Claudiu Zamfir

VIDEO Idee de afacere: A pus fiarele vechi pe internet. Ce venituri scoate acest „Booking.com al reciclării metalelor”

Thumbnail

Un IT-ist bucureștean a lucrat la dezvoltarea unei afaceri online mai puțin întâlnite în domeniul eCommerce: vânzare-cumpărare de fiare vechi și alte deșeuri de metale, pentru reciclare. Startupul Schrott24.at, fondat de un austriac și un german, se consideră un fel de Booking.com al afacerilor cu scrap metal și se laudă cu venituri de ordinul zecilor de milioane de euro pe an.

Urmărește tot reportajul video filmat în Austria și România

 

Alexander Schlick, un antreprenor austriac, a preluat de la părinții săi afacerea familiei, veche de zeci de ani: un depozit de deșeuri de metale colectate pentru reciclare, la marginea orașului Graz. În 2016, el a realizat ce poate să facă internetul pentru o afacere de comerț, fie și în acest domeniu butucănos și brutal al fiarelor vechi.

Alexander (38 de ani, acum) s-a asociat cu Jan Pannenbäcker (32), un antreprenor german cu experiență în startupuri, și așa a apărut pe internet Schrott24.at, un site de cumpărare și vânzare a deșeurilor de metale. Însuși domeniul de internet ales a fost bine: „schrott” înseamnă deșeuri, termen folosit de vorbitorii de germană când caută pe Google deșeuri de metale.

Modelul de business - cum face bani Schrott24.at

Pentru o companie de reciclare noi ne comportăm ca un nou canal de furnizare, similar cu Booking.com pentru industria hotelieră, deci aducem noi clienți (vânzători de metale - n.r.)  depozitelor de fier vechi, iar vânzătorului îi oferim o abordare complet transparentă pentru a-și vinde deșeurile de metal”, ne-a spus Alexander Schlik, într-un interviu acordat StartupCafe.ro, la sediul startupului său, de la Graz, Austria.

Pe scurt, startupul austriac funcționează după un model de afaceri gen magazin online -  marketplace închis:

  • Fimele și persoanele fizice care vor să scape de fiare vechi intră pe Schrott24.at și își oferă marfa spre vânzare.
  • Schrott24.at cumpără la prețurile stabilite de startup (și afișate pe site).
  • Startupul austriac re-vinde mai departe, cu un adaos, metalul către cimitirele de mașini și depozitele de deșeuri metalice specializate în afaceri cu colectarea fiarelor vechi și a neferoaselor. Întotdeauna, Schrott24.at are stabilit și cumpărătorul metalului, atunci când stabilește o tranzacție cu un vânzător. Startupul nu deține depozite de fiare vechi și nu ține inventare.

Schrott24.at are 80 de parteneri - depozite de deșeuri de metale care fac această afacere de mai mult timp, printre care și vechea firmă a familiei lui Alexander. Acestea sunt cumpărătorii. De asta, sistemul lor de eCommerce este unul închis.

Vânzătorii de fiare vechi, cei de la care startupul cumpără materiile prime, sunt în principal firme (90%), de la mici ateliere până la industria auto. Pot fi însă și meșteșugari, electricieni sau persoane fizice care și-au renovat casa și le-au rămas niște cabluri din cupru sau tablă de la acoperiș.

Câți bani scoate Schrott24.at

Thumbnail
Alexander Schlick si Jan Pannenbäcker, cofondatori Schrott24.at

Din câte ne-au spus fondatorii, startupul de fiare vechi pe internet a strâns, din 2016 până acum, investiții de ordinul zecilor de milioane de euro, de la mai mulți investotori, printre care fondurile de capital de risc FJ Labs de la New York și startup300, de la Viena. De asemenea, Schrott24.at a obținut o finanțare de 50.000 de euro de la Comisia Europeană, prin programul Orizont 2020.

Afacerea pare să meargă foarte bine, startupul având încasări de ordinul zecilor de milioane de euro pe an, potrivit lui Alexander Schlick, care nu a dorit însă să precizeze cifrele exacte.

SEO este de bază

Ca să poată fi găsit ușor de cei care vând fiare vechi, Schrott24.at se bazează foarte mult pe oprimizarea în căutările pe Google, dar investește și în promovare pe Google Ads.

Avem o prezență puternică on-line. Este un domeniu însă off-line în principal, dar noi venim cu acest serviciu sută la sută on-line, digital. Investim în Google Ads, dar ne bazăm mai mult pe SEO”, ne-a spus Jan Pannenbäcker.

Dar nu suntem atât de activi pe Facebook, de exemplu, și pe social-media, pentru că publicul nostru țintă nu se găsește acolo” - a adăugat Alexander Schlick.

Totuși, pe Facebok a reușit startupul austriac să-și găsească directorul tehnic sau CTO-ul, un bucureștean cu rădăcini germane, Andreas Fruth.

Să găsești un CTO când ești un start-up la început de drum este o provocare. Am oferit o recompensă de 1.000 de euro pe Facebook oricui îmi găsea un CTO. Orice head-hunter ar fi costat mai mult” - a povestit Jan.

Thumbnail
Andreas Fruth, CTO, Schrott.at

Graz, al doilea oraș ca mărime din Austria, după Viena, are 280.000 de locuitori, din care vreo 9.000 sunt români. De altfel, românii sunt cea mai mare comunitate de străini din orașul austriac.

Și Andreas Fruth s-a mutat la Graz, cu familia. Dar l-am prins la București, unde venise pentru câteva zile, la o întâlnire a comunității de programatori de Java Script, și l-am invitat la studioul StartupCafe.ro. „Platforma este scrisă integral în Java Script, pe partea de server, în OJS, iar ca framework, Meteor”, ne-a spus Andreas.

În acest moment, Schrott24.at se axează pe piețele din Austria și Germania, însă ar vrea să se extindă și în vecinătate. Andreas crede că și România este o piață interesantă a fierului vechi care să poată fi tranzacționat pe internet. „Sunt sigur că este piață, vom intra în România, Germania și Austria sunt terenul nostru de joacă, în care învățăm, creștem, urmând ca pasul nostru următor să fie nivelul european și, de ce nu, global”.

Notă: Reporterul StartupCafe.ro a efectuat deplasarea la Graz la invitația Comisiei Europene și a Președinției austriece a Consiliului Uniunii Europene, cu ocazia evenimentului SME Assembly, care a avut loc în perioada 18-21 noiembrie 2018.

Parallax

Vizualizari
11577
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri