Antreprenor român din IT: 8 „idei de afaceri” pentru un faliment de poveste - Idei si antreprenori - StartupCafe.ro
Claudiu Zamfir

Antreprenor român din IT: 8 „idei de afaceri” pentru un faliment de poveste

Thumbnail

„Ideile de afaceri” care te conduc spre faliment sigur sunt încercări ce contrazic realitatea, iar realitatea nu acceptă să fie contrazisă, crede antreprenorul român Mircea Căpățînă.

Într-un articol pe blogul său, cofondatorul softului de facturare și gestiune Smart Bill descrie 8 tipuri de „idei de afaceri” care nu sunt altceva decât rețete sigure de faliment, în opinia sa.   

1. Afacerile care nu rezolvă o nevoie reală sau o rezolvă într-un mod neinteresant pentru clienți. Exemplu din viața Smart Bill: un competitor, la un moment dat, a dezvoltat o soluție de facturare care nu avea interfață grafică și în care puteai emite facturi scriind comenzi în mod text. Era un fel de întoarcere în era MS-DOS, pe când computerele aveau un ecran negru și un cursor. Cred că nu a avut nici măcar un client. #faliment.

2. Afacerile care nu au o piață suficient de mare eșuează. Mai încet și mai chinuitor decât cele care nu rezolvă o nevoie deloc, căci mai prind niște clienți. Exemplu: facem o platformă pentru managementul evenimentelor. Începem în România (de obicei aceasta e scuza pe care ne-o găsim pentru lipsa de curaj de a porni global) și după ne extindem. Piața o reprezintă organizatorii de festivaluri și conferințe (nu Untold, nu săriți). Rezultatul? #faliment. De ce? Sunt prea puțini și nu au sau nu dau bani. Sec.

3. Afacerile care nu pot să fie competitive eșuează. Fie rapid, fie încet și dureros. Dar sigur. Aici discuția e lungă, iar acesta își dorește mult să fie un articol scurt(uț). Pe scurt: e despre numere. Costuri prea mari de la furnizori, prețuri prea mici sau prea mari față de competiție, intrat prea târziu pe piață etc. Exemplu popular acum vreo 6 ani: eMag a devenit scump, îmi fac magazin online și vând mai ieftin electronice. Rezultatul: costuri mari de la furnizori căci nu aveau volume, logistică ineficientă, brand inexistent care arde mai mulți bani pentru a converti, căci nu prezintă încredere, o platformă neoptimizată prețuri mici, combinate, garantează un #faliment de poveste.

4. Afacerile care au o execuție ineficientă eșuează. Idee buna, time to market bun, echipă decentă, piața maricică, nevoia există. Toate premisele pentru succes? Desigur! Unde se sparg oalele? La execuție! Fie încep să joace în filmul Marea Mocăială, fie iese foarte prost ceva important și trebuie reluat, banii se duc, entuziasmul piere, oportunitatea dispare și ea și boom, #faliment. Alte exemple pot fi: vad prost, alegerea greșită a unor oameni cheie, strategie de marketing greșită.

5. Afacerile care nu pot crește (a se citi can’t have scalability) eșuează sau rămân mici. O tipă e super talentată și face niște chestii foarte mișto. WOW! Buba e că nu poate învăța pe alții și chiar dacă ar putea ar avea mari șanse să-i devină competitori, ba să-i mai fure clienți. Trage singura, dar baiul cel mare e că trebuie să se ocupe și de treburi administrative și de umblat după clienți și de poze și de Facebook și de Insta. Face tot mai puțin ce-i place și tot mai mult ce nu. După 2-3 ani entuziasmul devine chin. În timp unii renunță. Alții rezistă.

6. Afacerile care nu se adaptează… știm deja. De ce? Pentru că socoteala de acasă nu se potrivește-n târg. Pentru că viteză și schimbare sunt cuvintele ce definesc vremurile în care trăim, așa că e aproape inevitabil să nu fie nevoie să te adaptezi. Mereu!

7 și 8. Pălăria care le acoperă și pantofii care le încalță pe toate:

  • Lipsa de pregătire/cultură/educație/zi-i cum vrei antreprenorială a fondatorilor.
  • Lipsa banilor. Recunoști că erai super curios când o să zic de bani? Lipsa banilor e o durere mare, dar de multe ori supra-estimată de antreprenori care ar „pica” oricum la motivele de mai sus.

Citește tot articolul pe blogul lui Mircea Căpățînă....

Vizualizari
7413
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu