Raluca Abrihan
Piața de beneficii extrasalariale din România urmează o tendință ascendentă de la an la an, atât prin prisma numărului de beneficii acordate angajaților, cât și datorită bugetelor mai mari pe care angajatorii le alocă propriilor angajați. Într-un context atât de favorabil, însă, piața continuă să fie fragmentată și neunitară, majoritatea companiilor optând pentru politici și mecanisme interne de acordare a beneficiilor, în principal, prin sisteme fixe (prin care angajatorii oferă beneficii similare tuturor angajaților), susţine o platfomă online de beneficii extrasalariale.
Sumele alocate lunar de angajatori pentru beneficiile angajaților variază între 200 de lei și circa 750 de lei per angajat, media lunară in 2018 fiind de aproximativ 355 de lei.
În primele 6 luni ale anului 2019, peste 141.000 de angajați la 287 de companii au utilizat aceste bugete și au ales beneficiile dorite din platforma BenefitOnline.ro, dintr-o paletă de 3.354 de oferte disponibile, de la 2.052 de furnizori. La finalul anului trecut, în platformă erau 103.000 de angajați la 258 de companii, iar numărul de beneficii ajungea la 3.073, de la 1.794 de furnizori.
De cealaltă parte, aproximativ 4% din numărul total de angajați din mediul privat este deservit de un sistem flexibil de acordare de beneficii, potrivit estimărilor BenefitOnline.ro, platformă românească de beneficii extrasalariale.
Cel mai important beneficiu introdus în primele 6 luni ale acestui an în platforma BenefitOnline.ro este tichetul cultural, odată cu actualizarea din luna ianuarie a legii 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare. Tichetele culturale fac parte din categoria de beneficii deductibile și pot fi acordate lunar sau ocazional, în limita a 150 de lei, respectiv 300 de lei, pentru achitarea contravalorii de bunuri și servicii culturale, precum: abonamente și bilete la spectacole, concerte, proiecții cinematografice, muzee, festivaluri, târguri și expoziții, permanente sau itinerante, parcuri tematice, inclusiv cele destinate copiilor, cărți, manuale școlare, albume muzicale, filme, în orice format.
Tichetele culturale sunt taxate doar cu 10% (impozit pe venit) pentru angajați, la fel ca în cazul tichetelor de masă și celor de vacanță.
„Estimăm că folosirea bugetelor pe tichete culturale va atrage până la 5% din totalul bugetelor de beneficii cheltuite în platforma BenefitOnline în acest an. Pe termen mediu, însă, ne așteptăm ca tichetele culturale să ajungă în topul celor mai accesate 5 beneficii în platformă”, spune Stelian Bogza.
În prima jumătate a anului, tichetele de masă, cadourile, vacanțele în România (voucherele de vacanță), transportul (către și de la serviciu) și serviciile de Sport & Wellness au fost principalele categorii care au atras bugetele angajaților în platforma BenefitOnline.ro. În perioada similară din 2018, topul celor mai accesate beneficii a inclus, în ordine: tichete de masă, cadouri, transport, vacanțe în România și pensii private.
Dintre beneficiile accesate de angajați cu bani personali, abonamentele de sport, vacanțele și categoria hobby/ evenimente/ spectacole au atras, în primele 6 luni ale anului, cele mai mari bugete.
În total, angajații care au folosit platforma de beneficii flexibile BenefitOnline în primul semestru al acestui an au cheltuit 111 milioane de lei, aproape cât bugetele cheltuite pe tot parcursul întregului an 2018 (114 milioane de lei).
Vacanțele în România, Sport & Wellness și Sănătate sunt categoriile care au înregistrat cea mai mare creștere în prima parte a anului 2019. Bugetele pe care angajații le-au cheltuit în categoria Sport & Wellness, de exemplu, au crescut cu aproape 100% în primul semestru din 2019 față de aceeași perioadă a anului precedent.
„Creșterile înregistrate în anumite categorii sunt, pe de-o parte, consecința bugetelor mai mari acordate de angajatori, dar, mai ales, sunt determinate de semnarea unor companii client cu mulți angajați tineri (sub 30 de ani), care, statistic, își aleg beneficii precum Turism, Sport & Wellness, Sănătate, Tichete Culturale și, mai nou, fac donații”, spune Stelian Bogza.
Începând de anul acesta, angajații au putut folosi bugetele primite de la angajatori și pentru a face donații către diferite cauze sociale, culturale sau de mediu.
„Am introdus o nouă opțiune de utilizare a bugetelor de beneficii în platformă, acoperind zona de responsabilitate socială: donațiile. Acestea au fost incluse la solicitarea angajaților care doresc să împartă bugetul de beneficii primit de la angajatori cu cei care au mai multă nevoie de ajutor. În noua secțiune, angajații pot face donații din bugetul de beneficii, dar și din fonduri personale către ONG-uri și fundații, sprijinind, astfel, cauzele sociale, culturale, de educație sau de mediu cu care rezonează mai mult”, mai spune Stelian Bogza.