Claudiu Zamfir

VIDEO București: Cum poți face bani, ca „juicer”, cu trotinetele electrice Lime

Thumbnail

Startup-ul american Lime, care a adus, de vineri, și în București trotinetele electrice de închiriat de pe stradă, a venit și cu programul său „Juicers”, prin care bucureștenii vor putea face un ban în plus încărând acasă vehiculele firmei, a declarat, într-un interviu video acordat StartupCafe.ro, un manager al Lime.

Rebecca Stelea, o româncă plecată la Londra acum 13 ani, este community manager al firmei americane Lime pentru Europa, Orientul Mijlociu și Nordul Africii, iar acum a venit la București, orașul ei natal, unde a adus serviciul de închiriere a trotinetelor electrice cu ajutorul telefonului mobil. Cât costă să mergi pe trotinetele electrice Lime, unde poți circula și de unde le poți închiria - Rebecca ne-a dat câteva detalii....

StartupCafe.ro: De când pot începe bucureștenii să se plimbe cu trotinetele electrice Lime?

Rebecca Stelea: Începând de azi, 24 mai, suntem la dispoziția tuturor bucueștenilor. Tariful este standard: 3 lei deblocarea, iar apoi, taxare de 60 de bani pe minut. Plata se face prin aplicație. Când o descarci pe Android sau pe iPhone, îți adaugi cardul, iar la finalul călătoriei, banii sunt luați de pe cardul tău.

StartupCafe.ro: Și la noi introduceți sistemul acela pentru Juicers, prin care oamenii iau trotinete Lime și le încarcă acasă pentru a obține un venit?

Rebecca Stelea: Da. Este deja aici pusă fundația comunității Juicers. Invităm pe toată lumea care vrea să facă parte din comunitate. Este foarte simplu, un mod flexibil și convenabil de a face niște bani în plus. Pur și simplu, aplici, devii juicer, ai modul de juicer în aplicația standard Lime. Atunci când vezi că sunt disponibile trotinete pentru a fi încărcate, te duci, le iei, le încarci și le pui înapoi pe stradă.

StartupCafe.ro: Cred că or să duduie căminele studențești...

Rebecca Stelea: Sper. M-aș bucura foarte tare să știm că ajutăm studenții din București să aibă niște bani în plus și în celălalt tip pe care îl au să se axeze e studii, iar banii să le vină un pic mai ușor decât într-un job part-time destul de obositor și plictisitor.

StartupCafe.ro: Care va fi recompensa?

Rebecca Stelea: Va fi preț individual pe trotinetă. Va începe de la 10 lei. Dacă o încarci corespunzător și o plasezi în locul în care trebuie primești 10 lei pe trotinetă. Dacă bateria e complet goală, probabil că va dura undeva pe la 4-5 ore să o încarci 100%.

StartupCafe.ro: Este tot sistem dockless, cum are Lime în toată lumea, fără stații la care trebuie aduse trotinetele?

Rebecca Stelea: Nouă ne place să-l numim dock-free. Așa va fi, le poți lua de oriunde le găsești în oraș, iar la terminarea călătoriei, le plasezi corespunzător și îți continui ziua. Nu te obligăm să le lași într-un anumit punct, așa cum ai face cu o bicicletă pe care trebuie să o duci la o anumtă stație. Seara, ori le strâng juicer-ii, ori echipa locală.

StartupCafe.ro: De unde pot fi luate trotinetele?

Rebecca Stelea: În momentul în care deschizi aplicația, îți arată harta în care sunt disponibile. În toate punctele centrale din București, vom crește numărul trotinetelor și al locurilor de unde le poți ridica.

StartupCafe.ro: Câte distribuiți în București?

Rebecca Stelea: Începem cu 1.000 și creștem în funcție de cât ni se va cere. Dacă bucureștenii ne plac trotinetele, vom încerca să aducem cât mai multe.

StartupCafe.ro: Cum ați decis să veniți la București, care sunt criteriile după care decideți să lansați într-un oraș?

Rebecca Stelea: Suntem deja în foarte multe orașe din Europa. Bucureștiul este o capitală importantă din Uniunea Europeană și din Europa, lumea dorește acest serviciu. Probabil că ai observat deja că sunt foarte multe trotinete private pe stradă, ale unor persoane care le-au cumpărat și le folosesc deja, înainte să venim noi cu trotinete. Știm că este cerere, știm că se poate, știm că se investește în infrastructură și dorim, ca țară și ca oraș, să fim cât mai verzi și mai aliniați cu tendințele de salvare a mediului înconjurător. Și atunci Bucureștiul mi s-a părut o destinație ideală pentru Lime.

StartupCafe.ro: Noi totuși nu avem așa multe piste de biciclete.

Rebecca Stelea: Situația este diferită în fiecare țară în care lansăm, nu există nicio țară perfectă pentru un anumit mod de transport, dar e important să încerci să schimbi ceea ce există într-o țară și să le arăți oamenilor că se poate. Când tu faci asta, restul începe să vină de la sine.

StartupCafe.ro: Dar vă afectează faptul că nu sunt piste de biciclete? Cu trotinetele electrce nu poți să mergi pe carosabil...

Rebecca Stelea: Ba da, poți să mergi pe stradă, este perfect legal și permis. Este plăcut să mergi pe pistele de bicilete și sperăm, cu lansarea noastră, să arătăm bucureștenilor că merită să faci asta și prin asta să și convingem să se facă investiții în acest spațiu.

StartupCafe.ro: V-ați consultat cu autoritățile? Cu Primăria Capitalei aveți parteneriat, dar cu Poliția Rutieră ați vorbit despre aspectele legale, unde, cum se poate circula?

Rebecca Stelea: Toate autorizările pe care le necesită trotineta, ca vehicul, standarde de calitate și de tot ce ține de asta a fost deja verificat, este complet regulamentar să folosești trotineta.

StartupCafe.ro: Ce viteză prind ele?

Rebecca Stelea: Maximum 24 km/h.

StartupCafe.ro: Deci poți să mergi cu ele și pe stradă, pe carosabil?

Rebecca Stelea: Da, exact. Și pe pista de biciclete. Nu ar trebui să mergi pe trotuar, pentru că bănuiesc că îi deranjezi pe ceilalți și noi nu recomandăm asta. Cel mai bine, pe stradă și pe pista de biciclete.

StartupCafe.ro: Sunt implicații vizavi de vârsta de utilizare...

Rebecca Stelea: Da, minimum 18 ani. Nu poți să adaugi un card bancar dacă nu ai 18 ani.

StartupCafe.ro: Da, dar poți să iei telefonul părintelui și să mergi cu el.

Rebecca Stelea: Asta deja ține de responsabilitatea fiecărui părinte, să se asigure că nu-și expune copilul la aplicații pe care nu ar trebui să le acceseze.

StartupCafe.ro: Partea de siguranță - recomandați să se folosească acele căști de protecție?

Rebecca Stelea: Exact. Dacă descarci aplicația și scanezi prima trotinetă, ți se va arăta un fel de tutorial în care se spune exact ce ar trebui să respecți ca regulament Lime. Ți se arată că trebuie să porți cască, să nu mergi pe trotuar, să o parchezi adecvat, să circuli cu atenție în trafic. Toate astea noi le arătăm celor care vor să folosească trotinetele și le cerem acordul pentru a continua experiența.

StartupCafe.ro: Cam cât ține bateria la o trotinetă?

Rebecca Stelea: Depinde cât de folosită este... Trotineta Lime este menită ca o soluție pentru primul și utltimul kilometru (first mile - last mile solution). Deci ne așteptăm să faci o călătorie de 10-15 minute, în medie. Iar dacă este folosită așa, are suficientă baterie pentru multă lume în timpul zilei.

Rebecca Stelea: Unde sunt fabricate trotinetele?

Rebecca Stelea: Sunt produse în China. Avem mai multe modele.

StartupCafe.ro: Sunt și concurenți aici, sunt firme românești, este Wolf-e și mai este Flow. Cum vezi concurența, e loc pentru toată lumea în București?

Rebecca Stelea: Absolut. Este loc pentru toată lumea peste tot în lume. Sunt foarte multe firme care oferă sisteme similare cu ceea ce oferim noi. Nu vreau să comentez nimic față de concurență. Produsul nostru oferă siguranță maximă, confort maxim și calitate de top. Dacă utilizatorii preferă să folosească Lime, este complet alegerea lor.

Cine este Lime

Thumbnail

Startup-ul american Lime, cu sediul central la San Francisco, este un lider al transportului urban ecologic, ca soluție smart city, alături de Bird, Uber sau Bolt la nivel mondial. În București, mai sunt prezente și firme românești, ca Flow sau Wolf-e.

Lime a fost fondat în anul 2017, la Greensboro, statul american Carolina de Nord, de antreprenorii Toby Sun și Brad Bao și s-a extins rapid în toată lumea.  Întâmplarea face ca vineri, când Lime s-a lansat în România, directorul general al firmei (CEO), Toby Sun, să-și anunțe demisia din funcție. Potrivit TechCrunch.com, el a luat această decizie pentru a se concentra pe cultura organizațională a companiei și pe cercetare și dezvoltare. Celălalt co-fondator, Brad Bao, care a avut funcții de conducere și la gigantul IT chinez Tencent, va prelua responsabilitățile de CEO al Lime. De asemenea, președinte al consiliului de administrașie al Lime a fost numit Joe Kraus, un fost partener în GV, fondul de investiții al Google.

Lime în România

Trotinetele Lime sunt disponibile de vineri, 24 mai 2019, în principalele zone din București, la gurile de metrou, langă parcuri, instituții publice, teatre și muzee, în baza unui parteneriat cu Primăria Capitalei.

Lime spune că îşi propune să ofere o alternativă reală a modului de deplasare a locuitorilor oraşului. Noile trotinete oferă o soluţie pentru „primul şi ultimul kilometru” - contribuind la conectarea cu celelalte modalităţi de a merge la serviciu, la întâlnirile cu prietenii sau la alte drumuri prin oraş.

În 2018, conform Indicelui de trafic Tom Tom, Bucureşti a urcat două locuri în clasamentul celor mai aglomerate oraşe din lume din punct de vedere al traficului rutier. Potrivit acestor statistici, capitala are cel mai aglomerat trafic din Europa, în medie, locuitorii Bucureştiului petrecâd cu 50% mai mult timp în trafic decât în mod obişnuit, mai mult decât locuitorii din Istanbul sau Rio de Janeiro.

Cu o trotineta electrica Lime, distanța dintre Piața Victoriei în Piața Romană va putea fi parcursă în 3 minute, susține startup-ul american.

Cum funcţionează Lime

Pentru a folosi Lime, ulitzatorii trebuie să descarce aplicaţia, să localizeze o trotinetă pe hartă şi să o deblocheze. Aceștia au nevoie de un card bancar și să fi împlinit 18 ani. La încheierea călătoriei, utilizatorii trebuie să urmeze instrucţiunile din aplicaţie pentru a finaliza călătoria şi a parca în mod responsabil. Pentru deplasarea cu Lime, costul de deblocare este de 3 lei, iar pentru fiecare minut de călătorie se va adăuga suma de 60 de bani. Echipele locale Lime se vor ocupa de întreţinerea, reîncărcarea şi amplasarea flotei în oraş.

Firma îndeamnă utilizatorii să poarte cască de fiecare dată.

Într-un comunicat remis StartupCafe.ro, Lime spune că încurajează:

  • „deplasarea în mod responsabil cu fiecare călătorie
  • purtarea căştii în timpul călătoriei
  • respectarea tuturor regulilor de trafic şi a limitelor de viteză
  • folosirea exclusiv a zonelor special amenajate, cum ar fi carosabilul şi benzile de biciclete
  • parcarea adecvată la distanţă de trotuare, rampe de service şi staţii de metrou
  • respectarea autovehiculelor, a pietonilor şi a celorlalţi utilizatori”

Trotinetele electrice și regulile rutiere din România

Cei de la Lime susțin că trotinetele lor electrice pot circula pe carosabil, dar legislația rutieră din România și interpretarea sa sunt încă destul de confuze. Recent, într-un răspuns acordat publicației G4Media, Poliția Rutieră a afirmat că, pentru a circula pe drumurile publice, un vehicul trebuie să fie înmatriculat, cu excepția celor trase sau împinse cu mâna, ori a bicicletelor. Poliția Rutieră a mai spus că trotineta electrică nu se regăsește printre vehiculele care pot circula pe drumurile publice fără să fie înmatriculate sau înregistrate.

De asemenea, Poliția a mai afirmat în acel răspuns că trotineta electrică nu poate fi omologată ca moped, pentru că nu are un loc șezând, adică o șa.

Art. 6 pct. 21 din OUG 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, modificat în 2007, definește mopedul este drept vehicul cu doua, trei sau patru roti, a cărui viteză maxima prin construcţie nu depăşeşte 45 km/h şi care este echipat cu un motor cu ardere interna, cu aprindere prin scanteie, cu o capacitate cilindrică ce nu depăşeşte 50 cmc sau cu un alt motor cu ardere interna ori, după caz, electric, a cărui putere nominala este de cel mult 4 kW.

Trotineta electrică a Lime nu depășește 25 km/h și nici nu are șa.

Parallax

Vizualizari
23541
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri