VIDEO Florin Talpeş, Bitdefender: Motorul care poate da drumul la proiecte IT şi startup-uri în România este specializarea. 5 tipuri importante de specializare - Idei si antreprenori - StartupCafe.ro
Raluca Abrihan

VIDEO Florin Talpeş, Bitdefender: Motorul care poate da drumul la proiecte IT şi startup-uri în România este specializarea. 5 tipuri importante de specializare

Thumbnail

Inovaţia tehnologică este cea mai importantă şansă pentru România pentru a ieşi din coada indicelui economiei și societății digitale la nivel de Uniune Europeană. Dar avem încă foarte puţine proiecte IT şi startup-uri care să vină cu soluţii inovatoare în această zonă, iar cel mai bun motor care poate da drumul la astfel de proiecte şi firme este “specializarea” - susţine Florin Talpeţ, fondatorul Bitdefender. Iată cele cinci tipuri de specialilzare pe care ar trebui să se axeze antreprenorii şi startup-urile de la noi.

 

 

Florin Talpeş:

Sunt unul dintre acei întreprinzători care crede că tehnologia, mai precis inovaţia în tehnologie, poate să fie o oportunitate pentru o ţară ca România, pe care indicele economiei și societății digitale (DESI) o plasează în coada clasamentului.

Eu sunt un adept al ideii că periodele de schimbare masivă sunt o mare oportunitate pentru cei noi veniţi, dar inclusiv pentru codaşi. Iar noi acum trecem printr-o perioadă de foarte mari schimbări.

Inovaţia tehnologică nu poate să fie locală. Nu există genul de inovaţie tehnologică făcută la mine în oraş, prin definiţie aceasta este globală, nu poţi să inovezi în tehnologie decât la nivel global.

Dacă ne uităm puţin la România vedem că nu avem prea multe companii care sunt în zona inovaţiei tehnologice. Estimările noastre (estimări făcute cu ajutorul celor care conduc acceleratoare de afaceri, cei care au posibilitatea să vadă cam tot ce se întamplă în această zonă, plus investitori) arată cam aşa: anual, în România, apar câteva sute de proiecte de inovaţie tehnologică. Sute! Din acestea câteva sute, doar câteva zeci ajung în startup-uri.

Deci, startup-uri care să fie cu adevărat focalizate pe inovaţie tehnologică apar doar la nivelul zecilor în România.

Dacă ne uităm la numere, ele nu sunt mari. Şi atunci, chiar dacă vorbim de industria 4.0, care înseamnă de fapt o robotizare inteligentă la nivelul industriei producătoare, incluzând şi industria auto, pare să fie un spectru foarte larg, comparat cu numărul de proicete, de startup-uri IT, pe care România le naşte.

Eu sunt un adept al specializării.

Pentru a creşte, pentru a da drumul la robinetul care duce la proiecte de inovaţie tehnologică şi apoi la startup-uri, pentru a creşte numărul lor, un motor care trebuie folosit este specializarea.

Atunci când apare un fel de cluster pe o temă, pe o specilizare, pe o verticală, şansa de a apărea mai multe proiecte, din zona de cercetare universitară care să fie duse mai departe de antreprenori, spre exemplu, creşte cu un ordin de mărime.

Ideea de specializări, în România

Sunt câteva specializări care sunt obligatorii pentru fiecare ţară. Avem 2 dintre ele:

1. Prima este educaţia – mă refer la educaţia folosind tehnologii moderne. Iar aici, faţă de anul trecut, este ceva care mă înspăimântă. Se vorbeşte în România de "editură de stat unică" şi se vorbeşte de controlul de către Ministerul Educaţiei a resurselor educaţionale pe care un profesor sau învăţător să le folosească, ce tradus pe limbajul nostru însemană inclusiv controlul resurselor educaţionale care sunt pe internet, date pe care un dascăl vrea să le folosească la şcoală.

Asta ar însemna de fapt moartea unei posibile industrii care se înfiripă în România, legată de educaţia folosind tehnologia.

Educaţia este o specializare pe care România trebuie să o aibă. Nimeni nu va veni cu această specializare în România.

2. O alta este legată de eGuvernare, adică guvernarea folosind tehnologii moderne. Anul trecut credeam că digitalizarea se poate face şi de sus în jos în România, anul acesta nu mai cred asta. Cred că digitalizarea trebuie facută de jos în sus.

Noi ca industrie ar trebui să colaborăm cu guvernările locale, care ar trebui să fie la nivel de judeţ, oraş, localitate, pentru a ajuta partea de digitalizare, care, încă o dată, ca specializare nu poate să ne-o facă altcineva, iar în România, lipsa guvernării digitale este o frână în calea dezvlotării antreprenoriatului în tehnologie.

3. Marketing Automation – o altă specializare importantă pentru noi.

Un lucru care apare tot mai clar conturat ţine de fenomenul de automatizare a influenţării oamenilor.

Ce înseamnă asta?

A apărut capacitatea de a influenţa folosind tehnologia mase mari de oameni. Ţine şi de faptul că sociologia, psihologia şi alte ştiinţe încep să fie transpuse în tehnologie.

Dar noi vorbim aici de marketing, de influenţarea comportamentului de cumpărător, care este un proces cheie.

Vad această specializare ca fiind foarte importantă în România, pentru că dacă ne uităm la acel număr de câteva sute de proiecte de inovaţie tehnologică, ce ajung să se transforme în doar câteva zeci de startup-uri, cauza numărul unu care duce la o conversie atât de slabă este legată de nivelul scăzut de cunoştinţe de business şi talent antreprenorial. (business skills şi knowledge)

În România nu se discută prea mult despre acest lucru, dar situaţia este oarecum normală, să nu uităm că în urmă 28 de ani eram o ţară comunistă, economia centralizată, planificată pe 5 ani, fără a avea nevoie de o şcoală sau o piţă de competenţe de marketing sau vânzări. Aveam nevoie de competenţe de inginerie, de management, dar nu de marketing şi vânzări.

Trăim acum o perioadă, în care organizaţiile care fac apel la marketing automation pot "să rupă" piaţa. Anumiţi actori pot să ajungă să domine lumea economică folosind marketing automation. Sunt oportunităţi care nu existau în urmă cu câţiva ani, dar care acum se derulează. De aceea, pe criza asta de business skills şi knowledge pe care România o are ideea mea este de a specializa România ca dintr-un codaş să poată ajunge în prima linie.

4. O altă specializare importantă este Inteligenţa Artificială. Despre orice am vorbi azi, orice fel de domeniu, vorbim şi despre AI, mai precis, machine learning. Noi, la Bitdefender am început crearea unei comunităţi pe zona de machine learning.

Este o specializare generică, care acoperă mai multe industrii şi care ar merge foarte bine în România, pentru că ţara noastră are o bună şcoală de matematică, iar inteligenţa artificială este foarte legată de partea asta.

In sfârşit ajungând la specializarea pe verticală, poate să fie în industria 4.0, industria auto. Ne uităm la România şi nu doar că avem industrie auto şi aici nu vorbim doar de cei doi mari jucători Renault şi Ford ci de o întreagă industrie de componente, de piese. Există câteva echipe foarte puternice pe cercetare pe zona de smart cars (maşini inteligente).

 

5. O ultimă specializare de care am să pomenesc, poate nu ştiaţi, dar România a devenit una din primele 10 ţinte din lume, ca dezvlotare a ceea ce se cheamă servicii globale. Global Services Industry a poziţionat România pe hartă top 10 în lume în acest domeniu, şi ţara noastră urcă vertiginos în acest clasament.

Industria serviciilor explodează în acest moment în România, care nu caută doar IT-işti ci şi speciaşti în limbi straine

Iar aici ideea noastră de sepecializare se referă la Robotic Process Automation – adică automatizarea anumitor procese, iar industria de servicii globale este ideală pentru aşa ceva. Acest lucru implică iarăşi inteligenţa artificială şi alte tehnologii noi.

Avem aici ca exemplu startup-ul românesc UiPath

Avem câteva seminţe acolo, iar în jurul lor poate fi creată o adevărată industrie.

Finanţarea

Ne uitam activ după fonduri, după cum ziceam finanţarea este un element cheie. Între timp, ce am aflat este că există deja o sumă de fonduri care vor ataca startup-urile care se află la nivel seed, dar că cel mai bine pentru a creşte fluxul în zona de inovaţie tehnologică este să încercăm să influenţăm zona de pre-seed.

Din fericire, aceasta este şi zona care costă cel mai puţin, în care nu avem nevoie de fonduri mari de investiţii.

Aici chiar noi companiile putem pune umăr de la umăr, încât să creăm acel ecosistem de pre-seed, asta înseamnă apariţia de idei, odată cu cuplarea experienţei de business pe care putem să o aducem, în aşa fel încât să fie cât mai multe idei pe anumite teme şi aici intervine specializarea, despre care vorbeam mai devreme.

 

Vizualizari
8370
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu
poza de profil
"Specializarea" Bitdefender este tocmai tepuirea clientior vechi, pe care mai si declara ca vor sa il fidelizeze.
Iar marea gaselnita este, printre altele, optiunea de reinnoire automata, care duce la situatiii aberante;
- Eu detin licenta la un produs mai vechi, Total security 2016 pe 3 dispozitive
- Daca am muscat vrajeala cu reinnoire automata platesc 217.46 RON
- Daca as fi client nou si mi-as cumpara varianta actualizata a produsului Total security 2016 pe 5 dispozitive as plati, conform ofertei de pe site, 149.99 RON
- Daca nu aveam reinnoire automata si pana la expirarea licentei imi actualizam produsul, as fi platit 120 RON
Iar cand le-am facut cerere de returnare a banilor mi-au scris in mare pomelnic de marketing in care imi prezentau cu mare pompa o "reducere speciala" de 100 RON, care nu facea decat sa ma aduca fix in starea normala.