Raluca Abrihan

VIDEO Un canal online pentru copii, lansat de doi antreprenori din Iaşi, cel mai popular din Europa Centrală şi de Sud-Est: Cum se fac afaceri din YouTube

Thumbnail

LooLooKids, cel mai popular canal YouTube din România, a fost recent premiat de Google cu "butonul de diamant”, distincţie oferită canalelor care depășesc pragul de 10 milioane de abonați. Ideea le aparţine unor antreprenori din Iaşi, care au povestit pentru StartupCafe cum au construit acestă afacere şi cum se fac bani din YouTube.

LooLoo Kids oferă cântece și conținut educațional pentru copii, sub forma animației 3D, și se adresează unui public global. Conținutul este oferit în 7 limbi: engleză, cea mai mare parte, la care se adaugă română, rusă, spaniolă, portugheză, turcă și lituaniană, alte trei - franceză, germană, italiană - fiind în pregătire. LooLoo Kids găzduiește 100 de cântece originale pentru copii, în total 230 de minute de animație 3D.

Lansat în august 2014, de soţii Cristina şi Alexandru Badan, canalul are în prezent peste 13 milioane de abonați și mai mult de 5 miliarde de vizualizări. Cea mai mare parte a publicului vine din Statele Unite, cu aproximativ 700 milioane de vizualizări, urmat de Indonezia, India, Tailanda, Marea Britanie și Brazilia.

Ce poţi vedea în interviu:

  • cum a apărut ideea acestui canal de YouTube
  • cum se construieşte un canal de YouTube, de ce echipă este nevoie şi pe ce trebuie să mizeze creatorii de conţinut
  • cât investeşte firma din spatele acestor canale, Mora TV, şi spre ce se duc aceste investiţii
  • cele mai mari probleme pe care le întâmpină creatorii de conţinut din România

Thumbnail
Cristina şi Alexandru Badan, fondatorii TraLaLa

“Speram, atunci când am început, să ajungem în acest punct, dar nu credeam că putem ajunge atât de repede. Suntem mândri că “butonul de diamant”, acordat de YouTube pentru canalele cu peste 10 milioane de abonaţi, ajunge în premieră în Europa Centrala şi de Sud-Est și ajunge în România”, spune Alexandru Badan, fondator şi CEO LooLoo Kids.

Povestea LooLoo Kids

“Totul a început în urmă cu 6 ani, când soţia mea căuta materiale audio-video de calitate pentru copiii noştri şi nu prea găsea. Aşa că ne-am gândit să le facem noi. Doar că, de la idee la implementare, lucrurile nu au fost chiar atât de simple. Dar am reuşit ca, în câteva luni, să ne mobilizăm şi să găsim colaboratorii care au avut încredere în proiectul nostru.

În decembrie 2012, am lansat canalul TraLaLa, pentru care numărul de abonați şi de vizualizări a crescut destul de repede astfel încât, după un an şi jumătate, aveam deja 30 de animaţii publicate, aşa că ne-am hotărât să trecem la un alt nivel şi să ne extindem internaţional. Astfel, am creat canalul LooLooKids cu conţinut în limba engleză”, spune antreprenorul.

Cum se construieşte un canal de YouTube

“Atunci când vorbim de un canal cu animaţii şi muzică pentru copii, uneori poate părea o joacă de copii. Dar, în spate stau echipe de profesionişti care gestionează un proces foarte complex.

Pentru realizarea unei animaţii şi a unui cântecel avem nevoie de aproximativ de 100 de specialişti – de la oameni de concept, scenarişti, textieri, muzicologi, interpreţi, până la echipe de animaţie.

Noi ne-am asumat, cel puţin pentru canalul internaţional, să publicăm doar animaţie 3D, aşa că în spate stă foarte multă muncă şi multe investiţii şi o echipă numeroasă”, explică Valentin Pintilescu, development manager LooLoo Kids.

Structura echipei

În România este făcută partea de concept şi de management al canalelor de YouTube. Tot ce înseamnă producţie pentru TraLaLa, care pentru al doilea an la rând este canalul numărul 1 de YouTube din România, potrivit SocialBlade, tot ce se produce pentru acest canal este făcut în România.

Pentru LooLooKids lucreză cu echipe de producţie din Spania, India şi Rusia, pentru că standardele de calitate impuse nu pot fi îndeplinite de echipele de animatori din România.

“Lucrăm cu 3 echipe care, în total, vin cu peste 100 de animatori”, spune Alex Badan.

Cum se fac banii din YouTube

“Dacă stăm şi analizăm modelul de business, modelul YouTube nu s-a schimbat deloc încă de la înfiinţare. Tocmai din acest motiv are şi succes. Au lăsat creatorii să creeze conţinut, au în spate echipe Google de vânzări de publicitate, iar aceşti creatori de conţinut primesc un procent din veniturile încasate de companie, din publicitate. Astfel s-au dezvoltat fantastic.

În acelaşi timp au fost exemple atât de afară cât şi din România (n.r. - platforme de conţinut video), care s-au închis pentru că nu mai exista motivaţia de a produce conţinut pentru acele platforme.

YouTube face partea de distribuţie, noi trebuie să venim cu partea de calitate, conţinutul unic care să te diferenţieze. În fiecare minut sunt publicate milioane de clipuri pe YouTube, însă doar câteva generează vizualizări şi venituri pentru că utilizatorul alege.

Şi chiar dacă vorbim de un utilizator, copil de 2 ani, el poate să facă diferenţa dintre o animaţie 3D şi o muzică cu voce foarte bună, respectiv ceva în care nu s-a investit, ceva mai puţin profesional”, afirmă antreprenorul.

Cât din publicitatea încasată de Google revine creatorilor de conţinut de pe YouTube

55% din încasări revine creatorilor. În România, abia în ultimii ani publicitatea a început să crească, să treacă în online.

Apoi, dacă nu ne-am fi extins în plan internaţional ar fi fost o problemă, diferenţa de venituri fiind substanţială: 1.000 de vizualizări în România generează X, 1.000 de vizualizări în Statele Unite generează 8X. Este important să avem vizualizări din ţările care sunt mult mai puternice economic pentru că ne aduc venituri mult mai mari.

Ca să vă dau un exemplu, din Emirate se generează mai multe venituri decât din România, deşi este o ţară foarte mică. Dar, evident că afară concurenţa este mult mai mare.

În internaţional sunt jucători care generează conţinut într-un mod specializat şi profesionist. Dar, concurenţa e bună pentru că altfel noi nu am creşte – spune reprenzentantul LooLoo Kids.

Pentru canalul românesc, cei mai mulţi abonaţi sunt români (din România, Republica Moldova şi diaspora – circa 25%, spre 30%.

Pentru canalul în limba engleză cele mai multe vizualizări vin din SUA (25%), apoi urmează Asia cu: India, Indonezia, Tailanda (dar pentru cele două ţări, cel mai probabil vizualizările vin de fapt din China, unde utilizatorii nu acces la YouTube şi atunci intră pe platforma schimbându-şi IP-ul, prin VPN).

Firma românească reinvesteşte în producţia de conţinut peste 80% din tot ce câştigă. Bugetul de investiţii estimat pentru acest an este de 800.000 de euro, iar venitul pentru 2018 este de circa 950.000 de euro.

“Pentru 2019 vrem să diversificăm conţinutul. Momentan avem un star, pe Little Johnny, cu peste 100 de episoade pe LooLooKids, pe care vrem să le trecem şi pe TraLaLa, în limba română. Aceste episoade vor avea vecini noi, noi filmuleţe, dar conceptul rămâne acelaşi, animaţie 3D, personaje care să atragă şi să educe”, spune managerul de proiect, Valentin Pintilescu.

“Dacă în primii ani ne imaginam scenarii acasă, împreună cu soţia mea şi cu copiii, în timp, lucrurile au evoluat şi lucrăm cu profesionişti din domeniu, care să ne prezinte mai multe idei dintre care noi alegem.

Dar, la început, pentru noi a fost o mare surpriză când am reuşit să ne plătim chiria din veniturile generate din cântecelele pe care le publicam pe YouTube, ni se părea ceva fantastic. A fost momentul în care am înţeles că dacă vom creşte producţia, vom avea şi venituri mai mari”, povesteşte fondatorul proiectului Alex Badan.

Contracte şi drepturi de autor – cele mai mari provocări

Provocări şi probleme în domeniu se întâlnesc la orice nivel şi la orice pas, subliniază CEO-ul firmei.

“Cea mai mare problemă rămâne cea legată de drepturi de autor. Este uşor să faci un clip şi să utilizezi nişte poze sau un video făcut de altcineva, dar nu este un plan pe termen lung pentru că un astfel de video poate fi eliminat imediat de YouTube.

De la început ne-am gândit la aceste aspecte, dar a durat chiar şi 3-4 luni până să reuşim să găsim partenerii care să accepte să facem un contract legal prin care să accepte să ne cedeze drepturile de autor.

Toate acestea implică nişte costuri, sunt greu de găsit inclusiv jurişti specializaţi pe această zonă. Partea juridică implică costuri foarte mari pentru noi. Fiecare animaţie are în spate cel puţin 5-6 contracte cu furnizorii.

Găsim şi acum unele canale foarte populare, dar dacă analizăm videoclipurile vedem că ele ar putea fi eliminate oricând”, mai spune Alexandru Badan.

Parallax

Vizualizari
9735
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri