Claudiu Zamfir

Ce merit au românii de la Vector în afacerea americanilor de la Fitbit cu ceasuri smart

Thumbnail

Antreprenorul James Park, fondatorul și directorul general (CEO) al companiei americane Fitbit, recunoaște, într-un interviu acordat TechCrunch, rolul pe care l-au jucat și românii de la startup-ul Vector Watch în dezvoltarea afacerii cu ceasuri inteligente în care s-a lansat puternic producătorul de brățări fitness din SUA.

În decurs de un an, în 2016 și 2017, Fitbit a achiziționat 3 startup-uri din domeniul wearables: Coin (sisteme digitale de plată prin produse purtabile), Pebble și Vector Watch (ambele, axate pe ceasuri inteligente). Pentru startupul american Pebble, Fitbit a plătit 23 de milioane de dolari, în timp ce pentru Vector Watch a scos din buzunar 15 milioane de dolari.

Miercuri, într-un interviu pentru TechCrunch, CEO-ul James Park, a povestit că Fitbit avea oricum capacitatea de a produce și scoate pe piață un ceas inteligent care să se „bată” cu Apple Watch, însă achiziția celor 3 startup-uri a ajutat Fitbit să-și dezvolte mai rapid smartwatch-urile Ionic și Versa.  

"Această schimbare a avut loc foarte repede, într-un an și jumătate. Întotdeauna am avut un smartwatch în dezvoltare - mi-ar fi plăcut să-l fi lansat cu cel puțin șase luni mai devreme. Cred că ar fi ajutat considerabil cifrele noastre. Echipa noastră internă era capabilă pe deplin să dezvolte aceste produse.

Era însă o probemă de timp pentru ieșirea pe piață. Preluarea Pebble, Vector și a Coin ne-a permis, într-adevăr, să reducem timpul necesar lansării Ionic. Noi ne dezvoltaserăm planurile de a lansa un smartwatch mult, mult mai devreme. Urma să fie lansat la un moment dat, dar achizițiile (celor 3 startup-uri - n.r.) au accelerat cu adevărat (lansarea ceasului Ionic - n.r.)", a declarat James Park, pentru TechCrunch.

Vector Watch a fost deschis în anul 2015, de antreprenorii români Andrei Pitiș, Dan Tudose, Octavian Pătrașcu și Rareș Florea. Treptat, pachetul majoritar de acțiuni al Vector a fost  preluat de Gecad Ventrures, fond de investitii controlat de omul de afaceri Radu Georgescu. Alți investitori în firmă au fost 3TS Catalyst România, Mihai Popescu, Bogdan Vlad, Radu Apostolescu (fondator al magazinului online eMag). În total, Vector atrăsese investiții totale de circa 12 milioane de dolari până în ianuarie 2017, când a fost achiziționat de Fitbit pentru 15 milioane de dolari.

Vector Watch era înregistrat la Londra, însă îl putem considera un startup românesc, mai ales pentru că fondatorii și investitorii principali erau români, iar centrul de dezvoltare funcționa tot în România.

Brandul Vector Watch și-a făcut loc pe piața ceasurilor mai ales odată cu cooptarea în echipă, ca director general (CEO), a lui Joe Santana, fost președinte și CEO al producătorului american de ceasuri Timex. În ianuarie 2017, când a fost preluat de Fitbit, Vector Watch avea 40 de angajati și se vindea pe 25 de piețe, printre care SUA, Marea Britanie, Thailanda, Singapore, Malaezia, Filipine.

La rândul său, Fitbit a fost înființat în anul 2007, în SUA, de antreprenorii Eric Friedman, James Park și Aatu Nieminen. Compania este una dintre cele mai puternice de pe piața brățărilor electronice pentru fitness și în general în domeniul wearables - produsele purtabile digitale. În 2018, compania a avut vânzări de 1,5 miliarde de dolari.

În total, Fitbit are circa 1.700 de angajați. În septembrie 2017, după preluarea Vector, compania americană a inaugurat la București un centru de cercetare, cu 100 de angajați la acel moment. La inaugurarea centrului de cercetare de la București, despre care Fitbit spunea că era cel mai mare de acest fel pe care îl deținea în afara SUA, au participat și fondatorii James Park (CEO) și Eric Friedman (CTO).

Când a cumpărat Vector Watch, Fitbit a preluat și echipa startup-ului românesc, precum și platforma de software, de care era de fapt interesată compania americană.

Parallax

Vizualizari
2203
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri