reprezintă o foarte bună alternativă față de metodele tradiționale de promovare, iar scopul principal este de a capta atenția clienților prin crearea unui conținut de calitate pentru a satisface și a îmbunătăți comportamentul acestora.

Content Marketing Institute definește marketingul prin conținut astfel: ”o abordare strategică de marketing concentrată pe crearea și distribuirea de conținut valoros, relevant și coerent pentru a atrage și a păstra un public clar definit și, în cele din urmă, pentru a conduce acțiuni profitabile pentru clienți”.

Acest lucru înseamnă că putem considera content marketingul o strategie pe termen lung axată pe construirea unei relații strânse cu publicul țintă prin care oferi conținut de calitate și relevant pentru problemele lor.

De ce business-ul tău are nevoie de marketing prin conținut?

Indiferent de mărimea business-ului este important să-ți îmbunătățești constant imaginea brandului prin strategii de marketing. Dintre toate activitățile pe care le poți desfășura în acest sens, diverși profesioniști au observat că marketingul prin conținut este de trei ori mai ieftin decât publicitatea online tradițională. Iar față de alte forme de marketing, aceasta îți permite să oferi informații originale și interesante clienților și potențialilor clienți.

Iată câteva beneficii ale content marketing-ului:

  • atragi clienți pe care nu te așteptai să-i ai
  • construiești relații valoroase
  • îmbunătățești strategia de PR
  • îți consolidezi imaginea brandului
  • îmbunătățești experiența clienților
  • creezi o relație pe termen lung
  • ajuți clienții să fie informații cu și despre acțiunile brandului tău
  • atragi clienți care sunt cu adevărat interesați de brandul tău

Prin urmare, îți recomandăm să iei în calcul content marketing-ul în strategia ta generală de marketing.

Iar pentru a avea succes în această activitate, îți recomandăm să construiești o strategie de marketing prin conținut (cel mai simplu poți gândi un plan editorial).

Primul pas este să stabilești valoarea pe care vrei să o primești prin activitățile de generare de conținut și valoarea pe care o generezi pentru audiență.

În funcție buyer journey, există 3 obiective majore pe care le poți urmări.
Iată ce fel de materiale poți utiliza, pentru fiecare dintre obiective:

  1. Conștientizare (awareness): video-uri, postări pe blog, postări social media, infografice, quizz-uri
  2. Considerare (consideration): newslettere, evenimente, webinarii, e-book-uri
  3. Decizie: studii de caz, demo-uri, promoții

Conținutul este una din cele mai bune strategii de marketing, indiferent cărui public te adresezi: B2B sau B2C. Atunci când generezi conținut de calitate:

  • îți ajută brandul să fie mai cunoscut, în mod organic;
  • te ajută pe tine să te poziționezi ca expert în domeniu;
  • te apropie de pontențialii clienți;
  • indirect, duce la creșterea vânzărilor.

Atenție!
Cea mai mare provocare a brandurilor este realizarea constantă a unui conținut de calitate.

II. Cum funcționează marketingul prin conținut?

Spre deosebire de publicitatea online „standard” (campanii Pay-Per-Click, campanii de vânzare prin oferte speciale, campanii de promovare pe Social Media, concursuri diverse și altele), marketingul prin conținut nu are scop promoțional. Desigur ca scopul indirect este tot promovarea business-ului sau a brandului, dar content marketing-ul mai degrabă le permite brandurilor să devină povestitori sau să ofere clienților un conținut cu adevărat util, care să îi ajute și să le ofere valoare.

În acest fel, știind că primesc ceva util, clienții vor alege să petreacă timp zi de zi cu brandul tău, urmărind activitatea pe social media, se vor înscrie la newsletter pentru a fi siguri că nu ratează noutățile pe care le transmiți și vor vizita frecvent site-ul/blogul business-ului sau brandului tău.

În plus, conținutul de calitate va ajuta la creșterea vizibilității și expunerii în motoarele de căutare - atunci când un utilizator „pune întrebări” pe Google, în legătură cu business-ul tău sau cu subiecte care au legătură cu business-ul tău, conținutul pe care l-ai creat va apărea mai ușor în rezultate, iar dacă oferă toate răspunsurile necesare, va rămâne mult timp în top.

Cheia succesului în content marketing este să te asiguri că generezi mereu conținut valoros, care îi ajută și pe clienți, dar te ajută și pe tine.

De ce este important marketingul prin conținut și cum te ajută?

Pentru că îți permite să ai o relație permanentă cu utilizatorii/clienții tăi – o dată la câteva zile sau zilnic, chiar și atunci când ei nu sunt interesați să facă o achiziție. Astfel, te îndrepți către branded advertising.
Gândește-te atunci când vor căuta la un moment dat să facă o achiziție, unde crezi că se vor duce? Sau când vor fi nevoiți să facă o recomandare unui prieten, pe cine crezi că vor recomanda?

Să luăm un caz concret: când vrei să-ți mobilezi o cameră, ce faci? Cauți pe net „mobilă dormitor” și alegi după preț? Sau te duci până la IKEA, te uiți prin magazin, și dacă nu îți place nimic, abia apoi cauți și în altă parte?

Există diverse metode prin care marketingul prin conținut conduce la rentabilitatea investiției:

a. Îmbunătățești reputația brandului

Cel mai mare beneficiu al marketingului prin conținut este de a construi o reputație pozitivă a brandului.

S-a observat că peste 75% dintre clienți preferă să cunoască mai multe despre un brand din articole și nu din reclame, iar aproximativ 70% dintre clienți cred că organizațiile care oferă conținut personalizat, sunt interesate de o bună relație cu ei.
Practic, content marketingul te ajuta să atragi și să fidelizezi clienți.

Dacă vizitatorii vor găsi pe site-ul tău conținut informativ, educațional și valoros, vor fi mult mai predispuși să și cumpere ceva atunci când le faci o ofertă. Și cu cât mai valoros va fi conținutul tău, cu atât mai ușor o să fie să-ți construiești o relație de încredere cu audiența ta.

În plus, cei din audiență vor începe să te perceapă ca fiind un lider sau profesionist în domeniu. Ca să nu mai vorbim că ai toate șansele ca informațiile oferite de tine să fie preluate și de alții (platforme, influenceri etc.), cu referințe înapoi la website-ul tău.

b. Crești ratele de conversie

Dacă ai deja un conținut bine scris și amplasezi inteligent un îndemn la acțiune, acesta va avea probabil o rată de conversie foarte bună. De ce? Oamenii sunt mai predispuși să facă o achiziție sau orice alt fel de conversie dacă ceea ce au citit le-a fost util.

Iată mai jos câteva statistici care arată cum content marketingul a îmbunătățit ratele de conversie în diverse industrii:

  • Marketingul prin conținut oferă o rată de conversie de șase ori mai mare decât alte metode de marketing digital. (ABG Essentials)

  • Peste 74% dintre companiile intervievate au observat ca marketingul prin conținut a dus la creșterea lead-urilor atât din punct de vedere cantitativ cât și calitativ. (Curata)

  • După ce au citit recomandările de pe un blog, peste 61% dintre utilizatori din SUA au decis să facă o achiziție. (Content Marketing Institute)

  • Conținutul video poate contribui la o creștere semnificativă a numărului de conversii și a ROI-ului, conform a peste 72% dintre business-urile chestionate. (CrazyEgg)

  • Potrivit DemandMetric, costurile pentru marketingul prin conținut sunt cu aproximativ 62% mai mici decât alte forme de marketing tradiționale. Mai mult, acestea pot genera aproximativ de trei ori mai multe lead-uri.

Prin content marketing nu doar construiești o relație cu vizitatorii, dar și influențezi numărul conversiilor, prin oferirea informațiilor necesare pentru a lua o decizie de cumpărare. Ca să poți face asta, asigură-te că incluzi un îndemn clar, un CTA (call to action), prin care îi spui cititorului ce vrei să facă în continuare.

c. Un conținut optimizat înseamnă eforturi SEO mai mici

Utilizatorii de internet folosesc foarte mult motoarele de căutare pentru a găsi informațiile dorite. În România, dar și la nivel mondial, cel mai folosit motor de căutare este Google. Prin urmare, dacă vrei să ajungi la toți acești utilizatori, poate te interesează ca website-ul tău să apară pe poziții cât mai bune în căutările utilizatorilor.

Conținutul optimizat pe care îl creezi prin content marketing, are mari șanse să fie indexat foarte bine și să aducă pe website-ul tău o mulțime de vizitatori interesați.

Atenție! Am spus conținut optimizat. Asta înseamnă că atunci când faci content marketing, trebuie să-ți faci temele foarte bine, să te interesezi ce caută utilizatorii, cum caută utilizatorii, cum le poți răspunde la întrebări și cum să compui textele în site sau pe blog astfel încât să fie cât mai accesibile, atât pentru cititori (modul în care sunt scrise) cât și pentru motoarele de căutare (modul în care sunt formatate).

III. Cum definești strategia de marketing prin conținut?

Este foarte important să reții că marketingul prin conținut este o activitate ce implică mult efort și mult timp. Prin urmare, ca să te asiguri că merită investiția, trebuie să începi cu o strategie de marketing prin conținut, care are în general la bază răspunsul la întrebarea ”De ce?”. Mai exact trebuie să ai în vedere următoarele:

  • De ce creezi acest tip de conținut?
  • Pe cine ajuți prin acest conținut?
  • Cum poate acest conținut să ajute utilizatorii?

Companiile folosesc marketingul prin conținut pentru a-și construi o audiență relevantă, pentru a crea engagement, pentru a-și creștere vânzările și numărul de clienți. Toate acestea nu pot exista fără o strategie de content marketing.

Ce este o strategie de conținut?

Strategia de conținut reprezintă detaliat direcțiile în care să mergi: ce să creezi, când și cum să publici, cum să distribui.

Ce este un plan de conținut?

Planul de conținut este efectiv planul tactic pe care il urmezi: un document specific care cuprinde subiectele pe care le vei aborda în crearea de conținut, responsabilii (cu roluri – cel care scrie, cel care verifică etc.), planificarea în timp a activităților, platformele pe care vei distribui conținutul șamd.

Este foarte important să știi de ce ai nevoie de o strategie de marketing prin conținut înainte de a construi planul de conținut. Strategia include detalii cum ar fi: segmentele de clienți adresate, domeniile de interes pe care ai vrea să le acoperi, o planificare în timp a activităților, obiectivele urmărite prin content marketing (micro-conversii, macro-conversii) și alte astfel de detalii strategice.

Business-urile care își „fac temele”, respectiv realizează strategia de marketing prin conținut înainte de a se apuca de scris:

  • sunt mult mai eficiente în aplicarea și utilizarea tacticilor și a canalelor de social media
  • sunt mai putin susceptibile crizelor de imagine
  • anticipează mai bine evoluția activităților, evitând să fie luate prin surprindere de situații neprevăzute
  • gestionează mai ușor campaniile

Ce include o strategie de marketing?

1. Obiective clar definite

De la bun început trebuie să cunoști răspunsul la intrebările:

  • Care este obiectivul principal al marketingului prin conținut? Dar cele secundare?
  • De ce dorești să creezi conținut? Ce urmărești să obții?

Stabilește obiectivele înainte de a începe planificarea, pentru ca astfel te poți axa pe ceea ce este important pentru tine.
Vrei să construiești o imagine a brandului, să colectezi lead-uri sau vrei să crești gradul de interacțiune cu userii? Vrei să crești numărul de vizitatori on site / numărul de vânzări / numărul de abonați la newsletter / numărul celor care descarcă un material?

2. Profilul clientului țintă – de fapt, segmentele de clienți pe care vrei să le abordezi

Pentru a dezvolta un plan de succes este indicat să definești în mod clar publicul țintă. Pentru fiecare tip de client țintă creează o Persona.

Astfel, vei putea alege mai ușor ce tip de conținut vrei să creezi, în funcție de cui îl adresezi.

3. Auditul conținutului deja creat (dacă există)

Dacă ai deja un istoric, analizează exact ce ai făcut în trecut și ce rezultate ai obținut, pentru a vedea ce poți îmbunătăți.

4. Sistemul de content management și tool-urile pe care ai în plan să le folosești

Ca să poți gestiona mai bine conținutul este recomandat să ai un sistem bine definit: structura conținutului, responsabilii, locurile de publicare, modurile de analiză și tool-urile pe care vrei să le folosești. Un astfel de tool este HubSpot.

5. Idei de conținut - brainstorming

Ce vrei să scrii?
Fă un brainstorming cu echipa ta și puneți pe hârtie ideile pe care le aveți cu privire la ce conținut să generați. Ia în calcul subiecte generale legate de business-ul tău (spre exemplu întrebări frecvente), căutările oamenilor din motoarele de căutare, discuțiile pe care le ai cu clienții, feedback-ul utilizatorilor pe rețelele sociale.

6. Tipurile de conținut pe care vrei să le creezi

Poți folosi postări, ghiduri, template-uri, infografice, articole, e-book-uri, video-uri, podcast-uri și multe altele. Iată o listă aici.

IV. Cum distribui conținutul deja creat, pe diferite platforme?

Ai început să creezi conținut foarte bun. Ce faci acum? Distribuția către audiența corectă, pe canalele potrivite și în timp util, face diferența între succes și eșec. Planifică totul cu atenție.

Practic, îți trebuie o strategie de distribuție și de promovare, în funcție de segmentele de clienți țintă. Altfel riști ca numeni să nu descopere ce conținut minunat ai creat. Ce canale preferă publicul tău țintă? Unde sunt ei activi mai tot timpul? La ce ore? Ce fel de canale poți utiliza în strategia ta de marketing?

Specialiștii au identificat trei tipuri de canale de distribuție.

  1. Owned media – canalele proprii. Includem aici propriile canale media precum website-ul, blogul, newsletterele, dar și proprietățile business-ului: paginile de social media, landing page-urile folosite cu diverse scopuri sau grupurile create în jurul brandului tău (forumuri, grupuri de Facebook / Linkedin, comunități online pe platforme proprii și altele).

  2. Paid media – canale de distribuție plătită, precum Google AdWords, Social Media Ads, Advertoriale. Odată ce ai creat conținut, poți implementa campanii Google Adwords pentru a-l promova, sau îl poți distribui cu ușurință pe Facebook sau Linkedin, unde îl și poți promova contra cost.

  3. Earned media – canale intermediare. Aici intră toate preluările naturale ale conținutului tău pe alte canale: publicații, bloguri, share-uri pe diverse platforme.

Care metodă este potrivită pentru business-ul tau?

In strategia de distribuție de conținut este recomandat să le îmbini, în funcție de audiență și de publicul țintă. În ce fel ”consumă” audiența ta conținut online?

Descoperă din rapoartele Analytics ori din insight-ul Facebook detalii despre audiența și încearcă să vorbești pe limba lor. Identifică cum, când și unde interacționează cu conținutul tău și încorporează aceste insight-uri în strategia ta.

De exemplu, dacă targetezi segmentul de seniori executivi este posibil să ai mai mult succes într-o campanie de email-uri sau o campanie pe Linkedin, față de o campanie pe Facebook.

V. Conținut creat in-house ori cu agenție specializată

Așadar, marketingul prin conținut are costuri cu până la 62% mai mici decât cel tradițional și generează de trei ori mai multe lead-uri, având rate de conversie extrem de bune. Te gândești cum să atingi și tu aceste rezultate? Să apelezi la o agenție specializată sau să îți creezi propriul departament de content?

Content marketing in-house – în această situație dispui de:

  • cunoștințe despre brand
  • expertiză în domeniu
  • proces rapid de aprobare

Content marketing în colaborare cu o agenție – în această situație dispui de:

  • perspectivă externă, căpătată din lucrul cu mai multe companii
  • expertiză în content marketing
  • rețea de distribuție mai extinsă, care îți oferă acces la canale la care poate nu ai avea acces singur

Este indicat ca atunci când alegi între crearea conținutului intern sau externalizarea acestui proces, să evaluezi obiectiv alternativele, costurile și beneficiile. De exemplu, timpul pierdut în procesul de aprobare atunci când lucrezi cu o agenție externă poate fi recuperat/compensat prin faptul că ei au acces la diverse canale de distribuție la care tu nu ai acces.

Content marketing-ul in-house poate avea următoarele dezavantaje:

  • este greu să construiești intern o echipă performantă, deoarece specialiștii caută să aibă experiențe variate
  • este greu să menții aceeași echipă o perioadă mai mare de timp
  • poate nu ai cunoștințele necesare să creezi strategia corectă și să te asiguri că echipa o urmează

Content marketing-ul în colaborare cu o agenție poate avea următoarele dificultăți:

  • foarte puține echipe externe ajung să cunoască domeniul de activitate, business-ul și industria ta la fel de bine ca un om intern
  • o echipă externă costă mai mult per unitate de timp
  • comunicarea cu o echipă externă implică mai mult efort

Cel mai mare challenge atunci când vrei să creezi propriul conținut, poate fi impedimentul în găsirea oamenilor cu abilități foarte bune de marketing. Dacă totuși reușești să creezi echipa, trebuie mereu să te asiguri că le poți oferi nu numai un mediu plăcut de lucru, dar și diverse challenge-uri. În acest mod, nu vei fi nevoit să angajezi mereu alți oameni.

Un parteneriat cu o agenție poate fi de bun augur prin faptul ca va avea mereu o perspectivă mai largă asupra procesului în sine și va avea probabil și tool-uri pe care tu nu le ai intern.

Comunicarea cu echipa externă nu se întâmplă zilnic, așa cum se întâmplă intern, prin urmare este nevoie de timp până să ajungă să-ți cunoască bine și business-ul și obiectivele.  De asemenea, atunci când alegi o agenție trebuie să ții cont că nu întotdeauna prioritățile tale vor fi în topul listei lor de To do.

Un alt factor important atunci când decizi în ce direcție să mergi este costul. Ia tot timpul costul în calcul împreună cu alți 2 factori: timpul și calitatea. Nu se poate să ai și cost mic, și livrare rapidă și calitate înaltă. Trebuie să alegi 2 dintre cei 3, în funcție de strategia ta generală de marketing. Dacă vrei ca task-urile să fie realizate bine și încadrate în timp, atunci trebuie să aloci un buget generos. Dacă bugetul nu-ți permite dar vrei ca lucrurile să fie de calitate, probabil va trebui să aloci mai mult timp.

VI. Ce e util să reții

Prin intermediul marketingului prin conținut ai posibilitatea să crești ratele de conversie dar și veniturile în sine, datorită contribuției pozitive a acestuia la relația ta ca business sau brand cu clienții sau potențialii clienți.

Mai mult, trebuie să știi că programele bine realizate de marketing prin conținut măresc gradul de conștientizare, loialitate și dau valoare brandului tău.

Nu uita că marketingul prin conținut este o activitate ce implică efort și timp, iar rezultatele vin în timp. Prin urmare, analizează dacă ți se potrivește, iar dacă răspunsul este da, începe chiar acum să conturezi cu pași mici, povestea: povestea ta sau a business-ului și a brandului tău.

Parallax

Vizualizari
2841
Conţinut
Parerea ta despre articol
2.574
Just for testing :

interaction: 0.75

popularity: 2

publishing: 2.56

expertise: 5

rating: 2.574

Marketing
Digital Marketing Specialist, Inbound Certified, CREADIV.
Articole publicate : 2
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 

  Ultimele știri