Cum construiesc un Plan de Afaceri. 3 modele de business plan
Sergiu Neguț

Cum construiesc un Plan de Afaceri. 3 modele de business plan

Thumbnail

Un fenomen comun mediului antreprenorial este discursul pătimaş, în care antreprenorul vorbeşte cu pasiune despre idea lui de afacere. Pentru a găsi clienţi, a atrage investiţii, a stabili parteneriate cu furnizori şi a recruta angajaţi talentaţi ai nevoie să-ţi prezinţi afacerea într-un mod cât mai clar şi mai elocvent. Modul cel mai sistematic de a face toate acestea este întocmirea unui plan de afaceri.

Un business plan vă va fi de folos pentru a vă comunica ideile, dar este totodată şi un instrument util pentru a primi feedback, a descoperit omisiuni sau slăbiciuni în modelul dumneavoastră de business, şi poate fi şi o unealtă de bază pentru a măsura ulterior progresul în afacere şi a vă clarifica obiectivele afacerii.

La finalul acestui ghid veţi şti:

  • Ce este un business plan

  • Care sunt motivele pro şi contra întocmirii unui business plan

  • Ce fel de format este recomandat

  • Care este structura unui business plan

  • Modele de business plan

  • Ce ne facem când realitatea nu mai seamănă cu planul?

Ce este un business plan?

Business Planul este instrumentul care descrie starea în care este afacerea ta, cum arată mediul în care evoluează și face o predicție despre viitor. Documentele care trec drept business planuri au tot felul de forme și dimensiuni și adresează o mulțime de posibile nevoi.

În principiu, cel mai important business plan este cel pe care îl faci pentru tine, pentru a descoperi și cuantifica punctele forte și punctele slabe ale afacerii, pentru a estima resursele suplimentare de care este nevoie, pentru a identifica corect punctele de inflexiune în business.
 

De ce un business plan (pro si contra)?

Frecvent antreprenorii nu fac un plan de afaceri și scuza care se aude cel mai des este legată de lipsa de vizibilitate asupra afacerii. Mai ales în etapa de start-up, antreprenorii improvizează și reinventează businessul permanent. Alte motive pentru care nu avem business plans este aparenta lipsă de aplicabilitate practică, lipsa de timp, lipsa de pricepere sau teama de a face niște angajamente ferme care ar putea atrage o responsabilitate cel puțin morală.

Argumentele favorabile planului de afaceri nu ignoră comentariile de mai sus, dar identifică realist ce se poate și ce nu se poate face cu un business plan. În primul rând, business planul este o hartă pe care este identificat un traseu. El ajută antreprenorul să navigheze și să păstreze un număr de repere fixe la care se raportează. În al doilea rând, Business Planul este o analiză. El identifică factorii, resursele și capabilitățile companiei, în raport cu condițiile de piață, lucru extrem de util pentru a înțelege ce e de făcut. În al treilea rând, Business planul se asigură că există cel puțin un scenariu realist în care afacerea are un succes și scalează.
 

Text sau Tabel? Cât de detaliat?

Business Planul are întotdeauna două părți. O parte scrisă, care face o analiză a contextului (piață, tendințe, concurență) și o parte calculată (tabel Excel) care evaluează implicațiile operaționale și financiare pregătind un scenariu financiar de viitor.

De multe ori, pentru uz intern sau informal, antreprenorii fac doar partea de tabel. De multe ori, acolo unde un business plan este solicitat formal, textul este mai important decât tabelul și diferite părți ale planului primesc un scoring formal și special.

Multe interpretări consideră Business Model Canvas ca o formă simplificată de business plan și consideră că pre-money (dacă afacerea nu are încă clienți plătitori) un Business Model Canvas este mai grăitor și mai practic decât un Business Plan elaborat.

Thumbnail

Sursa Imaginii - https://bit.ly/2IydvSv

Care este structura unui Business Plan?

Partea scrisă a Business Planului are de multe ori o formă impusă de cel care solicită un Business Plan. Dacă o bancă sau o agenție guvernamentală cere formal un business plan, de multe ori indică o structură foarte clară a business planului și chiar și criteriile de evaluare. Atenție, a primi bani de la bancă, de la fonduri nerambursabile poate fi atât de tentant, încât antreprenorii deformează subtil estimările lor reale și (se) mint în propriul plan de afaceri.

Partea scrisă cuprinde aproape întotdeauna:

  • Descrierea ideii și a modelului de business (cum face afacerea bani)

  • Piața căreia se adresează. O formă de analiză a forțelor externe (PESTEL sau Porter 5 Forces)

  • Echipa curentă – de ce această echipă va avea succes

  • Alte resurse și capabilități disponibile și necesare

  • O analiză SWOT, puncte tari, puncte slabe, oportunități și amenințări

  • Descrierea momentului curent (în ce etapă suntem, care sunt pașii următori)

  • Descrierea pașilor următori

  • Explicații la cifrele prezentate.

Partea de tabel cuprinde:

Date operaționale istorice și curente (volum de vânzări, tipuri de produse, prețuri, parametri care influențează costuri fixe, parametri care influențează costuri variabile).

Datele acestea vor fi structurate diferit de fiecare antreprenor, în funcție de particularitățile afacerii sale. Un exemplu de date operaționale găsiți mai jos, desprinse din planul de afaceri a firmei Brooziri, o companie românească care vinde accesorii dedicate bărbaților.

 

 

Date financiare istorice și curente (cifre de afaceri, categorii de costuri) – P&L (buget de venituri și cheltuieli)

Cum arată o pagină de date financiare, inclusiv P&L, aparținând tot afacerii Brooziri, în exemplele de mai jos.

 

 

IMPORTANT: datele financiare curente și datele operaționale curente sunt legate între ele și explică modul cum parametrii operaționali permit companiei să facă bani.

- Date operaționale și financiare pentru viitor. Un plan de afaceri bun face o prognoză a parametrilor operaționali (nr de clienți, vânzare pe client, preț mediu respectiv tipuri de cheltuieli, volumul echipei și salarii medii, suprafețe necesare de închiriat și chiria medie, etc). Doar pe baza prognozei parametrilor operaționali poate un business plan să calculeze venituri și cheltuieli viitoare.

- Ipoteze cu privire la evoluția afacerii dincolo de perioada de prognoză (creștere permanentă în perpetuitate a afacerii? Cu ce procente?)

- Impact al p&l asupra balance sheet – cum finanțăm investițiile, care este impactul asupra activelor și surselor de finanțare

- Implicații de cashflow – cât cash generăm și de cât cash avem nevoie, când

Frecvent, business planul se limitează la un P&L scos (relativ) din burtă și acesta poate fi cel mai rău deserviciu pe care vi l-ați putea face.
 

Pentru cine? Care sunt regulile jocului?

Atunci când vi se cere explicit un business plan, trebuie să cereți un model. Un business plan solicitat de un Business Angel este mult mai simplu decât unul solicitat de un fond de investiții care la rândul lui este diferit de solicitările unui investitor strategic sau ale unei bănci. Cele mai formale planuri de afaceri sunt cele solicitate de agenții guvernamentale care acordă fonduri europene sau alte finanțări nerambursabile.

Cu cât procesul este mai formal (vezi cazul fondurilor nerambursabile sau în unele situații cazul băncilor) cu atât aveți mai puțină libertate de mișcare și trebuie să urmăriți în detaliu solicitările și modelul primite. În aceste situații, de multe ori logica de business este mai puțin importantă (pentru că aprecierea ei este subiectivă) decât criteriile pur formale.

Pentru cazurile în care pregătiți un business plan pentru un investitor, acolo modelul de business este foarte important, și modul cum urmează să faceți bani, legătura între modelul operațional și cel financiar devin esențiale. Desigur și aici aveți interesul să prezentați lucrurile într-o lumină favorabilă, dar atenție, orice nerealizare viitoare în raport cu un plan prezent optimist vă va fi imputată sau nu va fi finanţată.

Recomandarea cea mai firească în astfel de cazuri este să faceți planul de afaceri așa cum l-ați face pentru dumneavoastră și să nu ascundeți nimic (în primul rând față de dvs.)

Realitatea nu mai seamănă cu Business Planul. Ce fac?

Ce ne facem când realitatea nu mai seamănă cu planul? Uneori deviațiile sunt minore, și atunci încercăm să vedem care sunt diferențele și ce corecții sunt necesare.

Alteori, cum spunea Mike Tyson „Toată lumea are un plan până își ia un pumn în gură”, și realitatea – în primul rând realitatea financiară diferă semnificativ de cea comunicată în planul scris în urmă cu 6 luni sau doi ani. În astfel de cazuri este important să fi construit un model operațional corect, cu toate implicațiile financiare, pentru a identifica corect influența căror parametri a afectat business planul inițial, și a determina care parametri operaționali trebuie modificați pentru viitor, impactul lor fiind automat actualizat prin formulele din business plan.

Cu un exemplu simplist, dacă am o gogoșerie și în business plan am scris 5000 de gogoși de 5 lei, dar în realitate nu am reușit să fac decât 4000 de gogoși care se vând cu 4 lei, în timp ce salariile personalului au crescut cu 10%, ar trebui să fac modificările respective (număr de gogoși, preț, număr de oameni, salarii) și să aflu din formulele din business plan care este impactul înainte de a pierde foarte mulți bani.

Acest tip de analiză este extrem de importantă pentru că vă permite să anticipați orice dificultate financiară (și orice succes generator de disponibilități de investiții) în timp real.

În multe situații nu vi se va permite să modificați business planul inițial, chiar dacă acum știți că nu mai este realist. Cu toate asta, este necesar ca măcar dumneavoastră să știți ce se întâmplă și să luați măsuri.

Un business plan riguros, onest și în formatul potrivit este instrumentul cel mai elocvent pentru a vorbi deschis și cuprinzător despre ideea ta de afacere.Totodată, te ajută să înțelegi încotro se îndreaptă afacerea ta și ce e de făcut pentru a ajunge acolo. Și nu în ultimul rând, prevede cum afacerea ta va reuși în ceea ce își propune și cum va crește pe viitor.

Concluzie

Pentru a întocmi cu succes un business plan asigură-te că:

  • ți-ai identificat corect obiectivele și căile de a le atinge

  • formatul planului de afaceri este adecvat scopului în care îl vei folosi

  • estimările financiare sunt riguroase și  totodată realiste

Munca depusă va merita cu prisosință.

Resurse pentru model plan de afaceri. Trei exemple­:

Vizualizari
26070
Conţinut
Parerea ta despre articol
2.126
Just for testing :

interaction: 0.75

popularity: 2.43

publishing: 2.89

expertise: 1.67

rating: 2.126

Business
Sergiu Neguț este consultant, Business Angel, Board Adviser specializat în creștere antreprenorială & transformare organizațională, si Associate Dean of Entrepreneurial Growth la MsM Romania
Articole publicate : 3
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

Cookie Settings