Șeful Spotify: Sunt introvertit, nu sunt un bun prezentator, am dus o luptă cu mine însumi
Claudiu Zamfir

Șeful Spotify: Sunt introvertit, nu sunt un bun prezentator, am dus o luptă cu mine însumi

Thumbnail

Antreprenorul suedez Daniel Ek, fondator și director general al serviciului de  streaming de muzică Spotify, care a ajuns la încasări de 1,5 miliarde de dolari pe an, mărturisește că este un introvertit și că duce o luptă cu sine să comunice mai bine cu angajații săi.

Într-un interviu pentru publicația americană de antreprenoriat Fast Company, Daniel Ek (35 de ani), care are o avere evaluată la 2,8 miliarde de dolari, își dezvăluie provocările de leadership, care pot servi drept exemple și pentru antreprenorii români:

  • „Îmi place să fiu implicat într-o mulțime de lucruri, dar de fapt nu fac multe lucruri. Munca mea este de a fi editor. Este vorba despre reafirmarea culturii, a valorilor. Eu spun o poveste despre locul în care merge firma. Stilul meu este să le dau oamenilor o direcție generală. Nu le voi oferi toate lucrurile de care au nevoie pentru a ajunge acolo.

 

  • Pe măsură ce firma crește, o conduci tot mai diferit. Eu nu obișnuiam să țin ședințe pentru toată compania. Stilul meu de conducere era să colind prin companie. Eu credeam că oricine mă vedea pe acolo putea să vorbească cu mine.

 

  • Pe urmă am intrat în această creștere accelerată, iar numărul de angajați s-a majorat cu 30-40% pe an. Brusc mi-am dat seama că abordarea mea de management nu avea o evoluție scalabilă. Până în anul acesta mai mult de jumătate dintre angajații noștri nu lucraseră cu noi timp de un an întreg. Ce însemană asta pentru cultura organizațională? Ce înseamnă asta pentru tine ca lider?

 

  • Comunicarea trebuie să fie mult mai bună. Încă nu sunt un prezentator foarte bun. Mulți lideri sunt mult mai carismatici decât mine. Eu sunt introvertit. Așa că am dus o adevărată luptă cu mine însumi.

 

  • Chiar trebuia să fac și treaba asta? Când stau de vorbă cu cineva, din echipă sau din afară, trebuie să fac impresie - și nu mi-e ușor să fac asta de la sine. Eu nu-mi iau energie din  întâlnirile cu alții. Așa că trebuie să obțin acea energie din altă parte și trebuie să am rezistența să fac asta.

 

  • Chiar dacă am o zi proastă, eu tot trebuie să fiu mai bun ca  oricine altcineva. Dacă am o zi de rahat, chiar atunci poate mă întâlnesc cu cineva care lucrează în această companie de trei ani și este singura dată când ajunge să petreacă o oră sau doar 15 minute cu mine. Ce impresie îi las eu? Pentru cineva care nu este lider înnăscut este foarte greu. Dar lucrez la asta, chestii  mentale, meditez, îmi caut dispoziția necesară.

 

  • Am fost nevoit să schimb lucruri legate de mine deși nu mi-a fost confortabil. Am primit mult feedback despre lucrurile la care nu am fost suficient de bun.

 

  • Nu ai nevoie să conduci neapărat afacerea pentru a conduce  produsul. (...) Dacă te uiți la firme ca Airbnb, Uber și la Spotify, afacerea este produsul. La Uber, de exemplu, produsul este experiența clienților. O foarte mare parte din afacere constă în optimizarea prețului, astfel încât să obții o cerere enormă și să poți folosi perfect activitatea șoferilor. Airbnb este foarte asemănător: managementul ofertei și al cererii.

 

  • Sunt interesat de partea de business (a Spotify), pentru că știu că are un impact și o influență deosebite asupra artiștilor. Cu cât suntem mai capabili să-i valorificăm, cu atât mai mult crește industria muzicală și cu atât mai mulți oameni își pot câștiga existența din asta. Acest echilibru este incredibil de important.

 

  • Mi-am dat seama că nu trebuia să schimb persoana care eram pentru a fi mai bun. Dar aveam nevoie să mă exprim mai clar și mai succint. Acum le spun oamenilor unde sunt sigur de ceva sau unde cred că am greșit. Acestea sunt lucruri pe care înainte poate nu le-aș fi făcut. Sunt o persoană foarte privată, dar totuși stau acum de vorbă despre transparență. De ce? Ei bine, asta cred eu înlăuntrul meu. Dar încă mă lupt.

 

  • Una dintre greșelile mele mari a fost că am adoptat o strategie a celor o mie de flori înflorite. Eu cred în procesul decizional descentralizat. Așa că am permis să se întâmple o mulțime de lucruri fără să mă implic prea mult în ele. Am început sute de proiecte, dar multe dintre ele au rămas neterminate. Nu aveam destule resurse să facem 100 de proiecte în același timp.

 

  • Acum avem 10 pariuri în orice moment, niciodată mai mult. Aproximativ 40% - 50% din resursele companiei sunt legate de astea. Eu gestionez pariurile mari. Verific la fiecare două săptămâni performanța, vorbesc cu liderii care conduc acele activități.

 

  • Multe dintre pariuri au fost în jurul sistemelor de capabilități interne. Foloseam un sistem de gestionare a resurselor companiei (ERP) care în anul 2012 a rămas fără suport. În mod clar nu este o idee bună. Așa că a trebuit să reproiectăm totul, să reconstruim întregul proces. Am migrat pe Google Cloud de pe sistemul nostru propriu. Sunt multe chestii care nu se văd, proiecte mari, GDPR, legea privind protecția datelor în Europa”.

Daniel Ek s-a născut în anul 1983, la Ragsved, o suburbie a capitalei suedeze, Stockholm. Încă de la 13 ani a început să facă afaceri: câștiga bani din realizarea de site-uri. În 2002 a absolvit Institutul Regal de Tehnologie din Stockholm și s-a angajat la diverse companii IT unde a ocupat funcții de onducere. În 2004, Ek a fondat startupul de publiciate online Advertigo, pe care l-a vândut doi ani mai târziu, pentru 1,25 de milioane de dolari, unei companii de marketing online, Tradedoubler, fondată de un alt antreprenor suedez, Martin Lorentzon.

În 2006, Ek și Lorentzon au fondat Spotify, un serviciu de streming de muzică ce avea să fie evaluat la 1 miliard de dolari în iunie 2011, devenind unul dintre primii ”unicorni” ai Europei.

În martie 2016, startupul suedez reușea să strângă investiții de 1 miliard de dolari, printre investitori numărându-se firma de private equity TPG, fondul de investiții Dragoneer Investment Group și diverși clienți ai Goldman Sachs Group.

În aprilie 2018, Spotify s-a listat pe Bursa de la New York (NYSE) compania ajungând la o valoare de 26 de miliarde de dolari atunci.

Citește tot interviul pe Fast Company.

Parallax

Vizualizari
3218
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 

  Ultimele știri