Adi Iacob

VIDEO Un start-up din Cluj vrea să transforme mașinile în purificatoare de aer mobile

Thumbnail

Anual, mai mulți oameni mor din cauza aerului poluat decât din cauza tutunului. Un start-up dezvoltat la Cluj vrea să intervină în această problemă și a creat un purificator de aer care poate fi montat pe orice mașină (personală, autobuz, camion), cu orice tip de combustibil (benzină, diesel, electric, hidrogen, etc). Vladimir Sabo, cofondator Vask, a explicat pentru StartupCafe.ro cum funcționează această tehnologia și care este modelul de business al afacerii pornite la Cluj.

  • Aproximativ 800.000 de europeni mor anual din cauza aerului poluat, potrivit unui studiu citat de publicația britanică The Guardian

"Vask este un purificator de aer pentru piața automotive. De ce zic purificator și nu filtru: pentru că într-un filtru doar reții ceea ce dorești să reții; noi pe lângă asta facem și partea de distrugere - adică distrugem factorul poluant.

Produsul vide încorporat în caroseria mașinii pe acele canale de aer care sunt deja existente la orice mașină. Preia aerul poluat din mediu și îi dă drumul înapoi tot în mediu. Deci e un purificator care folosește mașina pentru a purifica aerul din afară, nu pentru aerul din interiorul mașinii și nici nu are vreo legătură cu eșapamentul sau admisia mașinii", explică Vladimir Sabo. 

"Noi l-am gândit pentru mașini din cauză că putem să utilizăm orice vehicul rutier ca și transportator pentru purificator și atunci e o soluție dinamică - tu conducând dintr-un punct A într-un punct B poți purifica aerul în zonele alea. 

Conform unor studii, cel mai poluat aer ar fi undeva la același nivel cu cărucioarele de copii. Și atunci noi am văzut o altă oportunuitate aici. Într-adevăr poți scala soluția și s-o folosești la clădiri, dar ar fi la o înălțime mult prea mare și ar fi statică, iar costurile de implemetare - modificare structurii unei clădiri - sunt mult mai mari decât să încorporezi chestia asta într-o mașină nouă", spune clujeanul.

Antreprenorul susține că produsul său este independet de combustibilul folosit și poate fi integrat atât în mașinile care folosesc combustibil fosil, cât și în cele electrice sau pe hidrogen.

"Fiind independent de sistemul de propulsie și de combustibilul folosit, atunci e compatibil și cu mașinile pe benzină sau hidrogen, electric, hibrid, diesel, păcură, cărbune, indiferent. Chestia asta a fost foarte importantă pentru noi deoarece undeva într-un viitor mai apropiat sau mai îndepărtat, când vor rămâne doar mașini electrice sau pe hidrogen, dacă depindeam de combustibil, deveneam ineficienți. La fel cum sunt multe dintre produsele care reduc poluarea direct din eșapament, în momentul în care schimbi combustibilul folosit - produsul nu se mai pliază pe acea nevoie", a menționat Vladimir.

Modelul de business

"Soluția o să fie disponibilă doar pentru mașinile care ies din fabrică, pentru că modelul de business e să vindem licența de producție către producătorii auto.

Dacă ai un producător auto care are 30 de modele de mașini și din cele 30 poate există 2 versiuni de caroserie la fiecare, atunci tu doar pentru un producător, pentru o serie de mașini, ai de făcut 30 de dimensiuni diferite. (...)

Ca și o piață potențială, în 2018 au fost fabricate - și aici mă refer mașini personale, autobuze și camioane - 1,4 miliarde. Aceasta ar fi o piață potențială. Ca și produs nou, dacă am avea o rată de adopție de 5%, tot e un număr foarte mare", explică cofondatorul. 

Cost de producție

"Noi momentan avem 3 produse - Vask pentru mașini personale, pentru autobuze și camioane. Costul mediu neoptimizat de producție, adică într-o serie foarte mică, ar fi undeva la 1700 de dolari per purificator - cu tot cu licență, cu tot cu producție, dar nu în masă - ci per unit. 

În momentul în care faci produsul acesta pentru 30.000 sau 100.000 de mașini, automat costurile se reduc semnificativ", explică antreprenorul.

Investiții

"Momentan sursele de finanțare au fost fondurile proprii - atât ale mele cât și ale cofondatorului. Am ajuns undeva la aproximativ 5000 de euro investiți, cu construirea unui prototip. Și de ce la niște costuri atât de mari: pentru că toate piesele au trebuit cumpărate într-o cantitate foarte mică, multe părți nu le-am găsit în țară și atunci a trebuit să le comandăm din afară, iar costul de transport câteodată e mai mare decât costul produsului", a menționat Vladimir.

Cost de mentenanță pentru șoferi

"Pentru tine ca proprietar de mașină, costul de mentenanță ar fi de aproximativ 75 de euro la fiecare 40.000 de km/2 ani. La fel cum mergi în service și faci o revizie unde îți schimbi filtre de ulei, filtre de aer, de combustibil și așa mai departe, faci și această schimbare prin care se înlocuiesc unele consumabile din produsul nostru", spune antreprenorul. 
 

Parallax

Vizualizari
3339
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri