Cum faci afaceri în domeniul imprimărilor textile: De câţi bani ai nevoie şi în cât timp îţi scoţi investiţia
Raluca Abrihan

Cum faci afaceri în domeniul imprimărilor textile: De câţi bani ai nevoie şi în cât timp îţi scoţi investiţia

Thumbnail

O ideea de afacere tot mai căutată în ultima perioadă este cea a imprimării de textile. Tehnologiile digitale au schimbat foarte mult industria textilelor şi continuă să o schimbe, dar aceste tehnolgii pot fi destul de costisitoare, pe de o parte, dar, pe de alta, pot ajuta la mărirea volumului de prodcuţie, drept urmare şi la amortizarea mai rapidă a investiţiei. Am stat de vorba cu un antreprenor în domeniu pentru a afla de caţi bani e nevoie pentru a lansa o firmă în acest domeniu, ce se caută pe piaţa românească şi în cat timp îţi poţi scoate banii.

Există multe tehnologii de tipărire a textilelor. Una este tipărirea DTG (direct-to-garment) pentru tricouri de bumbac, care nu presupune investiții foarte mari. Dar mai putem vorbi și despre echipamente de tipărire pe fibre naturale de bumbac, vâscoză, lână sau mătase și atunci discutăm de investiții cu caracter industrial ce pot depăși 700.000 euro și care nu se adresează IMM-urilor – spune Cornel Pauna, fondator Dacora Print, compania specializată în imprimarea în formate mari (large format), se ocupă de distribuţia de echipamente materiale şi echipamente pentru piaţa de semnalistică şi producţie publicitară, piaţa de arhitectură şi proiectare dar şi soluţii de imprimare în industria textilelor.

El a lansat compania în 2004, alături de antreprenorii Doina Rachiteanu, Mircea Danila. Piaţa în care activează este evaluată la circa 13 milioane de euro.

Propun, deci, să vorbim despre investițiile într-o linie de tipărire prin procedeul de sublimare cu cerneală pe bază de apă, care poate fi achiziționată de companiile mici și mijlocii. Cu această tehnologie se pot obține aplicații în industria modei și hainelor realizate din materiale pe bază de poliester (minimum 50%), în industria decorațiunilor interioare (perdele, draperii, cuverturi, fețe de masă, tapițerii pentru scaune și canapele), în industria promoționalelor și chiar în industria mobilei.

Mă refer la bugetul necesar din punct de vedere al dotării cu echipamente, deoarece un start-up presupune și investiții in oameni și infrastructură (spații, amenajări, autoturisme, computere, licențe softwareetc). Pentru a începe un business cu soluții de sublimare cu cerneală pe bază de apă este nevoie de o investiție minimă de 15.000 euro, pentru o linie de tipărire. Suma se poate ridica și până la 50.000 euro dacă vorbim de o linie mai performantă. O asemenea soluție include imprimanta, calandrul si RIP software – a explicat Cornel Pauna.

Pe lângă echipamentele tehnice, adică linia de imprimare, orice firmă în domeniu care vrea să reziste în această piaţă destul de aglomerată are nevoie de un angajat un operator care să aibă și cunoștințe de DTP și un om care să coasă și trebuie achiziționate mașină de cusut, stație grafică, licențe software și infrastructură (spațiu adecvat, autoturism, conexiune electrică adecvată, website etc.), susţine fondatorul Dacora Print.

Unii antreprenori le fac singuri pe toate astea, dar, în opinia mea, trebuie închegată o mini-echipă cât mai rapid posibil. Cred că este necesar să se ia în calcul o investiție de cel puțin 10.000 euro pe lângă suma investită în echipamentele de lucru.

În cât timp se amortizează o astfel de investiţie

Avem clienți care au avut un ROI (return on investment) de 3-4 luni, dar există și clienți care și-au amortizat mai greu investițiile, adică în 4-5 ani. De exemplu, o imprimantă ca Epson SureColor SC-F2100 costă 12-13 mii de euro.

La un tricou se poate obţine un profit de 6-7 euro, pe fondul costurilor bune de imprimare. La tipărirea a 1000 de tricouri pe lună, profitul brut ajunge la 6000 de euro, iar plata unui asemenea echipament se poate face în 5 ani, la o rată de 400 de euro.

Astfel, antreprenorul va avea bani să-și acopere şi alte costuri de operare, pierderi – subliniază omul de afaceri.

Compania are clienţi cu cifre de afaceri între 50.000 și 100.000 euro pe an, iar protrivit reprezentanului Dacora, marjele diferă în funcție de aplicații, de volumele lucrate. Iar adaosurile comerciale pot depăși chiar și 200%, dacă se vând produse finite și nu doar la metru pătrat tipărit. Costurile de tipărire vin din cerneala și hârtia de transfer consumate și se ridică la minimum 0,8 euro/m2.

Ce vor clienţii

În ceea ce priveşte trenduri-le în domeniu, el arată că a crescut foartre mul crescut cererea pentru imprimarea tricourilor de bumbac sau din combinații care conțin bumbac, dar o creștere mare se vede cu ochiul liber în ceea ce privește echipamentele sportive, de la fotbal și până la ciclism. Consider ca e mult loc de creștere în fashion și în decorațiunile interioare.

Dacă pe tehnologia de sublimare și DTG România nu este prea în urmă comparativ cu țările din estul Europei, la imprimarea industrială pe fibre naturale, dacă nu vor exista investiții în tehnologie și infrastructură în următorii 4-5 ani, distanța dintre România și țări ca Turcia, Italia, Franța, Portugalia, Polonia, India va fi mult prea mare ca să mai fie recuperată. Iar asta, cu toate că România are know-how și oameni competenți în industria textilelor. În acest moment, sunt foarte puține investiții în acest domeniu aici, mai spune Cornel Pauna.

Lecţii pentru cei care vor o afacere în acest domeniu:

  • Mai întâi, să învețe să vândă;

  • Să acumuleze, măcar la nivel de bază, cunoștințe financiare și de management al unei companii;

  • Să învețe cum să construiască și cum să devină liderul unei echipe;

Cu alte cuvinte, nu este suficient doar să deții tehnologie de vârf, ci e nevoie mai degrabă să fii creativ, să vii cu soluții către clienți, să nu aștepți doar să intre ei pe site-ul tău, ci să vii tu în întâmpinarea lor cu soluții și inovații – este de părere antreprenorul.

Vizualizari
1983
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

Cookie Settings