O firmă din Oradea produce un sistem care ajută companiile din multe industrii să îşi crească productivitatea

Un produs românesc, creat de doi igineri după îndelungate cercetări şi investiţii, dezvoltat inclusiv în ceea ce priveşte partea de hardware, la Oradea, este folosit de mari companii din industrii precum medicală sau frama, din România, Danemarca şi Polonia, pentru a-şi monitoriza şi creşte producţia. Iată cum funcţioneză acest dispozitiv şi ce planuri de business au cei doi fondatori ai afacerii.

 
 

 

Paul Harfas, absolvent al Facultăţii de Electronică şi Telecomunicţaii, din cadrul Politehnicii din Timişoara şi Felix Blaga, absolvent Automatizari, tot la Timişoara şi al unui masterat la Danish Technical University, au venit cu ideea acestui produs în urmă cu trei ani. Ideea a apărut ca urmare a unor probleme observate de noi in zonele de productie cu care am avut contact. Mai concret, lipsa de informaţie asupra timpilor de ciclu de producţie şi asupra tipologiilor de defecte observate în industria de electronică automotive şi mase plastice – spune Paul Harfas.

 
 

Ce este Octavic

Produsul creat de startup-ul Octavic Engineering se numeşte pe scurt PET, adică Production Efficiency Tracker – un sistem modular, distribuit, cu componente hardware si software.

Dezvoltăm un sistem integrat care ajută companiile să primească informaţii în timp real pentru a fi mai productive într-un mod simplu şi inteligent. Sistemul oferă management vizual în fabrici, care ajută la îmbunătăţirea prioritizării şi gestionării problemelor.

Pe lângă partea de vizualizare sistemul este capabil să escaleze problemele (prin email, sms, notificări pe mobil) să colecteze date automat şi să transmită acele date către soluţii ERP(Enterprise Resource Planning ). Sistemul nu doar monitorizează procesele ci şi acţiunile care au fost intreprinse şi de către cine într-un mod simplu, adnotând datele – explică reprezentantul startup-ului.

Cei doi au investit în cercetare şi în a pune bazele producţiei pentru acest sistem circa 200.000 de euro şi speră să reuşească să amortizeze această investiţie până la finele anului următor. Atât partea hardware cât şi cea software este dezvoltată de startupul românesc, la Oradea.

Cei doi compară acest produs cu o cabină modernă de pilotaj – cu toţi senzorii şi toate “indicatoarele” necesare pentru a avea inforamaţii în timp real din zona de producţie.

Pentru a atinge acest scop, sistemul se poate interfaţa cu echipamente de producţie sau poate funcţiona în mod “manual”, cu input de la operatori. Tipurile mari de informaţii pe care le culege sistemul:

  • Opriri/pierderi de timp

  • Output de producţie

  • Defecte

  • Nevoia de materie primă

  • Parametri de proces

Toate datele culese din producţie sunt folosite pentru a planifica producţia în timp real luând în considerare factorii de risc care pot cauza întarzierea livrărilor (eficienţa globală a echipamentului, rata de defecte, istoricul opririlor, mentenanţa etc), a mai adăugat Paul Harfas.

Momentan, startupul este prezent în Romania, Danemarca şi Polonia, are 6 mari firme cu care colaborează din domenii precum cel medical, farmaceutic sau automotive; printre acestea se numără Zentiva sau Plexus. Dar, fondatorii lui spun că intenţionează să se extindă în alte 3 ţări, în următoarea jumătate de an: Germania, Coreea de Sud şi Turcia, iar strategia lor este să facă acest sistem să fie aplicabil “de la lipit tălpi de pantofi până la tehnologii de fabricaţie pentru navele spaţiale”.

Echipa Octavic numără 9 oameni, cei mai mulţi pe zona de cercetare, iar startup-ul colaborează încă de la început cu Universitatea Tehnica din Danemarca pentru dezvoltarea sistemului. Produsul a apărut pe piaţă în 2016.

Momentan, nu căutăm investitori, nu avem nevoie de surse de finanţare externe strict pentru bani. Avem o idee foarte clară a ceea ce vrem să facem. Un investitor ne-ar încetini în momentul de faţă şi ne-ar abate de la drum. Momentan ne auto-susţinem şi avem un ritm de creştere care ne convine şi pe care îl putem manageria. Ce putem aborda eventual e ideea de “smart money” – colaboratori cu networking bun. Discutăm în acelasi timp cu nume mari din industrie pentru a face parte din boardul nostru pentru a ne consilia, a mai adăugat Felix.

Provocările din piaţă:

  1. Foarte multe afaceri mici nu au o metoda sistematica de a-şi imbunatatii productia, drept urmare nu se gândesc la astfel de sisteme.

  2. Multinationalele au un process greoi de luat decizii si de multe ori este nevoie de prea multe aprobari pentru a demara o instalare – spun cei doi fondatori.

Cât despre profilul clientului, ei susţin că acest sistem este construit în aşa fel încât să poată fi adaptat, în cel mai scurt timp, oricărei industrii

Cum se monetizează Octavic

  1. Vânzarea sistemului şi perceperea unei taxe pentru mentenanţă şi update-uri. Lansăm mai mult de un feature nou în fiecare lună - spune reprezentantul startup-ului

  2. Pe bază de abonament

Chiar dacă tehnologia pentru a realiza astfel de solutii există pe piaţă de 20 de ani, multe companii nu folosesc o astfel de soluţie sau au diferite soluţii nefunctionale. Am identificat ca problema principală este că chiar dacă sunt diferite sisteme care rezolvă o problemă individuală foarte bine (planificare, vizualizare, statistici, achiziţii de date) crează multe alte probleme (cum să fie integrate între ele, nu corespund diferitelor tipuri de procese, sunt costisitoare, greu de instalat etc) neexistând o soluţie completă şi integrată , uşor de instalat şi ieftină. Asta vrem să schimbam noi. Toată lumea vorbeşte momentan de Industry 4.0 (a patra revoluţie industrială) IIoT (Industrial Internet of Things), Machine Learning. Noi ne dorim să ajutăm companiile să ajungă mai repede şi mai ieftin acolo, spune Felix Blaga.