Claudiu Zamfir

VIDEO România în lumea roboților: Avem 200 de miliarde de dolari PIB, de ce 3.000 de școli nu au grupuri sanitare? - mentorul echipei de robotică

Thumbnail

Profesorul de fizică Mircea Nistor, mentorul unei echipe de elevi români care a câștigat medalia de aur la competiția First Tech Challenge din Mexic, consideră că statul român are fonduri suficiente pentru modernizarea școlilor și a învățământului din țară, dar nu acordă prioritate educațaiei. Ministerul Educației nu sprijină actvitățile de robotocă în școli și nici nu vrea să organizeze o olimpiadă națională în domeniu, a spus la rândul ei Dana Războiu, liderul unei organizații care sprijină educația.

Zilele trecute, elevii liceului „Traian Lalescu” din Hunadoara, care formează echipa RobotX, au revenit în țară după ce au câștigat 5 medialii de aur la Olimpiada FIRST Global Challenge 2018, de la Ciudad de Mexico.

Tinerii, care sunt în clasele a XI-a sau a XII-a, au beneficiat de ajutorul asociației Nație Prin Educație și al unor sponsori din mediul privat, pentru a se putea înscrie în competiție și a face deplasarea în Mexic. Efortul a meritat, pentru că echipa RobotX Hunedoara a avut cele mai bune rezultate la competiția internaținală la care au fost prezente echipe din toată lumea, inclusiv din SUA sau Israel, state cu activitate puternică în robotică.

„Ar trebui investit în dotări, ar trebui schimbate programele de învățământ ca să avem mult mai multe activități practice, să învățăm făcând, nu doar teorie, ar trebui mai multe investiții din partea Ministerului Educației, dacă vrea să schimbe ceva și dacă vrea să ne îndreptăm în direcția bună”, a spus Răzvan Vîrtan, unul dintre elevii premianți, întrebat de StartupCafe.ro ce și-ar dori mai mult de la școală.

El se numără totuși pruntre norocoși, pentru că a intrat într-un program realizat de organizația Nație Prin Educație, cu bani de la companii private, prin care 130 de licee și școli din țară au acum activități de robotică. Acestea se desfășoară în timpul liber și în vacanțe, iar profesorii fac voluntariat.

Anul acesta elevii români se mai pot înscrie pentru sezonul al III-lea al concursului, până pe 1 octombrie 2018, pe site-ul asociației Nație Prin Educație, AICI.

„Ne gândim să rămânem în România, să schimbăm ceva în țara asta. Prin multă muncă împreună, poate reușim să aducem ceva nou, să inventăm ceva care ne poate ridica sau putem investi pentru copii, pentru a schimba aspectul învățământului”, ne-a spus Darius, un alt elev cu medalia din aur la gât.

„Eu mă văd lucrând în cercetare, în România, încercând să schimb modul în care se face cercetare în România, să aduc fonduri. Unul dintre visurile mele este să ajung la laserul de la Măgurele”, a mărturist Cristi, un alt tânăr din echipa premiantă.

Mentorul lor tehnic, profesorul de fizică Mircea Nistor de la Colegiul Traian Lalescu din Hunedoara, crede că viitorul omenirii este legat de roboți și de mașni autonome. „Gândiți-vă că în 5-10 ani vor fi 1 miliard de automobile inteligente pe străzile lumii. Ăștia sunt roboți care trebuie gândiți, realizați și nu putem face asta decât dacă începem din vreme cu astfel de copii care să poată realiza mașinării complexe jucându-se. 99% din ceea ce avem noi se datorează eforturilor mașinilor, nu efortului muscular al oamenilor”.

Între timp, însă, viitorul României se mai duce la toaletă în fundul curții. „Suntem o țară de 20 de milioane de oameni, care avem un produs intren brut de 200 de miliarde de dolari, de ce ne tot plângem că 3.000 de școli nu au grupuri sanitare? Cât costă 3.000 de grupuri sanitare? O nimica toată. E o chestie de opțiune, de decizie. Nu-i o chestie că nu se poate. Se poate rezolva în jumătate de an”, crede profesorul de fizică.

Thumbnail

Dar cum se împacă viziunea acestor oameni, orientată către tehnologie, cu preocupările statului român? „Nu se împacă”, răspunde profesorul Nistor. „Acesta este un program extrașcolar, nu are loc în programele înțepenite ale sistemului nostru, lucrăm voluntar, sâmbăta, în vacanțe”.

Vedeta de televiziune Dana Războiu, care conduce organizația Nație Prin Educație, a simțit pe pielea ei viziunea statului român când a cerut sprijin la Ministerul Educației pentru organizarea unei olimpiade naționale de robotică:

„Am încercat să fac din concurs un fel de olimpiadă în care copiii să fie cooptați în echipe. Am încercat și anul trecut și acum doi ani, am făcut șanț până la Ministerul Educației de câte ori am mers. Răspunsurile sunt de la penibile la caraghioase, mi-e și jenă de ce îmi spuneau oamenii de acolo, esența era <<Iar ați venit, doamnă?! Dar nu v-am spus săptămâna trecută că nu se poate?>>. Și am zis să facem olimpiadă școlară fără finanțare de la stat, să aduc bani din mediul privat. Nu s-a putut nici așa.

Nu am reușit să facem olimpiadă de robotică, dar am văzut pe scările ministerului un afiș <<Olimpiadă de elenistică>>. Nu zic, e nevoie de cultură generală și trebuie să facem și olimpiadă de elenistică, dar de robotică nu e nevoie?!".

Concursul de robotică are o etapă națională și una internațională, în care tinerii primesc un kit special din care trebuie să realzeze roboți. Dar pe lângă partea tehncă, sunt scoase în evidență aptitudini și valori ca lucrul în echipă, comunicarea, fair-play-ul.

”Am fost întrebați și de ce suntem mândri de țara noastră. Fără să vorbim dinainte, eu am zis că sunt mândru că sunt oameni care vor să schimbe ceva și mai ales din generația tânără, pentru că  generația mentorilor noștri ne-a adus democrația și noi suntem obligați să facem următorul pas pentru dezvoltarea țării și sunt tineri care vor să facă asta. Apoi Cristi a spus că mai sunt oameni care luptă și care cred că putem să scăpăm de corupție și de alte lucruri de genul ăsta și că ne putem dezvolta”, a povestit Răzvan, unul dintre tinerii medaliați în Mexic.

Parallax

Vizualizari
2219
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri