Raluca Abrihan
În contextul creat de pandemia COVID-19, când vine vorba de căutări pe Google, în România au fost de mare interes, în momentul declarării stării de urgență, subiecte ca „hârtia igienică”, „cum să te tunzi” sau „pâine”. Între timp, nevoia de informație pe astfel de subiecte a scăzut la un nivel firesc pentru orice perioadă din an, arată analiza unei agenţii e SEO. Iată cum se vede revenirea românilor la viața cotidiană după starea de urgență, conform căutărilor de pe internet.
Agenția five elements digital a realizat o analiză a ceea ce s-a întâmplat pe internet, în timpul crizei medicale, în România, încă din luna martie și până în prezent. Aceste luni au adus și vor aduce câteva schimbări puternice în piață. Comunicarea și munca de la distanță sunt susținute prin platforme de colaborare ca Zoom, Google Meet sau Microsoft Teams, în timp ce comercianții mici și mijlocii au accelerat procesul de digitalizare.
Cu siguranță, provocările din 2020 vor rămâne în istorie, asemenea și soluțiile identificate atât de fiecare persoană în parte, cât și de antreprenori și companii. five elements digital a analizat modul în care s-au resimțit aceste luni pe internet și care au fost subiectele de interes pentru publicul larg când vine vorba de căutările online, pe Google.
Analiza poate fi citită și pe blogul five elements digital, aici.
Curiozități și căutări specifice pentru perioada de pandemie COVID-19
În contextul creat de pandemia COVID-19, când vine vorba de căutări pe Google, în România au fost de mare interes, în momentul declarării stării de urgență, subiecte ca „hârtia igienică”, „cum să te tunzi” sau „pâine”. Între timp, nevoia de informație pe astfel de subiecte a scăzut la un nivel firesc pentru orice perioadă din an.
Mobilitatea urbană a suferit, de asemenea, schimbări considerabile în 2020. Conform raportului Google, transportul public e cu 17% mai puțin popular decât înainte de pandemie pe acest motor de căutare. Schimbarea vine și pe fondul lucratului de la distanță. Totodată, în iulie 2020, se înregistrează și o scădere cu 30% a traficului către clădirile de birouri.
Nu același lucru se poate spune despre deplasarea la magazine sau farmacii, care e în creștere cu 6% sau în parcuri, care crește cu 29%. E înregistrată totuși o scădere de 3% către centre comerciale, muzee, cinematografe și parcuri tematice ca un rezultat al necesității distanțării sociale.
Informare și divertisment în perioada pandemiei
Odată cu finalul stării de urgență, a fost înregistrat un interes crescut - dar nu peste o perioadă normală de dinaintea pandemiei, față de activități de recreere și divertisment. O scădere semnificativă față de alți ani a fost remarcată în privința căutărilor pe tema „vacanță”. În 2020, ca o premieră a ultimilor cinci ani, românii au fost mai puțin preocupați de acest subiect.
În ciuda unui vârf de căutări înregistrat la mijlocul lunii martie, subiectul „jocuri video” a pierdut din avânt până la mijlocul lunii iulie, iar în prezent este la un nivel firesc pentru această perioadă.
Când vine vorba de surse de informare, cele mai populare televiziuni au fost, în ordine, Pro TV, Antena 1 și Antena 3. Printre acestea s-a remarcat și Digi24 cu un vârf de interes în primăvară.
Platformele de interes pentru work from home
Cea mai spectaculoasă creștere a avut-o în 2020 platforma de colaborare video Zoom. Totuși, Netflix a reușit să se mențină deasupra acesteia când vine vorba de interesul în România. Însă, furnizorul pentru corespondență Gmail, a fost platforma cea mai populară dintre cele trei, pentru componenta evidentă de muncă. Fiecare dintre acestea a înregistrat scăderi similare de îndată ce s-a încheiat starea de urgență.
Mai interesant este însă subiectul „locurilor de muncă”, care, pe Google a fost în martie 2020 la un nivel întâlnit, de regulă, în timpul sărbătorilor de iarnă din luna decembrie. Totuși, odată cu încheierea stării de urgentă, a căpătat mai multă tracțiune. five elements digital remarcă însă că cererea mare pentru locuri de muncă, din partea angajaților, nu reflectă și-o ofertă similară din partea potențialilor angajatori.
Cumpărături cu livrare la domiciliu
În momentul în care magazinele s-au concentrat mai mult pe comerțul online, demersul a implicat și-o concentrare pe livrare. Și din rândul clienților abordarea a fost similară. În martie a fost înregistrat cel mai mare vârf în cazul căutării „livrare”. După starea de urgență, interesul în căutări rămâne la un nivel mai ridicat decât înainte de declararea pandemiei.
Un vârf similar al interesului a fost remarcat și în cazul căutărilor pentru „comandă online”. Pentru ultimii cinci ani, în 2020 a fost atins un nivel record. Și se menține la un nivel mai ridicat decât înainte de luna martie.
five elements digital este agenție de SEO și performance marketing, care se adresează în special companiilor medii și mari, corporațiilor, dar si startup-urilor