Adi Iacob
Piața produselor pentru animalele de companie este în plină expansiune peste tot în lume. Conform studiilor recente, motivul pentru care industria se extinde în Europa și în întreaga lume este că numărul gospodăriilor care dețin cel puțin un animal de companie a crescut, iar stăpânii cheltuiesc din ce în ce mai mult pentru prietenii cu blană (sau pene).
Statisticile arată că în Uniunea Europeană, numărul estimat de câini de companie este de aproximativ 87 milioane, iar în cazul pisicilor este de 102 milioane, scrie publicația online Eu-startups.com. Numărul total se ridică la aproape 200 de milioane de animale de companie, fără a număra alte mamifere mici, păsări și nici pești.
Numărul câinilor din România se ridica la circa 4,1 milioane, iar numărul pisicilor era de 4,3 milioane, potrivit statisticilor din anul 2017 diponibile pe Statista.com.
Acest lucru a sporit cu siguranță industria produselor alimentare pentru animalele de companie, iar cu toate acestea, a fost înregistrată o creștere masivă a valorii produselor nealimentare și chiar și accesoriilor. Și piața consumabilor dedicate animalelor de companie a fost de asemenea martora unei astfel de tendințe în creștere.
Startup-urile nu au evitat această industrie, iar multe dintre acestea și-au propus să inoveze în special două categorii de produse: hrană și servicii pentru animale de companie.
Să aruncăm o privire asupra unor exemple reușite de afaceri de pe această piață din Europa:
Startupul britanic Butternut Box înființat în 2016 produce a dus domeniul mâncării pentru animale la un alt nivel. Butter Box gătește și livrează cutii de alimente proaspete pentru câini în casele din Marea Britanie. Toată mâncarea este gătită la comandă în loturi săptămânale și adaptată nevoilor fiecărui câine individual. În ultimii doi ani, startup-ul a obținut 6,2 milioane de lire sterline în trei runde de finanțare.
Mascoteros din Barcelona este un start-up dedicat animalelor de companie, care operează în Spania și Portugalia. Startup-ul a creat o piață de comerț electronic cu produse pentru animalele companie și cuprinde o rețea de 300 de magazine din Spania, 520 de mărci și 35.000 de produse. Principalele puncte forte ale companiei sunt catalogul său de produse, prețurile competitive și serviciile sale de livrare. După două runde de finanțare, Mascoteros a reușit să obțină un total de 1,8 milioane de euro.
PawSquad a fost lansat în august 2015 la Londra, cu misiunea de a îmbunătăți modul în care este oferită asistența medicală pentru animalele de companie. În ultimii ani, startup-ul a construit o piață de succes care conectează proprietarii de animale de companie cu furnizorii de servicii de îngrijire (veterinari, formatori, crescători, nutriționiști). PawSquad include servicii cum ar fi "vizite video" — un serviciu de consultare video cu veterinari certificați. În cadrul a două runde de finanțare, PawSquad au reușit să adune un total de aproximativ 1,6 milioane de euro.
Snau, un alt start-up dedicat animalelor de companie din Spania, este site-ul web dedicat nevoilor de zi cu zi ale unui proprietar de câine. Înființată în 2016, platforma este o piață pentru servicii dedicată câinilor — plimbări, bone pentru câini, instruire și îngrijire. Startup-ul oferă, de asemenea, un hotel pentru animalul de companie pentru zilele în care te afli în vacanță. În doar mai puțin de doi ani, startup-ul din Madrid obținut finanțări în valoare de 305 de milioane de euro.
Fondat în 2016 la Londra, Felcana este un start-up dedicat asistenței medicale pentru animalele de companie. Felcana monitorizează sănătatea și bunăstarea pisicilor și câinilor, folosind dispozitive conectate care indică temperatură, obiceiuri alimentare și calitatea somnului animalelor de companie. Aceste date sunt colectate și analizate în platforma de calcul cloud Felcana, care produce, de asemenea, rapoarte puse la dispoziția veterinarilor. Primul produs al afacerii — "kitul de monitorizare a sănătății Felcana" a fost lansat la începutul acestui an. Startup a primit aproximativ 200.000 de euro sub formă de granturi de la Innovate UK.
Startup-ul Wooldog a fost înființat în 2016 și are sediul în Poznan, Polonia. Wooldog produce în mare parte pulovere artizanale și articole neconvenționale pentru animale de companie, cum ar fi pături din lână.
Dinbeat din Barcelona a dezvoltat un dispozitiv portabil, numit DinbeatPRO, care monitorizează starea de sănătate a animalelor de companie în unitățile veterinare. Dispozitivul permite medicilor veterinari să monitorizeze continuu semnele vitale pentru a le oferi asistență medicală în timp. În acest fel, Dinbeat economisește timp și bani pentru medicii veterinari, ajutându-i să-și dezvolte afacerea și îmbunătățind calitatea vieții animalelor. În afară de tehnologie, site-ul Dinbeat include o piață a gadget-urilor dedicate iubitorilor de animale de companie. Dinbeat a fost fondată în 2016.