Idei de afaceri: 80.000 de euro pe an din tradițiile românești. Povestea unui magazin online de haine
Adi Iacob

Idei de afaceri: 80.000 de euro pe an din tradițiile românești. Povestea unui magazin online de haine

Thumbnail

După ce a lucrat ca Graphic Designer și Art Director, un economist a renunțat la jobul permanent și se ocupă acum de propria sa afacere online cu tricouri și accesorii inspirate din tradiția românească.

Claudiu Băjan a absolvit ASE și este la baza economist. El a deschis magazinul online ColorEscu în anul 2013, iar brandul de tricouri și accesorii românești este primul său proiect ca antreprenor, prin care și-a propus să “readucă frumosul românesc în moda străzii de astăzi”. Antreprenorul ne-a povestit cum a început, cu ce bani și cum îi merge business-ul.

StartupCafe.ro: Cum și când a apărut ideea de magazin online?

Claudiu Băjan: Ideea de magazine online a existat de când ne-am gândit la ce vrem să facem. De fapt, a fost și primul pas. Atunci când nu dispui de fonduri generoase de investiții, să începi cu un magazin online care să îți arate dacă piața îți validează produsele este varianta cea mai la îndemână.

StartupCafe.ro: De ce ați ales să faceți o afacere online?

Claudiu Băjan: Online-ul îți dă astăzi posibilitatea să ajungi la un public de oriunde din lume în cel mai scurt timp. Apoi, investiția ințială este mai mica decît a unei locații offline. Sigur că nu este de ajuns să ai un site funcțional, însă este varianta accesibilă în care produsele tale pot intra pe piață. În plus, pentru un brand aflat la început de drum, online-ul îți dă exact flexibilitatea și oportunitățile de care ai nevoie.

StartupCafe.ro: Cu ce vă diferențiați de alte magazine de haine și accesorii din nișa pe care o reprezentați? Cu ce veniți nou pe piață?

Claudiu Băjan: Dacă vorbim de nișa hainelor de inspirație românescă, cred că nota noastră distictă, care ne aduce plus valoare, este dată de design. Investim mult în asta. Dam imagine unor personaje (Mama Zmeilor, Zmeul Însuși etc.) și unor concepte (Om Bun, Acasă etc.). Nu ne-am oprit doar la elemente grafice tradiționale. Ne-am uitat în istorie, în simboluri, la personajele din poveștile românești. Luăm de peste tot elemente care ne inspiră și le reinterpretăm în stilul ColorEscu. Nu ne-am oprit nici doar la tricouri. Am mers mai departe către pantaloni scurți, șepci, căciuli, bluze cu mânecă lungă, brățări de piele încrustate sau cusute, traiste și lista va continua.

StartupCafe.ro: Care au fost pașii parcurși pentru a lansa magazinul online?

Claudiu Băjan: Am găsit în rândul prietenilor noștri un specialist în domeniu, am luat domeniul, am implementat platforma de shop online și am creat grafica pe care am vrut-o ca reprezentativă pentru ColorEscu. Apoi am folosit contul de Facebook și diverse parteneriate/colaborări media pentru a face magazinul cunoscut cât mai repede.

StartupCafe.ro: Câți bani s-au investit la început (suma)? Din ce surse - economii, credit de la banca, investiții?

Claudiu Băjan: Practic, am început cu cei 200 de lei necesari pentru a cumpăra domeniul web. Prima investiție mai serioasă a fost din economiile proprii, în cele 300 de tricouri pe care le-am alocat celor 6 modele cu care ne-am lansat. Având în vedere faptul că am plecat aproape de la 0, tot profitul ulterior a fost reinvestit, depășind 25.000 euro. 60% au fost reinvestiți în produse, iar restul în magazinul online, în promovare și în aspecte logistice. Abordarea noastră a fost una precaută.

StartupCafe.ro: Cum arată în momentul de față cifrele ColorEscu?

Claudiu Băjan: Anul 2018 se anunță un an bun. De la un an la altul crește vizibilitatea brandului nostru și asta se simte și în vânzări și ne dă curaj. Un boost important avem anul acesta de la colecția lansată special pentru momentul Centenarului. Estimam o creștere de 50% a cifrei de afaceri, depășind astfel 80.000 euro. Creșterea va veni atât din magazinul nostru, unde avem tot mai mulți clienți, cât și din vazarile de la partenerii noștri B2B, cărora le acordăm o atenție sporită în această perioadă.

StartupCafe.ro: Câte comenzi aveți în medie pe lună? 

Claudiu Băjan: Numărul de comenzi variază de la o lună la alta, în funcție de sezon si de alte momente care influențează vânzările, cum ar fi cele în care se oferă cadouri. Ne-am poziționat rapid foarte bine pe nișa brandurilor care oferă idei de cadouri românești originale. În anumite perioade, vânzările prin magazinul online sunt compensate de cele realizate prin parteneriatele noastre de tip B2B. Ca o medie, cumulăm câteva sute de produse produse vândute lunar și, în plin sezon, în acest an, ne așteptăm să depășim 1000.

StartupCafe.ro: Ce canale de promovare folosiți?

Claudiu Băjan: Ne promovăm în special prin social media, prin canalele noastre de Facebook și Instagram. Prezența la târguri, care ne străduim să fie cât mai frecventă, este iarăși importantă. Am avut și sprijin din partea unor parteneri din zona de media, care au ajutat brandul să fie mai cunoscut încă de pe vremea când era foarte la început. Folosim partea de PR cât de mult putem – comunicate de presă, parteneriate pentru diverse evenimente și orice altceva ne ajută să ajungem mai departe.

StartupCafe.ro: Ce buget (procente) alocați lunar/anual pe zona de marketing?

Claudiu Băjan: Investim în promovare (care include în principal zona de online) 5% din cifra de afaceri. Bugetul include și promovarea offline care este, însă, în acest moment, la o cota scăzută în comparație cu cea digitală.

StartupCafe.ro: Ați mai dezvoltat alte afaceri în trecut?

Claudiu Băjan: ColorEscu este primul nostru proiect în antreprenoriat si sperăm să se dovedească unul de success.

StartupCafe.ro: Aveți colaborări până în momentul de față?

Claudiu Băjan: Dacă vă referiți la colaborări pe partea de vânzări, da, avem. Sunt parteneri (magazine online și offline) care au ajutat și ajută în continuare creșterea ColorEscu. Datorită lor, produsele noastre se găsesc astăzi în locații diverse, de la Vama Veche la Sarmisegetuza și în centrul vechi al Bucureștiului.

StartupCafe.ro: Aveți o strategie de marketing în perioada sărbătorilor sau pe sezoane?

Claudiu Băjan: Există o strategie care s-a dezvoltat oarecum de la sine. Am remarcat că tricourile românești, dar și celelalte produse, s-au încadrat foarte rapid pe nișa ideilor de cadouri românești. Foarte mulți dintre cei care cumpără produsele noastre o fac atât pentru ei, cât și pentru cei dragi. Am obținut o poziționare bună pe acest segment de cadouri românești originale și, totodată, practice și funcționale.

Asta face să știm că în perioade cum sunt Crăciunul, Paștele, lunile februarie (Valentine`s Day și Dragobete), martie (Marțișorul și Ziua Femeii), dar și de 1 decembrie, trebuie să fim pregătiți pentru niște vârfuri de comenzi. Având în vedere faptul că ne-am lansat cu tricouri, la început exista și o sezonalitate legată de lunile calde. Aceasta s-a mai estompat, mai ales că am introdus în ofertă și produse pentru sezonul rece, dar și produse care nu țin cont de sezon, cum sunt accesoriile (brățări, traiste etc.).

StartupCafe.ro: Cum livrați produsele? Prin contract cu firme de curierat sau flotă proprie? De ce ați ales asta?

Claudiu Băjan: Avem contracte cu câteva companii mari de curierat. Am cautat mult cele mai bune variante, astfel încât să avem cele mai bune condiții pentru clienții noștri. Tricouri românești nu se comandă numai în București și în marile orașe. Avem comenzi din mediul rural și chiar din afara țării. A trebuit să ne gândim la toți și să selectam acei parteneri dintre companiile de curierat care să ne ajute să ne livrăm produsele cât mai bine, mai rapid si mai ieftin oriunde sunt dorite.

Vizualizari
2711
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

Cookie Settings